وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com
وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com

مشاور و مدرس حوزه و دانشگاه

کانال تلگرام از زبان مشاور
جهت دیدن کانال تلگرام "از زبان مشاور" روی عکس کلیک کنید
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
بایگانی

باورهای غلط (6)

پنجشنبه, ۱۲ بهمن ۱۳۹۶، ۱۱:۰۹ ق.ظ



۶. جادو، طلسم، بخت‌بندی، بخت‌گشایی، طالع‌بینی، فال‌گیری...

اگر این خرافات، مخصوص جاهلان بود، آن‌ها را در این نوشته‌ها، که در موضوع فرهنگ خانواده است، نمی‌آوردم. اما متعجبانه و متاسفانه، این باورهای ناروا، گستره‌ای گسترده دارد و کثیری از مردمان بافرهنگ را نیز فراگرفته است.
قبل‌ها هرگاه در مشاوره‌هایم کسانی از اهل دانش و فرهنگ را مشاهده می‌کردم که برای حل این‌گونه مسائل غیرعقلی و غیرعلمی به مشاوره می‌آیند، تعجب می‌کردم و می‌پنداشتم تعدادشان اندک است، اما با گذر زمان و مشاهده بسیار، به این واقعیت تلخ پی‌بردم که تعدادشان پرشمار است و طیف عظیمی از لایه‌های گوناگون جامعه را تشکیل می‌دهند.

دو گروه فرهیخته

این را می‌دانیم که دو گروه از مردمان، داناترین و دانشمندترین مردمان جامعه‌اند؛ یکی دانشگاهیان و دیگری حوزویان. و دو مکان است که خیزشگاه دانش و فرهنگ است؛ یکی دانشگاه و دیگری حوزه علمیه.
این‌جانب، در هر دو مکان و با هر دوی ایشان، مشاوره دارم و با این دو مکان و این دو گروه، مانوسم. با تعجب و تاسف، عقیده به این خرافات، در هر دو مکان و نزد هر دو گروه، وجود دارد.
وقتی دانشجویی فرهیخته یا طلبه‌ای فاضل می‌گوید: "مدتی است در کارهایم گره افتاده و به هرکاری دست می‌زنم بدشانسی می‌آورم. آیا کسی برایم جادو کرده؟ آیا طلسمم کرده‌اند؟"، ابتدا می‌پندارم مزاح می‌کند. بعد می‌بینم جدی می‌پرسد. تعجب می‌کنم. وقتی تعجبم را می‌بیند، می‌گوید: "مگر طلسم‌کردن واقعیت ندارد؟" می‌گویم: نه. می‌گوید: "پس چرا من که این‌همه تلاش کردم، نمره خوبی نگرفتم؟"
و یا: "چرا به هر راهی می‌روم، درها به رویم بسته است؟"
و یا: "چرا به هدف‌هایم نمی‌رسم؟"
و یا پسری جوان می‌گوید: "چرا به خواستگاری هرکس می‌روم، نتیجه نمی‌گیرم؟"
و یا دختری جوان می‌پرسد: "چرا هرکس به خواستگاری‌ام می‌آید، کار به فرجام نمی‌رسد؟ ممکن است بختم را بسته باشند؟ لازم است نزد دعانویس بروم تا بختم را باز کند و طلسمم را بشکند؟"

البته بنده هیج‌کدام از ایشان را مسخره نمی‌کنم و از خود نمی‌رانم. در این‌گونه مراجعه‌ها و مشاوره‌ها، نخست به تصحیح بینش و عقیده ایشان می‌پردازم و آن‌‌گاه به حل مساله‌شان اقدام می‌کنم؛ زیرا می‌دانم که رسوخ این افکار، در این اذهان، پیشینه‌ای دیرینه دارد و از نسل‌های پیشین به ارث برده‌اند؛ اما توقع این است دانش‌پیشگان و فرهیختگان جامعه، گریبان اندیشه خویش را به دست این خرافات ندهند.

راه‌جویی از سخن امیر مومنان

آن سخن امام علی - علیه السلام - ؛ خطبه ۷۹ نهج البلاغه که در نوشته‌پیشین آوردیم، در اینجا نیز رهنمایمان است. آن سخن گوهرین را همواره پیش چشم و ذهن و دلمان داشته باشیم.

  • ۹۶/۱۱/۱۲
  • علی اکبر مظاهری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">