وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com
وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com

مشاور و مدرس حوزه و دانشگاه

کانال تلگرام از زبان مشاور
جهت دیدن کانال تلگرام "از زبان مشاور" روی عکس کلیک کنید
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
بایگانی

راویان ازدواج ( 4 )

جمعه, ۸ آبان ۱۳۹۴، ۰۵:۱۹ ب.ظ

 

   راویان خوب ازدواج (4). دختران و انتخاب همسر ( 15 )

   » شهامت اقدام

در راه انجام کارهای بزرگ، شهامت سترگ لازم است. اگر شهامت نباشد، هیچ کار بزرگی انجام نمی گیرد و هیچ اقدام سترگی به فرجام نمی رسد. یاری جوانان در امر ازدواج، کار بزرگی است، پس شهامت شجاعانه می طلبد.

در مجموعه کارهای ازدواج جوانان، یکی از دانه درشت ترین آن ها، «روایت ازدواج» است، که از «راویان بلندهمت» برمی آید و بس.

راویان شهامت مند ازدواج، دل به خشنودی خدایشان خوش می دارند. قلب ایشان از وصال جوانان خنک می شود. پاداش الاهی و خنکای قلبشان، ایشان را کفایت می کند.

واقعیت آن است که پیمایش راه های بلند، همت والا می طلبد، نیز دشواری هایی را با خود دارد. آن کس که پیمودن راهی دراز و نوردیدن کوهی سربلند را اراده کند، باید هم نیروهای جسمی و روحی اش را متمرکز کند، هم پذیرای برخورد با سنگلاخ ها و خلیدن خارها در پای خود باشد.

در بیابان گر به شوق کعبه خواهی زد قدم                      سرزنش ها گر کند خار مغیلان غم مخور 1

     » خارهای راه

کسانی که راوی ازدواج و راهی این راه خجسته می شوند، خارهایی بر راه و مشکلاتی در کار دارند:

1. هراس های روانی...

ایشان هراسان عواقب کار خویش اند. اندیشناک اند که اگر کار، خراب شود، ایشان را مسئول بدانند. اگر زن و شوهر، ناسازگاری کردند، خودشان و خانواده هایشان خواهند گفت که فلانی باعث این ازدواج شد. ایشان نگران حرف های دیگران اند. اینان بارها و بارها این جمله نامبارک را، که جزو فرهنگمان شده، شنیده اند که: «اگر خوب شود می گویند خودمان کردیم و اگر بد شود می گویند فلانی کرد.»

2. طعنه ها

هراس روانی، گاهی به واقعیت بدل می شود. دیده ایم کسانی را که هنگام ناگواری های زندگی، به ویژه به گاه خشم، به راوی ازدواج، بد می گویند؛ چه رو در رو، چه پشت سر او. که پشت سری ها نیز معمولا به او می رسد.

این کردار ناشایست، هم خود راوی را می رنجاند، هم دیگران را از روایتگری می ترساند. این طعنه ها، سرزنش ها، ناسپاسی ها، دردسرها، سبب گریز مردمان از این کار خداپسند می شود و باعث می گردد که با خود و به دیگران بگویند: « چرا به سری که درد نمی کند دستمال ببندیم؟!»

 این درد چندان عمیق شده که برخی از خیرخواهان، وقتی کسی را به کسی معرفی می کنند، به اصرار از او می خواهند که به دختر و خانواده او نگویند چه کسی معرفی کرده! گویا کار زشتی کرده اند و اصرار بر کتمان آن دارند.

3. خراب شدن نتیجه

برخی از معرفی ها و وساطت ها، به هر دلیل، خرابی به بار می آورد؛ یعنی ازدواج خوبی را ثمر نمی دهد. زندگی مشترکی که از این وساطت نیکخواهانه و معرفی این واسطه نیکخواه و معرف خیراندیش شکل میگیرد، زندگی موفقی نیست. در این حال، معرف، احساس تقصیر می کند و از کارخود پشیمان می شود و گاهی عذاب وجدان می گیرد.

4. نابلدی راوی

برخی از راویان ازدواج، اگرچه نیت خیر دارند، اما کاربلد نیستند. این ناشیگری، کارشان را خراب می کند. ایشان نیتشان خوب است ، اما ثمره کارشان بد. می خواهند خیر برسانند، اما شر می رسانند.

  » چاره کار

در پست بعد، چاره کار را بیان می کنیم و برخی از شیوه های زدودن خارهای راه را می نمایانیم. ان شاءالله. با حوصله، همراهی مان کنید.

1. دیوان حافظ.

  • ۹۴/۰۸/۰۸
  • علی اکبر مظاهری

نظرات  (۲)

با سلام و تشکر. بی صبرانه منتظر پست بعدی هستم. یا علی


پاسخ:
سلام و تحیت.
ان شاءالله به زودی.
  • زهرا خندان
  • ممنون از مطالب و دغدغه هایتان.
    پاسخ:
    سلام و درود.
    سپاس از شما بابت حضورتان.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">