وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com
وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com

مشاور و مدرس حوزه و دانشگاه

کانال تلگرام از زبان مشاور
جهت دیدن کانال تلگرام "از زبان مشاور" روی عکس کلیک کنید
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
بایگانی

کرامت و ارزش انسانی!

سه شنبه, ۲۲ مهر ۱۳۹۹، ۰۹:۳۳ ق.ظ
چرخاندن اراذل و اوباش و ضرب‌وشتم در ملاء عام خلاف صریح قانون است!
نویسنده: دکتر محسن برهانی، عضو هیئت علمی دانشکدهٔ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
ریاست محترم قوهٔ قضاییه جمهوری اسلامی ایران
حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رییسی
با سلام و تحیت
🔸اخیراً در چند شهر مختلف کشور از جمله شهر تهران، نیروی انتظامی افرادی را به‌عنوان اراذل و اوباش بر روی ماشین‌ها سوار کرده و جلو چشمان مردم با ضرب‌وشتم، ایشان را به عذرخواهی و خودفحاشی وادار نموده است و این افراد نیز با صدای بلند از مردم عذرخواهی می‌کنند!
🔹به‌عنوان یک استاد دانشگاه در رشتهٔ حقوق، هرچقدر در کتب حقوقی کنکاش کردم مجوز پس‌گردنی و کشیدن مو و سیلی و زدن دمپایی به سر افراد را نیافتم. از آنجایی که در برخی نقاط صریحاً اعلام می‌شود که با دستور مقام قضایی این اتفاق می‌افتد، یافتن مستند این خیمه‌شب‌بازی و تراژدی حقوقی برای بسیاری جالب خواهد بود.
🔸اخیراً در مادهٔ ۹ دستورالعمل حفظ کرامت و ارزش‌های انسانی در قوهٔ قضائیه ابلاغ فرمودید: «در اجرای اصل سی‌و‌نهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مبنی‌بر منع هتک حیثیت افرادی که به حکم قانون دستگیر، بازداشت، زندانی یا تبعید شده‌اند، مراجع قضایی مکلف‌اند موارد زیر را رعایت کنند:
الف- اجتناب از هر گونه رفتار تحقیرآمیز و موجب اذیت و آزار جسمی یا روحی و روانی یا بی‌حرمتی به متهمان یا محکومان؛
ب- اجتناب از هرگونه رفتار غیرقانونی یا سلیقه‌ای مانند تراشیدن سر، استفاده از پابند، چشم‌بند، پوشانیدن صورت، نشستن پشت‌سر متهم و یا انتقال وی به اماکن نامعلوم توسط ضابطان دادگستری در جریان بازجویی.» بین این مصوبه و رفتارهای اخیر هیچ سنخیتی وجود ندارد و دستورالعمل صادره به روشنی نقض و به سخره گرفته شده است.
🔹ثانیاً به‌عنوان دانش‌آموختهٔ حوزهٔ علمیه، فقدان مستند فقهی و شرعی این اقدام، مسلّم و اظهر من الشمس است. از لحاظ فقهی و شرعی نمی‌توان محکوم به اعدام را هم هتک کرد چه برسد به کتک زدن عملی جلو چشمان سایرین.
🔸ثالثاً به‌عنوان یک شهروند ایرانی اعتقاد دارم این شکنجهٔ علنی باعث وهن و آسیب به آبروی ایران و ایرانی است و حیثیت نظام اسلامی و نظام قضایی و نظام حقوقی ایران را در عرصهٔ بین‌المللی به حراج گذاشته است.  
🔹نهایت آن که این اقدامات از لحاظ جرم‌شناسی هیچ تأثیری بر پیشگیری از تکرار ارتکاب جرم از سوی این افراد نخواهد داشت و بیشتر باعث شهرت مجرمین شده و من‌بعد، ایشان چیزی برای از دست دادن ندارند و شهروندان عادی باید هزینهٔ قدرت‌نمایی نیروی انتظامی را پرداخت کنند.
🔸با توجه به مراتب فوق، به استناد مادهٔ ۷ و بند ب مادهٔ ۶۴ و مادهٔ ۶۵ قانون آیین دادرسی کیفری و مواد ۵۷۰ و ۶۱۴ قانون مجازات اسلامی (بخش تعزیرات) مراتب اعلام جرم را خدمت جنابعالی اعلام می‌نمایم و تقاضا دارم دستور فرمایید ضمن شروع به تعقیب، با مسببان و مرتکبان جرم برابر مقررات قانونی برخورد شود.

99/7/22

  • ۹۹/۰۷/۲۲
  • علی اکبر مظاهری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">