وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com
وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com

مشاور و مدرس حوزه و دانشگاه

کانال تلگرام از زبان مشاور
جهت دیدن کانال تلگرام "از زبان مشاور" روی عکس کلیک کنید
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
بایگانی

فرزندان در آرزوی داشتن آرامشگاهی بی آلایش

شنبه, ۲۶ فروردين ۱۳۹۶، ۱۱:۱۷ ق.ظ

کاری از آقای حسن ثالث موید، خبرگزاری رسا

کودک و نوجوان نیاز به مصاحب و محرم راز دارد و هرچه بزرگتر شود، این نیاز شدیدتر می شود؛ او نیاز به آرامشگاهی دارد تا در هنگام ناراحتی و پریشانی به آن پناهنده شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، «دوست و رفیق» جایگاه و نقش ویژه‌ای در زندگی کودک و نوجوان دارد....

معشرت با «دوست شایسته» از ضروریات زندگی کودک و نوجوان است و در رشد روحی و اجتماعی او تأثیر بسزایی دارد.

بسیاری از کمالات و تجربیات و اخلاق پسندیده از راه این معاشرت ها حاصل می شود و کمتر عامل تربیتی چنین نقش گسترده ای را در رشد و تکامل کودکان و نوجوانان ایفا می کند.

اما تأثیر سوء و نقش تخریبی «دوست ناشایسته» را نباید از نظر دور داشت؛ به همان اندازه که «دوست شایسته» در زندگی و شخصیت کودک و نوجوان نقش سازنده دارد، «رفیق ناباب» نیز نقش ویرانگر و تباه کننده خواهد داشت.

چه بسیار کودکان پاک و مؤدبی را مشاهده کرده ایم که رفقا و همنشینان فاسد آنان را به هرزگی و فساد کشانده، ارزش‌های اخلاقی‌شان را تباه کرده اند.

یک رفیق پلید می تواند زحمت های چندین و چند ساله پدر و مادر در راه تربیت فرزند را ضایع کند و نهالی را که سالها پرورش داده اند، چند روزه فاسد و تباه سازد!

مسؤولیت والدین در این زمینه

1. پدر و مادر وظیفه دارند فرزندشان را در زمینه انتخاب دوست شایسته و پرهیز از رفقای ناشایست راهنمایی و یاری کنند؛ به این صورت که: معیارهای انتخاب و صفات یک دوست خوب را مطابق درک و فهم فرزند، برایش تشریح کرده سپس او را در انتخاب دوستانی مطابق آن معیارها کمک کنند؛ همچنین صفات و مشخصات یک رفیق بد و لزوم پرهیز از چنین رفیقی را بایش توضیح دهند و مراقب او باشند تا به دام چنین افرادی گرفتار نشوند.

2. منع بی دلیل کودک و نوجوان از معاشرت با دوستان صحیح نیست و در صورتی که دوستی از دوستان او ناباب بود و والدین صلاح ندانستند که فرزندشان با او معاشرت داشته باشد باید با فرزند صحبت کرده، با دلیل و برهان ساده که برای او قابل فهم باشد وی را قانع کنند که معاشرت و رفاقت با چین دوستانی به صلاح او نیست و از آن پس اگر باز هم خواست معاشرت با او را ادامه دهد باید با قاطعیت جلوی این کار را گرفت.

3. والدین علاوه بر پدر و مادر بودن باید بهترین، نزدیکترین و صمیمی‌ترین دوست و رفیق فرزندانشان نیز باشند؛ بهترین عامل حفظ کودکان و نوجوانان از سقوط در دام فساد و گرایش به رفقای ناباب، رفاقت و صمیمیت میان والدین و فرزندان است.

کودک و نوجوان نیاز به مصاحب و محرم راز دارد و هرچه بزرگتر شود، این نیاز شدیدتر می شود؛ او نیاز به آرامشگاهی دارد تا در هنگام ناراحتی و پریشانی به آن پناهنده شود و در پناه آن رنجها و آلام و فشارهای روحی‌اش را تسکین دهد.

اگر والدین، این آرامشگاه را برایش فراهم سازند، دیگر نیازی به پناهگاههای فساد و تباهی ندارد؛ و گرنه، او به دنبال این پناهگاه به کاوش خواهد پرداخت و چه بسا به جای پناهگاه به دام «اعتیادگاه»، خودارضایی، انحرافات جنسی و بزهکاری بیفتد و تباه شود.

منبع: کتاب «هشدارهای تربیتی»، حجت‌الاسلام علی اکبر مظاهری

  • ۹۶/۰۱/۲۶
  • علی اکبر مظاهری

نظرات  (۱)

با سلام و احترام،

کتاب های هشدارهای تربیتی را چند سال پیش خوانده بودم، این پست باعث شد دوباره آن را مرور کنم تا از رهنمودهای تربیتی تان بهره مند گردم.

با تشکر

پاسخ:
سلام و تحیت. سپاس بابت حضورتان.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">