وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com
وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com

مشاور و مدرس حوزه و دانشگاه

کانال تلگرام از زبان مشاور
جهت دیدن کانال تلگرام "از زبان مشاور" روی عکس کلیک کنید
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
بایگانی

این همه طلاق، چرا؟

پنجشنبه, ۱۶ شهریور ۱۳۹۶، ۰۵:۱۶ ب.ظ

از زبان مشاور


مشاوره خانواده

این همه طلاق، چرا؟

مصاحبه با خبرگزاری شفقنا/خانم معارف (۳)

پرسش:
یکی از مسایل مهمی که در جامعه به وضوح دیده می شود و آمار طلاق نیز آن را نشان می دهد، این است که پس از ازدواج، زندگی های مشترک دوام نمی آورند. اشکال از کجاست؟

پاسخ ما:...


۱. انتخاب غلط همسر
اگر انتخاب همسر، درست انجام گیرد، از بسیاری از طلاق ها پیشگیری می شود. ما مجال وسیعی را برای انتخاب همسر باید قرار دهیم. انتخاب صحیح همسر، یعنی معیارها لحاظ شود و هر دو همتای هم باشند. این همتایی، در خجستگی زندگی مشترک، اثرگذار است و اگر این همتایی نباشد، زندگی دچار بحران می شود.


۲. ندانستن مدیریت زندگی
این مدیریت، دانشی وسیع و مهارت هایی صحیح را می طلبد. ما، برای آموزش مدیریت زندگی مشترک، مجال فراخ تری را باید قرار دهیم. این مدیریت، از مهم ترین مدیریت های اجتماعی است. زن و شوهر باید مدیران لایق و کارآموخته ای باشند.


۳. ندانستن فنون مسائل عاطفی و جنسی
ما، در کتاب "آداب عشق ورزی"، این موضوع را به گونه ای مبسوط، بیان کرده ایم. بسیاری از طلاق ها به این سبب است که زن و شوهر، مسائل عاطفی و جنسی را به قدر کافی بلد و در انجام آن توانا نیستند.
مسائل جنسی و عاطفی، از ارکان اصلی زندگی خانوادگی است؛ مانند عمود وسط خیمه است، که اگر برداشته شود، خیمه فرود می آید. باید، در این باره، مطالعه کرد، آموزش دید، مشاوره گرفت.
بهترین زمان برای مطالعه این مهارت ها، دوران عقد است. خوشبختانه، در جامعه ما، میان عقد و عروسی، فاصله ای گذاشته می شود، که کاری بسیار پسندیده است. بعد از آن نیز آموزش ها باید ادامه یابد، تا جایی که زن و شوهر، در مسائل جنسی و عاطفی، ماهر شوند.


۴. عدم آمادگی دختر و پسر برای اداره زندگی مشترک
جوانان ما، در دوران تجرد، آموزش های فراوانی را می بینند و دانش های بسیاری را فرا می گیرند، که خوب است؛ مانند آموزش زبان، کامپیوتر، رانندگی، خیاطی. اما کمتر می بینیم که دانش و فنون مدیریت زندگی مشترک را بیاموزند.
باید مجال فراخی برای آموزش فنون مدیریت زندگی زن و شوهری قرار داد.
مسئولیت این کار، در درجه اول، بر عهده والدین است سپس برعهده معلمان، مربیان، مشاوران، نویسندگان و متفکران، و خود جوانان است.


5. کم صبری زوج ها
صبوری جوانان ما کم شده است. کم طاقت شده اند. زود از کوره در می روند و در برابر مشکلات، زود سپر می اندازند.


6. تنوع طلبی
در جامعه ما گوناگونگی زیاد شده است. انسان هم تنوع طلب است. اگر تنوع طلبی را مهار نکنیم، از روزگارمان ومار برمی آورد. این مرکب لجام گسیخته، آدمی را به پرتگاه هلاکت می اندازد.
زوج ها باید توجه شان به همدیگر باشد؛ زن، همین شوهر و شوهر، همین زن را ببیند و همسرش را با دیگران مقایسه نکند. ما با کسانی که حسرتشان را می خوریم و همسرمان را با آنان مقایسه می کنیم، زندگی نکرده ایم تا همه جنبه هایشان ببینیم، بلکه تنها خوبی های آنان را می بینیم و عیب هایشان را نمی بینیم.
به فرموده قرآن:
"امسک علی زوجک و اتق الله؛ همسرت را نگهدار و از خدا تقوا و شرم کن."
و به گفته سعدی:
دلارامی که داری دل در او بند/ دگر چشم از همه عالم فرو بند
تنوع طلبی، از عوامل اصلی طلاق است.


7. پرتوقعی و زیاده خواهی زوجین

سطح توقع زوج های ما بالا رفته؛ چه در مسائل مادی و چه در مسائل غیرمادی. این سطح را باید پایین آورد. اگر قناعت نباشد، آدمی سیرایی ندارد. باید قناعت ورزید. قناعت عامل سعادت است.


8. ضعف ایمان مذهبی و باورهای اخلاقی
از عوامل دانه درشت طلاق ها این است که باورهای دینی و تقوای معنوی، در میان زوج ها کم شده است. زوج های با تقوا و متدین، کمتر سراغ طلاق می روند.
اگر بر زندگی زن و شوهر ها، اخلاق و تقوا و ایثار، حاکم باشد، زندگی صفا یابد و از طلاق ها کاسته می شود.

علی اکبر مظاهری 

  • ۹۶/۰۶/۱۶
  • علی اکبر مظاهری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">