وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com
وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com

مشاور و مدرس حوزه و دانشگاه

کانال تلگرام از زبان مشاور
جهت دیدن کانال تلگرام "از زبان مشاور" روی عکس کلیک کنید
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
بایگانی

معرفی کتاب هایی در موضوع خانواده و تربیت

جمعه, ۲۸ مهر ۱۳۹۶، ۱۱:۴۶ ق.ظ

خوانندگان ارجمندمان فرموده‌اند کتاب‌هایی را در موضوع خانواده و تربیت معرفی کنیم. فرمایش ایشان را بر دیده می‌نهیم.

پیش از معرفی کتاب‌ها، این نکته را تذکّر می‌دهیم که معرفی این کتاب‌ها، به معنای تأیید همۀ مطالب آن‌ها نیست. هر کتابِ غیر وحیانی، که نوشتۀ آدمیان غیر معصوم است، ممکن است خطاها یا کاستی‌هایی داشته باشد. این مطلب، دربارۀ کتاب‌هایی که غیرمسلمانان و خارجیانِ دارای فرهنگ متفاوت با فرهنگ ما نوشته‌اند، صادق‌تر است. سعی ما بر این است که تا جای امکان و به مقدار توان، بهترین‌ها و کم‌خطاترین‌ها را معرفی کنیم.

اینک معرفی کتاب‌ها:
1. آثار استاد شهید مطهری، در موضوع مسائل خانواده و تعلیم و تربیت؛ مانند نظام حقوق زن در اسلام، مسئلۀ حجاب، اخلاق جنسی، تعلیم و تربیت در اسلام، و آنچه که ایشان در این موضوع نوشته یا گفته است.
2. همسرداری، آیت‌الله ابراهیم امینی، بوستان کتاب، قم. کتاب‌های دیگری نیز از ایشان در موضوع خانواده و تعلیم و تربیت، منتشر شده است. همۀ آن‌ها توصیه می‌شود.
3. کتاب‌های دکتر محمدرضا شرفی، در موضوع خانواده و تربیت.
4. کتاب‌های دکتر علی قائمی، در موضوع خانواده و تربیت.
5. بهشت خانواده، در دو جلد، دکتر سیّد جواد مصطفوی، ناشران متعدّد.
6. پاسخ به مسائل جنسی و زناشویی، دکتر هانا استون و دکتر ابراهام استون، مترجمان و ناشران متعدّد. در این کتاب، دختر و پسری که نامزد همدیگرند، پرسش‌های گوناگونی را از مشاورشان می‌پرسند و پاسخ می‌گیرند. شیوۀ نگارش این کتاب، خود، درسی است برای جوانان ما، که باید در دوران نامزدی و عقدبستگی و پیش از عروسی، آموزش دید و با مشاور، در ارتباط بود.
7. مرّیخی‌ها و ونوسی‌ها در ارتباط جنسی سالم. نوشتۀ دکتر جان گری، ترجمۀ شمس‌الدین حسینی و الهام آرام‌نیا، انتشارات نسل نواندیش، تهران. این کتاب، ترجمۀ دیگری نیز دارد با این مشخصات: مریخ و ونوس، در اتاق خواب. ترجمۀ دکتر روح‌الله بای و فاطمۀ بای، نشر دانژه، تهران. هر دو ترجمه، خوب است.
8. رازهایی دربارۀ زنان. رازهایی دربارۀ مردان. نوشتۀ دکتر باربارا دی‌آنجلیس، ترجمۀ هادی ابراهیمی، انتشارات نسل نواندیش، تهران. ما کتاب‌های «باربارا» را با احتیاط معرفی می‌کنیم. بسیاری از مطالب این دو کتاب او، مفید است، بسیار هم مفید است؛ امّا با برخی از مطالب آن‌ها موافق نیستیم؛ به دلیل تفاوت‌های فرهنگی و عقیدتی ما با باربارا.
9. نسیم مهر. در سه جلد، حسین دهنوی، نشر خادم الرضا، قم. این کتاب دربارۀ تربیت کودک است.
10. گلبرگ زندگی. حسین دهنوی، نشر خادم الرضا، قم. این کتاب دربارۀ ازدواج است.
11. نبرد بی برنده. نوشتۀ علی‌اکبر مظاهری (نگارنده)، نشر خادم الرضا، قم. این کتاب در موضوع مجادله‌های همسران است؛ ماهیت مجادلۀ همسران، زیان‌های مجادلۀ همسران، عوامل ایجاد مجادلۀ همسران، و راه‌های چاره و درمان مجادلۀ همسران.
12. جوانان و انتخاب همسر. نوشتۀ علی‌اکبر مظاهری (نگارنده)، نشر پارسایان، قم. موضوع این کتاب، ازدواج و انتخاب همسر است؛ فضیلت ازدواج، زمان ازدواج، موانع و مشکلات ازدواج و راه‌های حل آن‌ها، معیارهای انتخاب همسر، راه‌های گزینش همسر، و مسائل دوران نامزدی و عقدبستگی.

13. جوانان و دوران نامزدی. نوشتۀ علی‌اکبر مظاهری (نگارنده)، نشر پارسایان، قم. این کتاب، بازنوشته و مبسوط شدۀ فصل هفتم کتاب جوانان و انتخاب همسر است که مربوط به دوران نامزدی و عقدبستگی است.
14. هشدارهای تربیتی. نوشتۀ علی‌اکبر مظاهری (نگارنده)، انتشارات هجرت، قم. این کتاب دارای چهل مسئلۀ تربیتی است.

۱۵. من و کودک من. دکتر جواد فیض، انتشارات امیرکبیر، تهران. این کتاب از بهترین آثار در موضوع مسایل پزشکی کودک و مادر است.
۱۶. تحکیم خانواده از نگاه قرآن و حدیث. محمدی ری‌شهری، دارالحدیث، قم و تهران.
۱۷. حکمت‌نامه کودک. محمدی ری‌شهری، دارالحدیث، قم و تهران.
۱۸. همسر من. دکتر عفت‌السادات مرقاتی خویی، انتشارات مهرسا، تهران. در باره مهارت‌آموزی در روابط جنسی و زناشویی.
۱۹. وسواس و آنچه باید بدانیم. یک دوره لوح فشرده (CD) هشت‌تایی صوتی - تصویری. دکتر حمید حبشی، مجتمع فرهنگی شاهدان مشهد. این مجموعه، از بهترین آثار در موضوع وسواس و درمان آن است.
۲۰ آداب عشق‌ورزی. آموزه‌هایی درباره رفتارهای جنسی و عاطفی همسران. علی‌اکبر مظاهری (نگارنده)، با همکاری دکتر عفت‌السادات مرقاتی خویی، انتشارات نورالزهرا، قم.
۲۱. فرهنگ خانواده. بایدها و نبایدهای زندگی خانوادگی. راهکارهایی برای بهتر زیستن همسران. علی‌اکبر مظاهری (نگارنده)، انتشارات نور الزهرا، قم.
۲۲. دختران و انتخاب همسر. آموزه‌هایی درباره مشارکت حیامندانه دختران در گزینش همسر خویش. ناگفته‌هایی از موانع ازدواج به‌هنگام دختران و راهکارهایی درباره رفع آن‌ها. علی‌اکبر مظاهری (نگارنده)، نشر عطش، قم.

علی‌اکبر مظاهری ۲۸/مهر/۹۶

عضویت در کانال «از زبان مشاور»👇👇

@mazaheriesfahani_ir

  • ۹۶/۰۷/۲۸
  • علی اکبر مظاهری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">