وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com
وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com

مشاور و مدرس حوزه و دانشگاه

کانال تلگرام از زبان مشاور
جهت دیدن کانال تلگرام "از زبان مشاور" روی عکس کلیک کنید
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
بایگانی

۵ مطلب در شهریور ۱۳۹۵ ثبت شده است

۲۶
شهریور

 

فرزندان، پدر و مادر را نخست از گفتار و رفتار خود آنان می شناسند. در نظر فرزند، پدر کیست؟ آن که مادر می گوید. مادر کیست؟ آن که پدر می گوید. پدر چگونه آدمی است؟ آن گونه که مادر تعریف می کند؟ مادر چگونه آدمی است؟ آن گونه که پدر تعریف می کند. شخصیت پدر چگونه است؟ آن گونه که مادر بیان می کند. شخصیت مادر چگونه است؟ آن گونه که پدر بیان می کند. پدر خوب است یا بد؟ ببینم مادر چه می گوید؟ مادر خوب است یا بد؟ ببینم پدر چه می گوید. پدرم مردی است که می باید به او افتخار کنم یا از او عار داشته باشم؟ تا مادر چه گوید. مادرم زنی است که می توانم به او افتخار کنم یا باید از او عار داشته باشم؟ تا پدر چه گوید.

  • علی اکبر مظاهری
۲۱
شهریور

    » از زبان مشاور

اشاره

پدر، نیمی از روان کودک را تشکیل می دهد و مادر نیم دیگر روان کودک را، کودکان، از نظر روانی، قادر به جدا کردن خود از والدینشان نیستند. برای کودکان فرقی ندارد که شما بر سر ایشان فریاد می زنید یا همسرتان؛ آسیب یکی است. جنگ میان پدر و مادر، در حضور کودک، باعث جنگ روانی کودک برای همه عمر خواهد شد.

با بیان این اصل از اصول روانشناسی کودک، به «از زبان مشاور»مان می پردازیم.

ابزار انتقام

  • علی اکبر مظاهری
۱۳
شهریور

   

    » برگی دیگر از کتاب «فرهنگ خانواده»

زندگی اخلاقی، یک زندگی «فراقانونی» است؛ به معنای مثبت آن. بدین‌سان که اخلاق و ارزش‌های انسانی و حالت‌های عاطفی و روانی چنان در آن پررنگ‌اند که برای حقوق و قانون (به معنایی که در زندگی حقوقی حاکم است) مجالی باقی نمی‌ماند. از این‌رو، حیات مشترک زن و شوهر بر اساس تعاون و تفاهم و عشق و ایثار بنا نهاده شده است.

در این زندگی، به قوانین و احکام حقوقی و مدنی استناد نمی‌شود؛ مگر

  • علی اکبر مظاهری
۰۹
شهریور

 

مقدمه

دختر و پسر، از دو خانواده جداگانه، برمی آیند و خانواده سومی را تشکیل می دهند. این دو، دو شخصیت مستقل دارند با اوصافی متفاوت، اما مشترکاتی نیز دارند.

در زندگی جدید باید بر خصلت ها و معیارهای مشترک انگشت نهاد و آن ها را زیر بنا قرار داد.

زن وشوهر، به خصوص اگر مرحله انتخاب همسر را درست و عاقلانه گذرانده باشند، حتما نقاط مشترکی دارند. تعیین ملاک ها و معیارها و اوصاف مشترک، و زیر بنا کردن آن ها و نهادن سقف زندگی جدید بر ستون های مشترک، ساختار بنای تازه را محکم می کند. و این، کار عاقلان است.

اما نقاط افتراق؛

  • علی اکبر مظاهری
۰۴
شهریور

    » نوشته ای از بهار سامانی

     

 

در موضوع موانع ازدواج جوانان، به خصوص دختران(که تا کنون بار ها در همین وبلاگ در باره آن صحبت شده است)، یکی از نکاتی که به تازگی نظرم را جلب کرده، قضاوت عجولانه خانواده دختر و پسر در باره شخص و خانواده طرف مقابل است.

به بیان واضح تر، گاهی این نکته که برای گفتن "نه" هیچگاه دیر نمی شود و حتی تا زمان جاری شدن خطبه عقد، فرصت تصمیم گیری وجود دارد، از نگاه برخی از مردمان مغفول مانده است. اینان از ترس اینکه نکند با ادامه و بررسی بیشتر، به اشتباه بیفتند یا اسباب مزاحمت طرف مقابل را فراهم کنند و یا به دلیل کم همتی خودشان در بهره مندی از فرصت ها، از پیگیری گزینه مورد نظر، که ظاهرا دارای ناهمخوانی هایی با معیارهایشان است، صرف نظر می کنند. این در حالی است که در موارد متعددی مشاهده شده که این قضاوت، عجولانه بوده و برداشت شخص انصراف دهنده از موضوع، غلط بوده است و بدین وسیله موقعیت یک ازدواج خوب، از میان رفته است.

نمونه هایی از این دست

  • علی اکبر مظاهری