وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com
وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com

مشاور و مدرس حوزه و دانشگاه

کانال تلگرام از زبان مشاور
جهت دیدن کانال تلگرام "از زبان مشاور" روی عکس کلیک کنید
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
بایگانی

گلبانگ خوشاهنگ

پنجشنبه, ۲۶ مهر ۱۳۹۷، ۰۵:۵۹ ب.ظ



امیرمؤمنان علیه السلام حکایت کرده که پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله فرمود:
مَنْ وُلِدَ لَهُ مَوْلُودٌ فَلْیُؤَذِّنْ فِی أُذُنِهِ اَلْیُمْنَى وَ لْیُقِمْ فِی اَلْیُسْرَى فَإِنَّ ذَلِکَ عِصْمَةٌ مِنَ اَلشَّیْطَانِ؛(بحار الأنوار ، ج 81 ، ص 162)
هر که دارای فرزند شود، باید در گوش راست او اذان گوید و در گوش چپش اقامه گوید؛ که این، مایه امان کودک از آسیب شیطان است.
و ایشان فرمان داد که با حسن و حسین چنین شود، و علاوه بر آن، در گوش‌هاشان سوره حمد و آیت‌الکرسی و آیه‌های پایانی سوره حشر و دو سوره فلق و ناس نیز خوانده ‌شود.

اسلام که آیین حیات بالنده و فرخنده است، نخستین وظیفه والدین را، پس از ولادت فرزند، نوازش جان نوزاد با گلبانگ خوشاهنگ توحید و نبوّت و نماز و رستگاری و شایسته‌ترین کردارها تعیین نموده است، تا آدمی، از همان آغاز زندگانی این‌چنانی‌اش، آهنگ صراط مستقیم کند و بر طریقت رستگاری رهنمون شود.
«اینکه در اسلام توصیه شده... به هنگام تولد نوزاد، در گوش راست او اذان و در گوش چپش اقامه بگویند، به دلیل تاثیرگذاری فوق العاده مهم صداهاست. حال که صدا این‌قدر در تکوین شخصیت و سازش‌یافتگی کودک اثربخش است، پس چرا بهترین و کامل‌ترین صداها، یعنی صدای اذان را در دوران جنینی و پس از تولد به او هدیه نکنیم؟ قطعاً سر دادن این سرود آزادگی و آشنا نمودن روح و روان کودک با کلمات توحید، در منش و شخصیت کودک، موثر واقع می‌شود.
ما باید تلاش کنیم، تا جایی که برای‌مان مقدور است، کودکان را در معرض زیبا‌ترین و پاک‌ترین صداها قرار ‌دهیم. تأکید بر این نکته ضروری است که تأثیر‌پذیری جنین و رشد شخصیت کودک (در سال‌های اول زندگی) از صدا، برجسته‌ترین ویژگی‌های این دوره است.»
(دکتر افروز؛ روانشناسی و تربیت کودکان و نوجوانان، صفحه 13)

  • ۹۷/۰۷/۲۶
  • علی اکبر مظاهری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">