وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com
وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com

مشاور و مدرس حوزه و دانشگاه

کانال تلگرام از زبان مشاور
جهت دیدن کانال تلگرام "از زبان مشاور" روی عکس کلیک کنید
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
بایگانی

به یاد آن فقیه پارسا

يكشنبه, ۱۶ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۴۴ ق.ظ

    » گرامیداشت نهمین سالگرد رحلت آیت الله سید محمدباقر امامی 

اگرچه تیران همیشه عالمانی در ساحت دیانت داشته و دارد، اما همیشه چنین است که عالمان ربانی و راهبران خدامدار، در هر عرصه و زمان، اندک­ اند، زیرا که ایشان گوهران فضیلت­ های مردمان اند. از این رو، گردونه زمان باید بگردد و چرخ افلاک باید بچرخد و عناصر گوناگون باید زیر و رو شوند تا گوهرهای گرانسنگ، تابناکانه، نمایان گردند. و باید که "پدر پیر فلک" صبوری بسیار ورزد تا آنکه "مادر گیتی" دگرباره فرزندی "امامی گونه" بزاید.

...

پس از هشت سال

اکنون هشت سال است که یکی از درخشان­­ ترین گوهرهای عرصه دیانت و فقاهت، چهره در نقاب خاک پوشانده و از این خاکدان طبیعت، جامه برکشیده و به اوج افلاک پرکشیده و فضیلت دوستان را به سوگ فقدان خویش نشانده است.

اگرچه ستاره تابناک وجود آیت الله سید محمدباقر امامی از آسمان جامعه ما افول کرد، اما او اکنون در افقی فراتر و پهناورتر، طلوع نموده و آن اخترفروزان را هرگز غروبی نیست. 

. اگرچه آن عزیز سفرکرده، ما خاکیان را به داغ فراق خویش گداخت، اما با حضور خجسته اش در محفل ملکوتیان، آسمانیان را شادمان ساخت. خوشا آنان با این میهمان ارجمندشان!

پس از فراق

اینک که خروش هولناک التهاب دلها اندکی فرونشسته، وقت آن است که در حیات فرخنده آن عزیز راحل، اندیشه ورزیم و به بازشناسی ژرفنای شخصیت شگرف آن فقیه پارسا بپردازیم و از ایشان درس­ های تازه آموزیم و از سیره خجسته اش، برای بهسازی زندگانی­ مان، توشه اندوزیم.

خصال نیکو

اگرچه توصیف همه خصلت­ های نیکوی آن بزرگ­ مرد و نمایاندن همه زوایای شخصیت ایشان، کاری است ناشدنی، اما دیدن و نمایاندن گوشه­ هایی از اوصاف و کردارهای آن عزیز، دست­ یافتنی است و غنیمت­ شمردنی: 

1- اخلاص...

تمامی کردارهای ایشان، "خدایی رنگ" بود. ما کردار و گفتار و صفتی از ایشان سراغ نداریم که اندکی شائبه غیرخدایی داشته باشد. و این از ارجمندترین خصال آن بزرگوار است. و اینک ما، یکایک­ مان و تمامی جامعه مان، به این خصلت مبارک، سخت نیازمندیم. البته به فرموده امیر مومنان علیه السلام: "الإخلاصُ ثمرة العبادة." : اخلاص ثمره عبادت و بندگی خداست." و آن سید عابد، از همین طریق به این ثمره نیکو دست یافت.

در آموزه های دینی ما، به پاکیزگی کردار، بیش از حجم و اندازه کار، بها داده شده است. اگرچه کردارهای آن مرحوم، بسیار است، اما لایه های زیرین و باطن اعمال ایشان، بسیار بیشتر و ارجدارتر از لایه رویین آن است.

دریغا که دیدگان ظاهربین، از نگریستن به گوهر باطن، ناتوان اند! افسوسا که حجم کردارها، بیش از جلای باطن کارها نمایان است! اما نه! چه بهتر که نهان ها در این جهان دیده نشوند، تا به گاه رستاخیز، که درون ها هویدا گردند، شگفتی بیشتر آفرینند.

2- تقواپیشگی

حرمت نهادن بر همه مرزهای قلمرو خداوند کاری است سترگ، که آن مرد بزرگ به خوبی از عهده آن بر آمد. ایشان، با یاری جستن از خدای سبحان، تا نزدیکای مرزهای عصمت پیش رفت. 

3- شهرت گریزی

در دنیایی که پاره ای از مردمان، دیانت و ثروت و سلامت و شرافت و همه چیزشان را می بازند تا به شهرت برسند، آن سید پارسا، چنان از بند این کمند شیطانی رهیده بود که هرگز ذره ای از گرد این غبار نامبارک بر دامان پاکش ننشست. آن کس را که خدا هست به این گول زنک های سراب گون چه حاجت است؟! 

4- مردم داری 

 آن پارسای سرافراز از بن جان این سخن امیرمومنان علیه السلام را باور داشت که: "میان پیشوا و مردمان، نباید حاجب و مانعی باشد." او محرم اسرار مردم بود و، در حد توان و امکان، گره از کارشان می گشود . اگرچه در این کار، بسیار آزار می دید و فرسوده می شد. مردمان کسی را از ایشان به خود نزدیک تر نمی یافتند. 

5- محبوب دل ها

خدای سبحان تعهد فرموده که هر کس ایمان ورزد و کردارهای نیکو آرد، وی را محبوب دل ها کند: " إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا." پس جای شگفتی نیست که آن سید پارسا، در دل های پاک، محبوبیتی عاشقانه و ارداتمندانه و مکانتی بلند داشت. 

خدایش در محفل پیامبران و امامان و شهیدان و صدیقان، مرتبتی فرازمند عطا فرماید و بر دل خاندانش -که تسلیت شان می گوییم و برایشان شکیبایی و پاداش می طلبیم- مرهمی آرامش بخش نهد و ما را قدردان آن عالم وارسته فرزانه نماید. 

خوشا او که سعادتمندانه زیسن و عارفانه رحلت کرد و سرافرازانه برانگیخته خواهد شد. 

 

نظرات  (۲)

با سلام و احترام،

خوشا به سعادتشان، کسب کردن این اوصاف همت بلندی می طلبد ان شاالله خداوند توفیق این همت را به بندگان خطاکارش بدهد.

با تشکر و سپاس فراوان

پاسخ:
سلام و خجسته باش ماه مبارک رمضان.
سپاس بابت حضورتان.
سلام و عرض ادب 
خداوند ایشان را غریق رحمت خاصه خویش فرماید و ما را نیز با صالحین محشور فرماید. 
پاسخ:
سلام و رحمت. الاهی آمین. سپاس از شما بابت حضورتان.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">