وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com
وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com

مشاور و مدرس حوزه و دانشگاه

کانال تلگرام از زبان مشاور
جهت دیدن کانال تلگرام "از زبان مشاور" روی عکس کلیک کنید
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
بایگانی

نگاهی به کتاب نهج الفصاحه

سه شنبه, ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۱۰:۰۲ ق.ظ

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، گروه نشر و چاپ قدسیان، کتاب «نهج الفصاحه ، سخنان پیامبر اعظم» را با ترجمه و نگارش علی اکبر مظاهری منتشر کرده است.

کتاب «نهج الفصاحه» شامل ۳۲۲۷ حدیث به همراه دو ضمیمه است که ضمیمه اول خطبه‌هایی از پیامبر اعظم صلی الله علیه وآله و ضمیمه دوم تمثیلات آن حضرت را دربردارد....

ترتیب و چینش احادیث این کتاب به ترتیب الفبایی و بر اساس حرف اول کلمه آغازین حدیث بوده است، اما مترجم، در ترجمه‌ خود، احادیث کتاب را بر اساس موضوع آنها دسته‌بندی کرده‌ است.

علی اکبر مظاهری، در مقدمه، دلیل نگارش خود را چنین بیان کرده است:

«نهج الفصاحه، تا چندی پیش، ترجمه‌ای جز همان ترجمه نخستین آقای ابوالقاسم پاینده نداشت، اما اخیرا با چند ترجمه تازه منتشر شده است.
 بهترین ترجمه نهج الفصاحه، با وجود کاستی‌هایش، همان ترجمه آقای پاینده است. اما اکنون که حدود نیم قرن از کار ایشان می‌گذرد، روا بود که اصلاحاتی در آن ترجمه انجام گیرد و پاره‌ای از کاستی‌های ترجمه نخستین جبران گردد؛ از این رو ما به ترجمه‌ای تازه پرداختیم، اما در ترجمه خود، بسیاری از عبارتها و کلمه ها و واژگان ترجمه نخستین را  برجای خود باقی نهادیم و ترجمه ما وامدار ترجمه آقای پاینده است.»

همچنین مترجم کتاب، در بیان نوع ترتیب مطالب نهج الفصاحه، می‌گوید:

«ما نهج الفصاحه را بر همان ترتیب و شمایل نخستینش باقی نهادیم، حتی شماره‌های احادیث را، با اینکه اشتباه هایی داشت، بر هم نزدیم و اشتباهات را در پانوشت صفحه ها تذکر داده‌ایم، و نیز فهرست موضوعی کتاب را که در آخر کتاب است، در همان جا و به همان حال باقی نهادیم و اشتباه‌هایش را اصلاح کردیم. بنابراین شماره های احادیث با شماره های فهرست موضوعی هماهنگ اند.»

مظاهری در بخش پیشگفتار نیز به حروف‌نگاری و صفحه آرایی و طراحی جدید نیز اشاره می‌کند.

همچنین نگارنده برای همه احادیث، خطبه ها و تمثیل­ها عنوان­های مناسب آورده که تعداد این عنوان‌ها حدود 3400 عنوان است، در حالی که مطالب نسخه اصلی کتاب عنوان ندارد.

نویسنده، در انتهای کتاب نیز ویژگی های کتاب خویش را چنین برمی‌شمارد:

«عنوان گذاری تمام حکمت‌ها، مطابقت ترتیب و شماره حکمت‌های این نسخه با متن مرجع، توضیح پاره‌­ای از حکمت­ها جهت فهم و بهره بیشتر، فهرست موضوعی، فهرست تفصیلی و حروف‌چینی و صفحه آرایی دقیق و چشم نواز.»

گروه نشر و چاپ قدسیان، چاپ چهارم کتاب «نهج الفصاحه» را با ترجمه و نگارش علی اکبر مظاهری،  در 560 صفحه، چاپ و روانه بازار کرده است.

برای ورود به کانال ما در تلگرام کلیک کنید

  • ۹۶/۰۲/۱۹
  • محمد دهقانی زاده

نهج الفصاحه

کتاب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">