وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com
وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com

مشاور و مدرس حوزه و دانشگاه

کانال تلگرام از زبان مشاور
جهت دیدن کانال تلگرام "از زبان مشاور" روی عکس کلیک کنید
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
بایگانی

عشق پنهان، هرگز کافی نیست

يكشنبه, ۱۱ اسفند ۱۳۹۲، ۱۰:۲۵ ق.ظ

دوستی داشتیم که می‌گفت: «در میان قوم ما و نزد پدرانمان، معمول و معروف است که: زنت را در دلت دوست بدار؛ امّا در بیرون، با چوب، کتکش بزن. منطقشان هم در این باره این است که ابراز محبّت، زن را لوس می‌کند» به او می‌گفتم: تو که این کار را نمی‌کنی؟ می‌گفت: «من هم فرزند همان قوم و همان پدرانم. نباید که فرزند ناخلف باشم!»

البته دوست ما دربارۀ خودش شوخی می‌کرد و از این بابت، فرزند ناخلف بود؛ امّا این حکایت، بیان یک واقعیت تلخ است و باور برخی‌ از مردم در این باره، همان باورهای عهد جاهلیت است.

ابراز عشق، نه تنها همسر را لوس نمی‌کند، بلکه او را علاوه براین‌ که دلگرم و شاداب می‌کند، با ادب و باوقار نیز می‌کند؛ زیرا آن کس که‌ جانش سرشار از محبت و سیراب از زلال عشق باشد و از این بابت، عقده‌ای در دل نداشته باشد، رفتاری کریمانه دارد و چون از همسرش‌ خرسند و سپاسمند است، به او ادب می‌ورزد.

این سخن پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را بشنوید که اگر صدبار هم بیان شود، هر بار، حلاوت ‌و طراوت تازه‌ای دارد:

قَولُ الرَّجُلِ لِلمَرأةِ «إنّی أُحِبُّک» لایَذهَبُ مِن‌ قَلبِها أَبداً؛[1]

سخن مرد که به زن بگوید: «دوستت دارم»، هرگز از دل زن بیرون نمی‌رود.

 

چند نکتۀ ظریف در سخن پیامبر

اینک سخن پیامبر را تجزیه و تحلیل کنیم تا از آن بهرۀ بیش‌تر بریم:

1. ابراز عشق‌

«قَول»؛ گفتن و ابراز کردن، نه در دل پنهان داشتن. برخی همسران‌ از ابراز محبت و به زبان آوردن عشق درون و نثار کردن آن به همسر، شرم دارند. خجالت می‌شکند که به نزدیک‌ترین فرد زندگی‌شان‌ بگویند: «دوستت دارم». ایشان باید با تمرین و تکرار، نیروی شهامت را در خویشتن‌ تقویت کنند و بر این شرم منفی، غلبه نمایند. چند بار که بر خود تحمیل کنیم و با سختی به همسرمان بگوییم: «دوستت دارم»، کار آسان می‌شود.

ثمرۀ خجسته‌ای که از ابراز محبت حاصل می‌شود، ارزش آن را دارد که‌ اندکی خویش را تمرین دهیم و سختی ابتدایی آن را تحمّل کنیم. تازه، این سختی، سختی گوارایی است. عشق مکنون و نهفتۀ در درون، اگرچه نیکو است؛ امّا ثمرۀ بیرونی‌ آن اندک است. عشق مکنون در قلب، جان عاشق را صفا می‌دهد و آثار آن در رفتار او نمایان می‌شود و حلاوت آن به معشوق نیز می‌رسد؛ امّا اگر از نهانگاه بیرون آید و بر زبان و در کردار جاری شود، محصول آن‌ چندچندان می‌شود و جان معشوق را جلا می‌بخشد. آری؛ این لؤلؤ مکنون را باید از صدف قلب، بیرون آورد و آن را به معشوق نمایانْد، تا چشم دلش روشن شود.

2. بهرۀ بیش‌تر زن، وظیفۀ بیش‌تر مرد

در تعبیر «اَلرَّجُلُ لِلمَرءَةِ» مرد و زن، هر دو آمده‌اند و حکم هر کدام آشکار است و بدین معنا است که جملۀ «دوستت دارم» را مرد به زن بگوید. طبق این سخن، سهم زن در دریافت عشق و وظیفۀ مرد در ابراز آن، بیش‌تر است. دلیل آن نیز روشن است؛ زن، معشوق است و مرد، عاشق. زن مطلوب است و مرد طالب. زن، نازکُن است و مرد، نازکِش. زن از مرد لطیف‌تر است. عاطفۀ او بیش‌تر است. خداوند، از سرِ حکمت، زن و مرد را این گونه آفریده است.

البته زن از ابراز عشق به مرد، معاف نیست؛ مرد نیز نیازمند نوازش‌ زن است؛ امّا سهم دریافتی زن و وظیفۀ پرداختی مرد، بیش‌تر است.

3. ابراز آشکار

«إِنّی اُحِبُّک»؛ من تو را دوست دارم. اگرچه نزد همسران، عشق رمز و رازدار، مکانتی ویژه دارد و از آن لذّتـی لطیف می‌برند؛ امّا عشق‌ صریح نیز نزد ایشان جایگهی ارجمند دارد. هر دو ضروری است؛ هم‌ رمز و راز دار، هم صریح و آشکار. هیچ کدام جای دیگری را پر نمی‌کند و هر کدام بدون دیگری ناقص است.

ریشۀ عشق باید در ژرفای دل باشد، امّا آثار آن باید در گفتار و رفتار، به گونه‌های گوناگون، نمایان شود. جملۀ «دوستت دارم»، صریح‌ترین عبارت برای بیان عشق است. ساده است. صمیمی است. آشکار است. بی‌نیاز از شرح و تفسیر است. آسانْ‌بیان و آسانْ‌دریافت‌ است. بر دل نشین است. و نیز آموزۀ پیامبرمان است.

4. تأثیر ماندگار

«لا یذهَبُ مِنْ قَلبِها أَبداً»؛ هرگز از دلش بیرون نمی‌رود. «دوستت‌ دارم» تا سویدای قلـب و ژرفای جان نفوذ می‌کند و در همۀ زوایای‌ روح می‌گسترد و در خانۀ دل آشیانه می‌گیرد و دیگر بیرون نمی‌آید. «دوستت دارم»، زیباترین سخن عشق است و

از صدای سخن عشق ندیدم خوش‌تر                یادگاری که در این گنبد دوّار بمانْد

این سخن، در همۀ احوال و همه اوقات، اثربخش است؛ امّا تأثیر آن در برخی احوال و اوقات، بیش‌تر است و نیز چگونه گفتن و شیوۀ بیان آن نیز در اثربخشی‌اش مؤثّر است؛ مثلاً: آن‌گاه که دو همسر، در آغوش هم رفته‌اند و دهان‌هاشان نزدیکای گوش‌های یکدیگر است و نوای نفس‌هاشان با حرارت و ارتعاش عشق درآمیخته است، گفتن‌ نجواگونه و خالصانۀ «دوستت دارم»، تأثیری معجزه‌گون دارد و جان را طراوت و حلاوتی وصف ناشدنی می‌بخشد.

نکته‌ای ظریف

دانستیم که محبوب‌ترین جمله نزد زنان، «دوستت دارم» است. نزد مردان چه؟ محبوب‌ترین جمله برای ایشان چیست؟ نزد مردان، معادل «دوستت دارم» چیست؟ آیا سخنی جاندار و جمله‌ای کلیدی وجود دارد که باتری جان ایشان را شارژ کند و آنان را اوج دهد؟ بله. این جمله: «به تو افتخار می‌کنم».

مرد، اقتدار طلب است. عاشق‌پیشه است. پناهگاه زن است. با عنایت به ساختار روانی، شخصیّتی، و حتّی جسمانی مرد، می‌گوییم: جملۀ «به تو افتخار می‌کنم»، همان اندازه به مردان انرژی می‌دهد که جملۀ «دوستت دارم» به زنان نیرو می‌بخشد.



[1] الکافی، ج‏5، ص 569، حدیث 59.

نظرات  (۱۳)

  • عباس داد خواه تیرانی
  • سلام بر استاد عزیزم . مطلب بسیا ر مفید و سازنده بود  این عبارت جادوئی ( دوستت دارم )باز کننده قفلهای سخت و محکم است . یاد شعر زیبای فریدون مشیری افتادم . خداوند توفیق روز افزون عنایت کند 
    پاسخ:
    سلام و مودت. سپاس بابت حضورتان. چه خب است شعر مشیری را بیاورید.

    با سلام

    این نکات خیلی مهم و موثر هستند و خواهد بود

     در جای می خواندم که گفته بود بهتر است بزبان آوردن کلمات و جملات محبت آمیز  واقعی باشد که یعنی فقط  حرفی نزده باشیم که اگر اینطور باشد برای خود ابراز کننده هم شادی بخش خواهد بود...

    با سلام  و عرض ادب و احترام
    ضمن تبریک سال نو و تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) مطالب بسیار مهم و ارزشمند تان را امروز مطالعه کردم (البته چند مدتی به دلیل ماموریتهای کاری نبودم) من به سهم خود واقعاً استفاده کردم با اینکه خیلی مطالب را بارها در کنارتان به صورت مستقیم شنیده و به اندازه  ادراکم چشیده ام ولی مطمئاً انسان همیشه نیازمند تذکر و تکرار هست .
    آرزوی سلامتی و تندرستی برایتان دارم

    متشکرم
    پاسخ:
    سلام و سلامت.
    رستگار باشید. الاهی فاطی جان، حامد جان، و هادی جان شاداب باشند.

    آسمانی و معنوی، ساده، زیبا، دلنشین، کاربردی و پر ثمر..........
    سلام ودرود!
    بسیار خوشحالم که به مهارتهایی اینچنین به سبک ساده و صمیمانه خود میپردازید!
    خدایتان یار!
  • تیران اصفهان مدینه منوره
  • سلام براستاد دوست داشتنی

    بیان اینگونه احادیث و توضیح عالمانه حضرتعالی برای خانواده ها بسیار مفید است انشاالله خداوند توفیق عمل به همه عنایت فرماید

    جالب است که اکثرمان این نکته رامی دانیم ولی درعمل ضعیف رفتارمی کنیم.دوست داشتن واژه ای است که هیچ گاه ازدل بیرون نمیرودچون ژرفایش عمیق ترازساختارش است وافتخارکردن واژه ای است که حس غروروتوانایی رافزون می کند.کاش ماآدم هاانقدرهمدیگررادوست بداریم واینقدربه خاطردوست داشتن هایمان به یکدیگرافتخارکنیم که بدبودن ها،کج رفتارکردن هاودل شکستن هارابه زانودرآوریم...............
    بنام خدا
    با سلام استاد عزیز همانطور که فرمودید زنها بدلیل لطافتی که دارند با گفتن یک دوست دارم برای همسر خود پر میزنند. این کوتاهترین و ساده ترین و کم هزینه ترین راه بدست آوردن دل یک همراه و تثبیت کننده زندگی است .
    آقایان مثل من مغرور یک کم برای زندگی و آینده خود و خانواده غرور و تکبر را زیر پا بگذارید زندگی شیرین و بی دغدغه ای میشود

    سلام وقت بخیر چند وقتی بود به وبلاگ خودم و وب سایت شما سر نزده بودم در حال بروز رسانی هستم یاریم کنید.

    راستی این حکایت هم برایم جالب بود دوست داشتید بخونید

    http://www.taknaz.ir/news_detail_274.html

    دوستت دارم‌هایت را بگو.  نکند پنهان کرده باشی قلبت را در زیر هزار خروار دلیل و بهانه و کم‌رویی و خجالت… نکند نداند که دوستش داری… نگو که می‌داند، بگو که بشنود با تک‌تک سلول‌هایش، دوست دارد دوستت دارم گفتن‌هایت را. بگو قبل از آنکه گوشی برای شنیدنش نمانده باشد.

  • بلور خراسانی
  • سلام استاد. فوق العاده بود.... از آن فوق العاده تر سخن پیغمبر است. من این حدیث را خیلی دوست دارم. حس شیرین حکمت و آگاهی از روحیات زن را توسط معصومین ع به آدم منتقل میکند....
    سلام و احترام فراوان بر استاد گرامی و تمامی خوانندگان
    این هم برگی دیگر بود از گلبرگهای لطیف وخوشبوی "آداب عشق ورزی".
    شاید خیلی ها این مطلب را بدانند اما به قول مولا علی (ع) در شنیدن فوایدی هست که در دانستن نیست.
    پس دوستان بدانید و عمل کنید و اشاعه دهید ابراز دوستی هایتان را.
    علاوه بر محبت میان همسران ، بطور کلی در باره ابراز علاقه امام باقر(ع) فرموده اند: هر کس را دوست دارید گاهی به او یاد آوری کنید...
    بسم الله
    سلام
    مطلب بسیار بسیار مفیدی نوشته اید. سپاسگزاریم.
    مخصوصا آن ثمره ی دوم بحثتان که وظیفه مرد در ابراز عشق بیشتر است بسیار مهم است.
    ما مردان باید این قضیه را عمیقا باور کنیم. انشاءالله.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">