وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com
وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com

مشاور و مدرس حوزه و دانشگاه

کانال تلگرام از زبان مشاور
جهت دیدن کانال تلگرام "از زبان مشاور" روی عکس کلیک کنید
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
بایگانی

تحکیم بنیان خانواده

دوشنبه, ۱۳ شهریور ۱۳۹۶، ۱۲:۲۸ ب.ظ

از زبان مشاور
مشاوره خانواده

مصاحبه با خبرگزاری شفقنا/خانم معارف (۱)

تحکیم بنیان خانواده

پرسش:
از آنجا که یکی از سیاست های اصلی نظام، ایجاد جامعه ای «خانواده محور» است؛ در جامعه امروزی، این خواسته چگونه ممکن می شود و به چه پیش نیازهایی نیازمند است؟

پاسخ ما:
خانواده دارای پنج رکن است. برخلاف اینکه مشهور است که خانواده سه رکن دارد: زن، شوهر، فرزندان؛ بنده معتقدم خانواده پنج رکن دارد: زن، شوهر، فرزندان، پدربزرگ، مادربزرگ.
رابطه صحیح میان این اعضای پنجگانه، خانواده را سرپا نگه می دارد و عدم ارتباط این پنج رکن یا مدیریت ناصحیح ارتباط ایشان، بنیان خانواده را سست می کند و یا آن را فرومی پاشد.

پیش نیازها:...

۱. ایمان مذهبی
ایمان به خدا و پیامبر و امامان، از اموری است که خانواده را قوام می دهد و شاداب می کند و رابطه ارکان خانواده را محکم می نماید؛ اینکه بدانیم کارهای ما نزد خداوند، ثبت و ضبط می شود و خداوند بر اعمال ما ناظر است و برای کارهای نیکو، پاداشمان می دهد و کارهای نانیکویمان کیفر دارد.
زن و شوهر، در قبال هم، مسئول اند و این مسئولیت را خدا بر دوش آنان نهاده است. خدمت زن و شوهر به همدیگر، نزد خداوند، پاداش دارد؛ مانند خدمت به پدر و مادر و تربیت فرزندان. این یکی از پیش نیازهای اصلی برای تحکیم بنیان خانواده است.

۲. دانش تربیتی
همسران باید مسائل تربیتی را یاد بگیرند. بهترین راهکار برای این منظور، مطالعه کتاب های خوب تربیتی است.

۳. دانش و معرفت عاطفی
از نیازهای اصلی خانواده، عاطفه است. زن و شوهر باید عاطفه خرج همدیگر کنند و پدر و مادر برای فرزندان و همگی برای پدر بزرگ و مادر بزرگ ها؛ تا بنیان خانواده، استوار شود.

۴. دانش و معرفت مدیریتی ارکان خانواده
مدیریت خانواده، مدیریتی است کلان، دقیق، علمی. همان گونه که در مسائل اجتماعی، برای مدیریت صحیح، نیازمند دانش هستیم، در مسائل خانوادگی نیز نیاز به دانش و معرفت مدیریتی است.

۵. دانش و مدیریت اقتصادی
یعنی زن و شوهر، توان اداره معیشتی خانواده را داشته باشند؛ به گونه ای رفتار کنند که هم، اکنون زندگیشان برپا باشد، هم برای آینده ذخیره ای داشته باشند. در این حالت، قناعت، خرج کردن صحیح درآمد، سنجیدن خرج ها با درآمدها، هماهنگی دخل و خرج ها، و مدیریت درست اقتصادی مطرح می شود.

علی اکبر مظاهری

عضو شدن در کانال "از زبان مشاور" 👇
https://t.me/joinchat/AAAAADu7DLoLn9nLRpR6VQ

  • ۹۶/۰۶/۱۳
  • علی اکبر مظاهری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">