وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com
وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com

مشاور و مدرس حوزه و دانشگاه

کانال تلگرام از زبان مشاور
جهت دیدن کانال تلگرام "از زبان مشاور" روی عکس کلیک کنید
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
بایگانی

مشاوره خانواده و ازدواج

دوشنبه, ۱۳ شهریور ۱۳۹۶، ۱۲:۴۳ ب.ظ

از زبان مشاور

مصاحبه با خبرگزاری شفقنا/خانم معارف (۲)

پرسش:

در جامعه ما، که جوانان به سمت تجرد گرایی پیش می روند و آمار جوانان در سن قطعی ازدواج، رو به افزایش است، چگونه می توان علاقه به ازدواج را در جوانان ایجاد کرد؟

پاسخ ما:

برای ایجاد علاقه در جوانان برای ازدواج و ساماندهی ازدواج ایشان، باید چنین کرد:
۱. هزینه ازدواج مشروع و معقول باید بیشتر از ارتباط نامشروع و نامعقول نباشد. اکنون، در جامعه ما، چنین است؛ یعنی هزینه و دردسرهای یک ازدواج مشروع و معقول و بهنگام، بسیار بیشتر از یک ارتباط نامشروع و نامعقول است.
۲. عزم راسخ عمومی باید ایجاد شود. کل جامعه؛ خانواده ها، مسئولان، متفکران، نیکخواهان، خیران، و خود جوانان، عزم خویش را جزم کنند تا ازدواج جوانان سامان گیرد....
یک سازمان و یک قشر خاص، نمی تواند به تنهایی این کار را به سامان برساند.
بنا بر مثال: ما، در کشور، خیرین مدرسه ساز داریم. ایشان خوب عمل کرده اند؛ به گونه که کمبود مدرسه را چندان احساس نمی کنیم. نهضت سوادآموزی، نمونه ای دیگر است که برای باسواد کردن بیسوادان، عزم خود را نشان داده است.
در ماه محرم، به ویژه در روز عاشورا، بیشتر مردم ما، از هر فرقه و جناحی، عزمشان برای انجام مراسم امام حسین علیه السلام ، جزم می شود و اقدام به کاهای بزرگ می کنند. در پیاده روی اربعین، ناگهان می بینید ۲۵ میلیون نفر شرکت کرده اند. این یعنی عزم عمومی.
نمونه دیگر، بسیج مردمی در زمان جنگ بود. بخش عظیمی از جامعه، در این مسئله، شریک بود. عزم عمومی را در جنگ، به خصوص سال های اول، دیدیم.
چنین عزم هایی برای ساماندهی امور جوانان و ازدواج ایشان لازم است.
۳. بنیادها و نهادهایی برای ازدواج ایجاد شود.
اول انقلاب، بنیاد هایی تاسیس شد؛ مانند بنیاد مسکن، نهضت سوادآموزی، کمیته امداد، ولی بنیاد ازدواج پا نگرفت. مطرح هم شد، ولی ایجاد نشد.
۴. "راویان ازدواج"، می توانند در ساماندهی ازدواج بهنگام جوانان، مؤثر باشند. ما، در کتاب "دختران وانتخاب همسر"، یک فصل درباره راویان ازدواج نوشته ایم.
۵. تسهیلات بی تکلف؛ کمک های مالی بلاعوض نظام به جوانان، وام های بی سود و آسان، جهیزیه های اقساطی، خانه های کوچک اجاره ای به شرط تملیک.
۶. تشویقیه ها. به کسانی که ازدواج بهنگام انجام دهند، "تشویقیه" دهیم؛ مثلاً بخشودگی نیمی از مدت سربازی، اولویت استخدام برای متاهلان، بورسیه های تحصیلی. تسهیلاتی، مانند آنچه برای فرزندان شهیدان و خانواده های ایثارگران وجود دارد، برای جوانان متاهلی که ازدواج بهنگام می کنند، اختصاص یابد.
۷. بیرون کردن کردن هراس از دل جوانان. جوانان ما از ازدواج می ترسند. بخشی از این ترس، واقعی و بجا است؛ وضع جامعه و سنگ های بزرگ پیش پای جوانان و هزینه های سنگین ازدواج را که می بینند، می ترسند. اما بخشی از آن، واقعی نیست؛ هراس های توهمی است، زیرا مشکلات را دیده اند و هراس هایی در دلشان ایجاد شده که بیش از مقدار واقعی آن است. این هراس ها را باید از دل جوانان بیرون کنیم.
این یک بحث روانشناسانه است و باید به آن توجه ویژه شود. اگر هراس از ازدواج را از دل جوان بیرون کنیم، به ازدواج رو می آورد.
۸. فرهنگ سازی. هم اکنون فرهنگ خانواده ها و جوانان، درباره ازدواج آسان، دچار آسیب شده است؛ آسیب هایی مانند تشریفات زائد، هزینه های گزاف، سخت گیری های نابجا در انتخاب همسر و در انجام فرآیند ازدواج.
اندیشه خانواده و جوانان را باید اصلاح کرد تا تشریفات و دشواری های مصنوعی حذف شود.
۹. مشاوره ازدواج. این عامل، اگر درست انجام گیرد، کمک خوبی است برای انتخاب صحیح همسر و انجام ازدواج خجسته. مشاوره با مشاوران دانا و توانا، می تواند امر ازدواج را تسهیل کند و کار ازدواج را سامان دهد.
مشاوره، اندک اندک، دارد در جامعه، جایگاه خود را می یابد، اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب، فاصله داریم. اما امید است که به آن برسیم.

علی اکبر مظاهری 

عضو شدن در کانال از زبان مشاور 👇
https://t.me/joinchat/AAAAADu7DLoLn9nLRpR6VQ

  • ۹۶/۰۶/۱۳
  • علی اکبر مظاهری

نظرات  (۱)

با سلام و احترام،

آن چه که من در نزدیکی خودم دیدم بیشتر از آن جوان ها مقصر باشند، بزرگترها  مقصرند. مادران وظیفه مادری خود را فراموش کردند، مادران دیگر به دخترانشان درس سادگی و قناعت نمی دهند و انگار دیگر جشن ساده گرفتند خطاست، پدران آبروی خود را وابسته به جشن های به قول خود آبرومندانه می دانند. بیشتر از جوان ها این پدران و مادران ما هستند که علاقمند به رعایت تمام عرفیات و خواست های جامعه پر مجلل امروز هستند.

با تشکر

پاسخ:
سلام و درود.
واقعیت هایی را بیان کرده اید.
سپاس بابت حضورتان.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">