وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com
وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com

مشاور و مدرس حوزه و دانشگاه

کانال تلگرام از زبان مشاور
جهت دیدن کانال تلگرام "از زبان مشاور" روی عکس کلیک کنید
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
بایگانی

مصاحبهدر گفت و گو با شفقنا مطرح شد: دامنه ی مشاوره گسترده تر از حل مشکل است. باید گفته شود که ما مشاوره می رویم تا: مشکلی به وجود نیاید، زندگی خوب مان، خوب تر بشود، راهکارهایی برای بهتر زیستن بگیریم، اگر آسیبی هست به ما نمایانده شود، اگر در راه ما چاهی هست به ما گفته شود، بر تصمیم خود مصمم تر بشویم، اگر تصمیمی گرفته ایم و عزمی همچون عزم ازدواج گرفته ایم، آن عزم جزم تر شود.

برای مطالعه مشروح گفت و گو به ادامه مطلب مراجعه نمایید.

مصاحبهشفقنا: حجه الاسلام والمسلمین علی اکبر مظاهری اصفهانی یکی از  مشاوران امر ازدواج است که در کنار فراگیری علوم حوزوی، در مسائل اجتماعی، روان شناسی، جوانان، وخانواده، مطالعه داشته و به تدریس و تبلیغ معارف اسلامی و مشاوره اقدام نموده است. تخصص وی در زمینه فقه و اصول، علوم تربیتی، الهیات و معارف اسلامی و در سطح خارج حوزه است.
از وی تاکنون 17کتاب منتشر شده و 176مقاله در نشریات گوناگون به چاپ رسیده است.


بسیاری از زندگی های آشوب زده، نتیجه نبود مشاوره پیش از ازدواج و انتخاب نادرست است
مظاهری در گفت وگو با خبرنگار شفقنا(پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) جایگاه مشاوره قبل از ازدواج را به زبان عامه، واجب تر از نان شب توصیف کرد و گفت: ما به زوج های جوان توصیه می کنیم که اگر یک مشاوره مرضی الطرفین نه یک قاضی مرضی الطرفین داشته باشید می تواند بسیار در زندگی کارساز باشد. مشاوره قبل از ازدواج باعث می گردد بسیاری از مشکلات پس از ازدواج به وجود نیاید. زیرا ما علاوه بر دانش، به تجربه نیز نیازمندیم.
مشاور برجسته حوزه علمیه با تکیه بر تجربه 30ساله خود در امر ازدواج گفت: بسیاری از زندگی های آشوب زده، نتیجه نبود مشاوره پیش از ازدواج و انتخاب نادرست است. شاید مبالغه آمیز به نظر برسد ولی چون تجربه کرده ام می گویم که اگر انتخاب خوب و کارشناسانه صورت بگیرد، این زندگی دیگر آسیبی نمی خورد.
نوسینده کتب مشاوره ادامه داد: البته مدیریت بعد از ازدواج هم لازم است اما ما ندیده ایم که زندگی با مشاوره پیش از ازدواج و در دوران عقدبستگی انجام گرفته باشد و بعدا دچار تنش شده باشد.


دامنه ی مشاوره گسترده تر از حل مشکل است
علی اکبر مظاهری در ارتباط با مقاومت یکی از زوجین برای شرکت در مشاوره پیش از ازدواج گفت: معمولا آقایان برای مشاوره چه پیش از ازدواج و چه در طول زندگی مقاومت می کنند. یکی از علت های آن، تعریف نادرست از مشاوره در جامعه ما است که گمان می کنند کسی نزد مشاور می رود که مشکل داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: دامنه ی مشاوره گسترده تر از حل مشکل است. باید گفته شود که ما مشاوره می رویم تا: مشکلی به وجود نیاید، زندگی خوب مان، خوب تر بشود، راهکارهایی برای بهتر زیستن بگیریم، اگر آسیبی هست به ما نمایانده شود، اگر در راه ما چاهی هست به ما گفته شود، بر تصمیم خود مصمم تر بشویم، اگر تصمیمی گرفته ایم و عزمی همچون عزم ازدواج گرفته ایم، آن عزم جزم تر شود.
مظاهری بیان داشت: گاهی افراد زندگی امروز را با پیشینیان مقایسه کرده و می گویند زن و شوهرهای سابق، با اینکه مشاوره نرفته و کتابی درباره مهارت های زندگی نبوده که بخوانند، این همه مشکل و طلاق و دردسر نداشتند. این مقایسه صحیح نیست. چون یکی از علت های عمده ای که زندگی های سابق دوام بیشتری داشت این فرهنگ این بود که به دختر گفته می شد که با لباس سپید به خانه شوهر می روی و با کفن سفید بیرون می آیی. هرچه هست باید بسازی ولو اینکه بسوزی؛ و این غلط است.


طلاق بسیار بد است اما سوختن و ساختن ده برابر بدتر
او افزود: اما الان اینطور نیست. جامعه به سمت فرهنگ بالایی پیش می رود که دیگر سوختن و ساختن را تحمل نمی کنند و ما هم تجویز نمی کنیم. طلاق بسیار بد است اما سوختن و ساختن ده برابر بدتر است. و ما بین بد و بدتر، بد را انتخاب می کنیم.
مظاهری اصفهانی در ارتباط با آمار ازدواج و طلاق گفت: در جامعه ی ما زمانی میزان طلاق 10% بود یعنی از هر ده ازدواج یک مورد دچار طلاق می شد ولی الان صرفا در تهران از هر چهار ازدواج، یک مورد منجر به طلاق می شود و این آمار در شهرهای دیگر گاهی پنج به یک و یا شش به یک است. و مهم تر اینکه آمارهای رسمی می گویند بیش از 50% (که این حالت خوش بینانه است و در اصل 85% می باشد) طلاق ها بخاطر ناکامی های جنسی و عاطفی همسران می باشد. لازم است متفکرین در این باره فکری بکنند.


نابلدی جنسی، مهم تر از ناتوانی جنسی
مشاور برجسته ازدواج بیان داشت: سابقا مدام بر روی این مساله پوشش گذاشته می شد. اما اخیرا این مساله در حال آشکار شدن است و رسانه ها نیز علنا آن را بیان می کنند. البته عواملی همچون دیدن فیلم های مستهجن و ماهواره در افزایش طمع در زوجین موثر است اما عامل مهم تر نابلدی است نه ناتوانی. ما به تجربه دریافته ایم که مسئله نابلدی در مسائل جنسی، مهم تر و درشت تر از ناتوانی جنسی است.
وی درباره چگونگی آموزش مسائل جنسی به زوجین گفت: والدین و مراکز مشاوره اولین آموزش دهندگان مسائل جنسی به جوانان هستند. همچنین لازم است در هنگام آزمایش ازدواج، دوره ای برای بیان و آموزش مسائل جنسی گذاشته شود که بعد از گذراندن دوره و قبولی در آزمون آن، عقد ثبت گردد. اما در حال حاضر یک جلسه دو ساعته ای می گذارند که اصلا کافی نیست و صرفا یک تکلیف از سر باز کردن است.
مظاهری به مقوله سن ازدواج اشاره کرد و بیان داشت: ازدواج از نظر سنی به سه بخش "دیرهنگام"، "زود هنگام" و "به هنگام" تقسیم می شود. ما ازدواج دیرهنگام و زود هنگام را توصیه نمی کنیم بلکه هشدار می دهیم. ازدواج به هنگام زمانی است که دختر و پسر از نظر سنی، عقلی، عاطفی، جسمانی و جنسی به بلوغ رسیده باشند. حالا ممکن است که این بلوغ به علت شرایط جغرافیایی و خانوادگی حتی قبل از بیست سال باشد. به همین دلیل نمی شود سن دقیق برای ازدواج به هنگام مشخص کرد. در اینجا مشاور دانا بسیار به کار می آید.
تعدادی از کتاب های حجت الاسلام مظاهری که در ارتباط با موضوع ازدواج نگاشته شده اند عبارتند از:

  • " آداب عشق ورزی" که به بررسی مسائل عاطفی زن و شوهرها پرداخته است.
  • " جوانان و انتخاب همسر "
  • " نبرد بی برنده " که در ارتباط با مجادله ی همسران است، چند ماه پیش توسط وزارت ورزش و جوانان برگزیده و توسط وزیر مربوطه با اعطای لوح تقدیر تجلیل شد.
  • ۹۲/۰۷/۱۶
  • علی اکبر مظاهری

شفقنا

مصاحبه

ازدواج

مشاوره

نظرات  (۶)

سلام خانمم بداخلاق وعصبانی است زندگی سردی داریم هرچه محتت کردم نتیجه نگرفتم بهانه گیرو منفی نگر25سال اززندگی مامیگذردصاحب2فرزندکلافه شدم مذهبی است خودم هم طلبه ام الحمدلله وضع مادی ماخوب منزل خوب ماشین خوب چه بگویم ناشکرو  بی محبت   کم حرف پرخاشگر البته نسبت به من وپسرم 2بارکربلا 1بارعمره تمتع هم ثبت نام کردیم به خانه میایم اصلا بامن حرف نمیزند جواب سلام 90درصدنمیدهد یامی خوابد یامشغول تماشای تلویزیون هنوزبا میل خوش مرا بوس نکرد برعکس خودم عاطفی هستم دوستش دارم میگویدبخاطربچه ها هستم مغروروخودبین بنده به گواه نزدیکان خوش اخلاق وصبوردرحدبالا سعی میکنم درمنزل کمک بکنم ولی فایده نداردوووووووواستادکمک ونجات
پاسخ:
سلام و احترام. زندگی تان را باید زود رسیدگی و ترمیم کرد. نخستین گام، مشاوره است. هردو به مشاوره حضوری بیایید. اگر در آغاز ایشان نیامدند، شما بیایید. خدا کمکتان کند.
اره واقعا مشاوره خیلییی لازمه
اما اینقدر هزینه مشاورا زیاده که ادم از پس یه جلسه بیشتر نمیتونه بربیاد
کاش یه بیمه ای چیزی هم واسه این مشاورا بود که ادم میتونست همیشه بهشون مراجعه کنه
  • محمد حیسین عظیمی نیا
  • مطلب بسیار عالی میباشد و اینکه شما استاد عزیزم  هرچه درمورد این مطالب سخن بگویید بازهم کم میباشد.
    از شما تقاضایی هست اگر امکان دارد چند وقت یک بار یک فایل صوتی در این مورد ارائه دهید و مثل یک سریال ادامه دار باشد تا برای زندگی و روابط استفاده کنیم.
    و من الله توفیق.

    سلام.

    مطلب رو کامل خوندم. اتفاقا یک ساعت پیش با دوستی داشتیم درباره  معضل ازدواج نکردن جوانان صحبت میکردیم. که با خوندن این مطلب و سایر مطالب شفقتنا درد بزرگ مشکلات زندگی مشترک رو توی جامعه بیش از پیش احساس کردم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    حالا اگرم همه خودشونو بکشن واسه ازدواج جوونا(که توی هفته گذشته بمناسبت سالروز ازدواج امام علی ع و حضرت زهرا س بازارش حسابی داغ شده بود) هنوزم معلوم نیست چندتاش عاقبت بخیر بشه...

    واقعا کی مسووله؟ خانواده ها، طرفین، متولیان فرهنگی یا دولت؟ شایدم همه. ولی اگر اینجور پیش بره جامعه مون آینده خیلی مبهمی داره.

    همه تلاش کنیم و بعد هم دعا کنیم که عاقبتمون بخیر بشه .

    انشاا...

  • تیران اصفهان
  • سلام براستاد عشق پرور.

    اگر بشود قسمت هایی از نوشته های گرانسنگ خود را از کتاب های یاد شده را جهت استفاده جوانان در سایت قرار دهید، بسیار مفید خواهد بود.

    پاسخ:
    سلام به شما یار وفادار. چشم. پیشنهادتان را عمل می کنم. ان شاءالله.
  • تیران اصفهان
  • سلام بر استاد دانا وتوانا.

    با توجه به اینکه مشاوره از نان شب و یا بهتر بگوئیم از صبحانه هم ضروری تر است  و همچنین جوانان ما نمی داند باید با چه کسی مشاوره کنند.

    لذا از شما استاد ارجمند تقاضا می کنم ساعتی را (زمان مشخص) برای عموم جوانان اعلام بفرمائید تابتوانند با شما تماس بگیرند وسئوالات خود رابپرسند. و راهنمائی شوند. ان شاالله.

    پاسخ:
    سلام به شما مومن نیکخواه. این پیشنهادتان نیز بر چشم. بعد از نماز ظهر به مدت یک ساعت را برای مشاوره گذاشته ام.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">