وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com
وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com

مشاور و مدرس حوزه و دانشگاه

کانال تلگرام از زبان مشاور
جهت دیدن کانال تلگرام "از زبان مشاور" روی عکس کلیک کنید
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
بایگانی

مرد خجالتی!

دوشنبه, ۶ شهریور ۱۳۹۶، ۱۱:۰۷ ق.ظ

از زبان مشاور


مشاوره روان شناسی- تربیتی

مرد خجالتی!

پرسید‌ه اند:
دوست دارم فوق لیسانسم را بگیرم و بعد با دختر مورد علاقه ام ازدواج کنـم؛ اما از کم رویی و این که نمی توانم خوب ارتباط اجتماعی برقرار کنم، رنج می برم. چه کنم؟

پاسخ ما:
سؤالتان ابهام دارد. رابطه میان سه بخش سؤالتان؛ گرفتن فوق لیسانس، ازدواج با دختری که دوست دارید، کم توانایی تان در برقراری ارتباط اجتماعی، خیلی واضح نیست.
اکنون ما، به ناچار، به اختصار، پاسخ می دهیم. اگر پاسخمان کافی نبود، سؤالتان را واضح تر و مشروح تر مطـرح کنید تا پاسخی واضح تر و مشروح تر بدهیم.

اما پاسخ اکنونی ما:...
۱. درستان را ادامه دهید و هم زمان، مقدمات ازدواجتان را نیز فراهم کنید. لازم نیست ازدواج را تا گرفتن فوق لیسانس به تأخیر اندازید. این را در نظر داشته باشید که ممکن است تأخیر، دختری را که دوست دارید، از دستتان برباید. توجه داشته باشید که تأخیر، همیشه، بی آفت نیست.
بده یک جام ای پیر خرابات/
مگو فردا که فی التأخیر آفات.
(مولوی، مثنوی معنوی)

۲. کم رویی و سختی در ایجاد ارتباط اجتماعی، از موانع رسیدن به موفقیت است، یا رسیدن به توفیق را کند می کند. این آفت را از جان خود بزدایید. برای زدودن کم رویی و دشواری ارتباط اجتماعی، راهکارهای بسیاری است که برخی را بیان می کنیم و ادامه مسیر و یافتن راهکارهای دیگر را به عهده شما می گذاریم:
الف) ورزش کنید. ورزش ـ به ویژه ورزش های جمعی ـ در زدودن این آفت، بسیار مؤثر است.
ب) در میان جمع، صحبت کنید. در کلاس درس، از استاد سؤال کنید. با ایشان نزد هم کلاسی ها، گفت وگو کنید. در جمع های خانوادگی، نکته گویی کنید. از سخن گفتن، پروا مدارید؛ دل به دریا بزنید. اگرچه در آغاز، اندکی سخت است؛ اما در ادامه، شیرین و آسان می شود. این راهکار را تا رسیدن به تریبون سخنرانی و کرسی تدریس، ادامه دهید.

حکایت آقای مدیر

یکی از مراجعانم مشکل شما را داشت. او معلم مقطع ابتدایی بود. تدریس برای کودکان، شهامت چندانی نمی خواست. تا این که اتفاقا دبستان بی مدیر شد و حکم مدیریت مدرسه را به نام او زدند.
او از پذیرش این مسئولیت می ترسید. شهامتش دادم و تشویقش کردم و گفتم که این میدان خوبی است برای رشد شخصیت شما و راهکار مناسبی است برای زدودن کم رویی و ضعف ارتباط اجتماعی تان.
او با ترس و تردید، مسئولیت جدید را پذیرفت. اکنون می باید سر صف، برای دانش آموزان بسیار آن مدرسه و معلمان، که در ایوان مدرسه می ایستادند، سخنرانی کند. هم چنین با معلمان مدرسه و مسئولان اداره آموزش وپرورش، جلسه داشته باشد و سخن بگوید و پی گیر کارهای مدرسه باشد.
شش ماه که گذشت، دیگر او، آن جوان خجالتی و بی دست وپای پیشین نبود. به مردی شجاع و باشهامت تبدیل شده بود. این شجاعت و شهامتش، به همه زندگی اش سرایت کرد و انسانی موفق شد.

ج) با مشاوری دانا و توانا، مشاوره حضوری انجام دهید. این مشاوره، در بهبود روحیه تان تأثیری نیکو دارد.

علی اکبر مظاهری، ماهنامه "خانه خوبان"، شماره ۱۰۲ .

  • ۹۶/۰۶/۰۶
  • علی اکبر مظاهری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">