وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com
وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com

مشاور و مدرس حوزه و دانشگاه

کانال تلگرام از زبان مشاور
جهت دیدن کانال تلگرام "از زبان مشاور" روی عکس کلیک کنید
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
بایگانی

دوران عقد

سه شنبه, ۱۵ تیر ۱۳۹۵، ۰۱:۴۰ ق.ظ

    پایبندی به پیمان

    برخی اندک شمار از کسانی که در موضوع مسائل خانواده سخن می گویند و مطلب می نویسند، چنین می گویند و چنین می نویسند: «دوران عقد، دوران تجدیدنظر است.»

    این سخن، اشتباه است، اشتباه است، اشتباه. دوران عقد، هرگز دوران تجدیدنظر نیست. به هیچ وجه روا نیست که این نام ناموزون و این وصف نامرتبط را بر این دوران خجسته بگذاریم. «دوران عقد» همان دوران ازدواج است؛ مرحله ای است از مراحل ازدواج. جزوی است از اجزای زندگی مشترک....

     نام «دوران تجدید نظر» را بر این دوران فرخنده نهادن، در دل زوج های دوران عقدی، تردید و وسواس می افکند، بلکه اندیشه شان را به کجراهه می راند.

    دوران تجدید نظر، مربوط به قبل از عقد است، نه بعد از آن. دختر و پسر و خانواده هایشان، قبل از خوانده شدن عقد و ثبت آن، هراندازه که می خواهند و لازم می دانند، فکر کنند، مشورت و مشاوره کنند، تحقیق کنند، مذاکره کنند، دیدار و گفتار کنند، هرچه بیشتر بر شناختشان از همدیگر بیفزایند. آن گاه اگر، پیش ازعقد، خواستند تجدیدنظر کنند، منصرف شوند و بازگردند، اشکالی ندارد، حتی بر سر سفره عقد و در میان خطبه خواندن عاقد نیز هیچ عیبی ندارد که تجدید نظر کنند و اگر تردید دارند، ادامه ندهند.

    اما عقد شرعی که خوانده شد و ثبت گردید، دیگر همگان؛ دختر و پسر و خانوادن هایشان، باید به حفظ آن پیمان، متعهد باشند. دیگر، دختر و پسر، زن و شوهر شرعی و قانونی اند. دیگر «تجدید نظر» معنا ندارد. 

    تجدید نظر بعد از عقد، یعنی همان طلاق. آری؛ طلاق پس از عروسی، سخت تر از طلاق در دوران عقد است، اما ماهیت هردو، یکی است، و همان طلاق است.

     پندی نیکخواهانه

    از آن برخی از کارشناسان، مشاوران، سخن گویان، نویسنگان اندک شمار و نیز از همگان، نیکخواهانه، می طلبیم که طلاق را در ذهن جوانانمان کوچک نکنند. انصاف نیست که پس از تعهد دختر و پسر به ازدواج، دل هایشان را بلغزانیم و به وسواس و تردیدشان بیندازیم و آنان را به سوی مقایسه های ناروا و تنوع طلبی، دعوت کنیم.

نظرات  (۱)

سلام

ای کاش همه پدر و مادر ها به تحقیق و ازدواج دقیق قبل از ازدواج اهمیت می دادند، یکی از نزدیکانم در ماه رمضان علی رغم مخالفت بنده و همسرم، بدون شناخت لازم برای ازدواج، عقد کرد. هنوز یک ماه نگذشته به قول شما حاج آقا، دانه درشتایی پیدا شد که همه ی ما را محزون کرد و حالا نکته جالب همین است که همان هایی که به سرعت اعتقاد به ازدواج سریع و بدن مشاوره و بررسی داشتند به دختر خانم می گویند غصه نخور اگر مشکل جدی باشد طلاقت را می گیریم و تا قبل از سه ماه شناسنامه سفید می دهند؛ اما آیا می توان ذهن و روح دختر را به همین راحتی سفید پس گرفت و این اتفاق تلخ را به راحتی با تمام عوارض روانی، فراموش کرد.

با تشکر از متن های زندگی سازتان

پاسخ:
سلام و رحمت. پاک کردن ذهن و جان این معصومان، کاری است بسیار دشوار. متأسف شدم. خدا به غافلانمان هشیاری دهد. آفرین بر شما که همواره احساس مسئولیت دارید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">