وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com
وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com

مشاور و مدرس حوزه و دانشگاه

کانال تلگرام از زبان مشاور
جهت دیدن کانال تلگرام "از زبان مشاور" روی عکس کلیک کنید
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
بایگانی

تأخیر در ازدواج؛ چراها و باعث ها

چهارشنبه, ۴ اسفند ۱۳۹۵، ۰۷:۴۱ ب.ظ
نوشته ای از خانم طیبه نوحی، استاد دانشگاه.

بی تردید، ازدواج، خواسته طبیعی و فطری زن و مرد است. همه مکاتب و ادیان، بر این امر، صحه می گذارند و پیروان خود را به آن ترغیب می کنند. این امر، از ملزومات حوزه های مطالعاتی روانشناسی، جامعه شناسی، حقوق، و فلسفه است.
انتخاب همسر، در مرحله اول، و ازدواج، در مرحله دوم، در بهداشت روانی فرد، اهمیت بسزایی دارد. جامعه شناسان و روانشناسان، ازدواج را یک عامل مهم در سلامت فرد و جامعه می دانند....
البته امروزه، مساله ازدواج، در جوامع، بسیار پیچیده شده و افراد، دلایل مختلفی را برای انجام این امر بر می گزینند. مثلا: علاوه بر جذابیت های جنسی، که جزو ملاحظات اولیه قرار گرفته؛ حمایت همسر، امنیت عاطفی، اقتصاد، فرار از تنهایی، رسیدن به آرزوهای ناکام، تکامل، و داشتن فرزند و بقای نسل را می توان از دلایل ازدواج نام برد.
 مسأله ای که در جوامع امروزی، به وضوح دیده می شود و نمی توان به  راحتی از کنار آن گذشت، پدیده افزایش سن ازدواج است که در ادامه، به روند تجرد قطعی می انجامد. این مساله باعث  اختلال در کارکرد طبیعی خانواده شده و تأثیر مستقیمی در روح و روان فرد گذاشته است، که البته باعث نابسامانی های بسیار خواهد شد؛ مانند بحران میل جنسی، فرار پسران از پذیرش مسوولیت خانواده و... ؛ اما زمانی که تحلیلگران، تاخیر در ازدواج را آسیب شناسی می کنند، عوامل بسیاری را در این امر، دخیل می دانند. مانند: تغییرات اقتصادی، عوامل اجتماعی و فرهنگی، باورهای غلط خانواده، ضعیف شدن هنجارهای سنتی، سختی ازدواج، تحصیلات، نگرش فرامادی به ازدواج. حتی برخی، آزادی های زیاد به زنان را باعث تاخیر در ازدواج آنان می دانند و گاهی دو طرف را متهم به توقع بالا می کنند. 
هر چند این عوامل، قابل انکار نیست، اما این را نیز باید در نظر داشت که یکی از مهمترین دلایل تاخیر در ازدواج برای دختران،  نیافتن فرد مناسب و هم عقیده برای ازدواج است. اما پسران، علت اصلی را مسائل اقتصادی می دانند. 
این امر، اذعان اکثر دختران و پسرانی است که امر ازدواج آنان به تاخیر افتاده است.    
  • ۹۵/۱۲/۰۴
  • علی اکبر مظاهری

نظرات  (۲)

سلام و عرض ادب                                                                                        سپاس از همراهی شما دوست گرامی. برای همه جوانان آرزوی خوشبختی و انتخاب همسفر خوب برای رسیدن به کمال را دارم.
خانم نوحی واقعا نگاهتون به این مساله رو دوست دارم و کاملا با شما هم عقیده هستم. مطمئنا علل فرهنگی، اقتصادی و ... از دلایل اصلی و مهم تاخیر در ازدواج جوانان هستند اما نکته اساسی و بسیار مهم در این امر خصوصا برای دختران جوان و بالاخص دختران محجبه و معتقد، پیدا نکردن هم شان و هم کفو خود می باشد. امیدوارم جوانان نگاهشان به زندگی را تغییر دهند.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">