وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com
وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com

مشاور و مدرس حوزه و دانشگاه

کانال تلگرام از زبان مشاور
جهت دیدن کانال تلگرام "از زبان مشاور" روی عکس کلیک کنید
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
بایگانی

معرفی کتاب «دختران و انتخاب همسر»

پنجشنبه, ۱۳ آبان ۱۳۹۵، ۱۰:۰۷ ب.ظ

خواستگاری و ازدواج، در فرهنگ ایرانی اسلامی ما، پوشیده از آداب و رسوم مختلف است. یکی از این رسم‌ها، رسم پسندیدۀ خواستگاری پسر از دختر است. در فرهنگ ما اهمیت دارد که پسر، به خواستگاری دختر برود؛ ناز او را بکشد و به عنوان یک عاشق، در مقابل دختر زانو بزند و از او بخواهد که بر عرصۀ دلش قدم نهد و با او یک زندگی عاشقانه را بیاغازد.

 اما همیشه اوضاع بدین صورت نیست. گاهی پسر، به دلایل مختلف، حیا می‌کند و پیشقدم نمی‌شود؛ اما دختر، در تب و تاب وصل می‌سوزد. او می‌خواهد ولی می‌سوزد و دم نمی‌زند و پسر به دنبال درس و کار و درآمد و زندگی خویش. در این اوضاع دل‌آشوب دخترانه، و بی‌خبری خیال پسرانه، دختر چه می‌تواند انجام دهد؟ آیا دست روی دست بگذارد و انتظار بکشد تا آن پسرک بی‌خیال که آتش به دلش زده به سراغش بیاید؟ یا اینکه خود کمر همت ببندد و کاری کند کارستان؟

در پاسخ این سؤال بود که کتاب «دختران و انتخاب همسر» میلاد یافت تا این دختران را راه نمایاند. «دختران و انتخاب همسر» به همت استاد علی اکبر مظاهری، مشاور حوزه و دانشگاه، و تعدادی از همراهانشان، این راه را آغاز کرد تا با بالابردن آگاهی دختران و والدین آن‌ها در این زمینه، قدری از آلام جوانان این کشور را تسکین دهد.


این کتاب در چهار فصل سامان یافته است:

1. پیشگامی دختران در ازدواج


اساس این کتاب بر یک داستان قرآنی شکل گرفته است؛ داستان موسی و خواستگاری صفورا، دختر شعیب نبی، از او. با بررسی زوایای مختلف این ماجرا، به دختران نشان داده می‌شود که چگونه با داشتن حیا و عفت و سلامت روان، می‌توان خواستگاری کرد؛ خواستگاری ای که کرامت او را آسیب نزند.


2. راویان ازدواج


دختران، در این مسیر، تنها نیستند. مؤمنان پاک سیرت و متعهدی هستند که نه برای جلب توجه خلق، بلکه برای رسیدن به رضای خداوند، حاضرند در میان جوانان پاک‌دل، پیوند ازدواج برقرار کنند تا در سرای دیگر از مواهب این کار خیرخواهانه‌شان بهره گیرند. این فصل، تلنگری است بر احیای سنت کمرنگ شدۀ میانجی‌گری و شفاعت برای ازدواج جوانان.


3. دوستان ظالم


اینکه باید برای ازدواج، هم از طرف پسران و هم از طرف دختران، همتی دیده شود، یک سوی ماجراست. همواره در مسیر حق، افرادی هستند که کاری جز سنگ‌اندازی و مانع‌تراشی ندارند و باید برای برخورد با این افراد نیز آمادگی لازم را داشت. البته این افراد لزوماً غریبه‌های کینه‌توز نیستند، بلکه گاهی اطرافیان و خیرخواهان پیرامون پسران و دختران هستند که از روی نادانی می شوند "دوست ظالم"!


4. دردسرهای خودساخته


یکی از مشکلات و تاریکی‌های مسیر روشن ازدواج، از خود جوانان است؛ چه پسر و چه دختر. در حالی که همۀ کاسه کوزه‌ها را بر سر صاحبخانه می‌شکنند و این کاهلی به اسم او نوشته می‌شود. باید به یاد داشت که بسیاری از بیماری‌ها از افراط و تفریط خود بیمار است و علاج آن، دارو نمی‌خواهد؛ چراکه کلید معما در دست خود بیمار است و این بیماری، دردسری است خودساخته.


نشر عطش، میزبانی انتشار «دختران و انتخاب همسر» را پذیرفته و با همتی ستودنی، آن را آراسته و روانه بازار خسته‌روان کتاب نموده است.
 صاحب اثر مدعی است که «دختران و انتخاب همسر» همۀ داستان نیست؛ از این رو پروندۀ آن را نبسته و مشارکت همگان را در ادامۀ راهی که این کتاب "بسم اللهِ" آن را گفته، خواستار شده است.

                                                                                                                                                        «محمد دهقانی زاده»

  • ۹۵/۰۸/۱۳
  • علی اکبر مظاهری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">