وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com
وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com

مشاور و مدرس حوزه و دانشگاه

کانال تلگرام از زبان مشاور
جهت دیدن کانال تلگرام "از زبان مشاور" روی عکس کلیک کنید
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
بایگانی

مقایسه‌ های ناروا

چهارشنبه, ۱۷ دی ۱۳۹۳، ۰۶:۰۴ ب.ظ

 

 » از آفت های تربیتی

قانون آفرینش درباره‌ی انسان این است که: خداوند، افراد را گوناگون آفریده است؛ با استعدادهای جوراجور وتوانایی‌های متفاوت و محدود. البته عواملی مانند: وراثت، تربیت، خانواده، محیط زندگی، محیط آموزش و امکانات و یا کمبودهای وسائل رشد نیز در ایجاد توانایی‌ها و شایستگی‌ها و یا ناتوانی‌ها، تأثیر بسزائی دارند.

بنابراین، تفاوت و اختلاف بین موفقیت‌ها و پیشرفت‌های افراد، در همه‌ی زمینه‌های زندگی، امری کاملاً طبیعی است و نباید انتظار داشت که مثلاً : «حمید» در مسائل درسی و هنری و اجتماعی، مانند «سعید» باشد و «حمیده»، مثل «سعیده»... و مقایسه‌ی میان آنان صحیح نیست.

یکی از آفت های خطرناک تربیتی، که باید نسبت به آن هشدار داد، این است که: بعضی از والدین( که امیدواریم تعدادشان در جامعه‌ی ما زیاد نباشد!) فرزندانشان را با هم‌دیگر و آنان را با بچّه‌های خانواده‌های دیگر، مانند خویشان و همسالان و همکلاس‌ها، مقایسه می‌کنند و لیاقت‌ها و موفقیت‌های آنان را به رُخ اینان می‌کشند.    

این مقایسه‌ها لطمه‌های شدیدی به روان و شخصیت بچّه‌ها می‌زند؛ خصوصاً اگر با تحقیر و توهین و سرزنش همراه باشد. مثلاً به دختر دبستانی‌شان که از درس املا نمره‌ی 15 گرفته، می‌گویند: «دختره‌ی بی‌عرضه! مگه این فهیمه، دختر خاله‌ات نیست که همیشه نمره‌ی 20 می‌گیره؟! آخر چرا تو باید همه‌اش نمره‌ی کم بگیری؟!» و یا به پسر نوجوان دوره‌ی راهنمایی می‌گویند: «مگه چه چیز تو کمتر از علی، پسر دایی ته که شاگرد ممتاز کلاس شده، امّا تو پسره‌ی احمق، تنبلی می‌کنی و نمی‌تونی به او برسی؟!» و یا به بچّه‌ی پنج ساله می‌گویند : «خاک بر سرت، همیشه دماغت بیرون اومده، لباست کثیفه، مجیدِ همسایه را ببین همیشه مثل دسته‌‌ی گُله!...»

این مقایسه‌های غلطِ همراه با توهین و تحقیر و حتّی بدون توهین و تحقیر، و نادیده گرفتن تفاوت استعدادها و توانایی‌ها، نتایج وخیمی را به بار می‌آورد و همان استعدادهای متوسط آنان را نیز ضعیف می‌کند.

اگر این روش «ضد تربیت» و این القائات و تلقین‌های مخرّب، مدّتی ادامه یابد، آسیب‌های شدیدی به روحیه‌ی کودکان و نوجوانان زده، کم‌کم آنان باور می‌کنند که واقعاً بی‌عُرضه و بی‌لیاقتند و شایستگی‌های یک انسان طبیعی را ندارند.

بسیاری از حسادت‌ها و کینه‌ها و عقده‌های آزار دهنده، از همین‌جا سرچشمه می‌گیرند. این خارهای جانکاهی که بر دل و جان کودک و نوجوان می‌نشیند، روانش را مسموم و فاسد می‌کند. و براستی از یک روح مسموم و فاسد، چه انتظاری می‌توان داشت؟!

  • ۹۳/۱۰/۱۷
  • علی اکبر مظاهری

نظرات  (۲)

  • فاطمه کوثر
  • سلام استاد. من از مخالفان سرسخت این روش تربیتی هستم و بارها و بارها صدمه ی آن را چه در میان فرزندان یک خانواده چه در میان دوستان یک گروه و چه حتی میان زن و شوهرها دیده ام. در کل به نظر من، بهتره یاد بگیریم هر کسی رو در جایگاه خودش قبول کنیم و بدونیم که لازمه ی رشدش شبیه دیگران شدن نیست بلکه کافی است تو مسیر زندگی خودش و با علایق، استعدادها و امکانات خودش رشد کنه. کاش همه به هم کمک کنیک که : "خودمون باشیم" نه "شبیه دیگران".
    پاسخ:
    سلام و تحیت. باید، در ساحت تربیت، فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو دراندازیم. شما نیز، در این طرح خجسته، سهمی شایان دارید. ان شاءالله.
  • شمیم یاس
  • عرض تبریک بمناسبت عید پر سعادت هفدهم ربیع الاول،
    اولیای گرامی کاش توجه بیشتری به تربیت فرزندشان داشتند اگر میدانستند هر رفتارشان میتواند در آینده ی فرزندشان چه تاثیر بزرگی داشته باشد!!!! اولیا مخصوصا مادران تعیین کننده چگونگی کیفیت زندگی یک انسان اند تا آنجا که متخصصان 50درصد تعیین سرنوشت یک انسان را در دوران جنینی او میدانند.

    پاسخ:
    سلام و تبریک. سپاس بابت حضورتان و کامنت ارزشمندتان.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">