وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com
وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com

مشاور و مدرس حوزه و دانشگاه

کانال تلگرام از زبان مشاور
جهت دیدن کانال تلگرام "از زبان مشاور" روی عکس کلیک کنید
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
بایگانی

قدر نشناسی سخن خوبان

يكشنبه, ۲۰ اسفند ۱۳۹۶، ۱۱:۲۸ ب.ظ

ماجرای تشت آب و گلاب و حواشی آن

نویسنده: خانم مهندس فاطمه کوثر

پس از انتشار برنامة مشاورة شبکة استانی یزد دربارة پیشنهاد شست‌و‌شوی پای همسر در تشت آب و گلاب، شاهد واکنش‌های گسترده و البته اغلب منفی به این برنامه بودیم. تا آنجا که مدیر شبکه به عذرخواهی از مردم وادار شد.
برخلاف واکنش‌های منفی فراوان، پیشنهاد این مشاور محترم، به نظر بنده ستودنی و خداپسندانه است. بعد از دیدن و شنیدن واکنش‌های منفی مردم و حتی برخی مسئولان، خیلی تأسف خوردم از اینکه چرا مخاطبان این برنامه، به‌جای توجه به سودمندی این پیشنهاد و تأثیر فراوانی که کارهای این‌چنینی در گرمی روابط همسران دارد، به مسخره کردن و جبهه‌گیری‌های شدید در برابر آن پرداخته‌اند.
برای نمونه، در یکی از اظهارنظرها که اتفاقاً در یکی از کانال‌های خبری معتبر تلگرام منتشر شد، گفته شده بود: «یعنی تمام مشکلات خانواده‌ها حل شده و تنها مسئلة تشت آب و گلاب است؟»!
شستن و ماساژ پای همسر در تشت آب و گلاب، به‌طور مطلق مورد بحث ما نیست؛ بلکه نکته اینجاست که این عمل می تواند یک مثال از محبت و عشق فراوانی باشد که زن به مردش نثار کند. تأسف و تعجب من از این است که جامعة ما، جای عشق بی‌دریغ و خالصانه و یک‌رنگی زن و شوهر را به محبت‌های چرتکه‌ای و باحساب و کتاب داده و از همین روست که در واکنش مخاطبان به این برنامه، جملاتی از این دست می‌بینیم: «این کار، توهین به زن است.»، « مگر زن برده است؟» و ... .
آنچه باعث می‌شود که هر چه پیش‌تر می‌رویم، پس‌تر بیاییم، فراموش کردن و عمل نکردن به آموزه‌های آسمانی است که در گذشته جا گذاشته‌ایم و آن وقت با اضطراب و ناآرامی، در تکاپوی یافتن راه‌حل و فرمولی جدید برای ساختن آینده هستیم.
ما فراموش کرده‌ایم که این سخن پیامبرمان (ص) است: «لَو أمَرتُ أحَدا أن یسجُدَ لِأَحَدٍ لَأَمَرتُ المرأةَ أن تَسجُدَ لِزَوجِها: اگر سجده بر غیر خدا جایز بود، فرمان می‌دادم که زن بر شوهرش سجده کند».
این سخن، هدفی جز تحکیم روابط خانوادگی به وسیلة محبت ندارد. حال با نگاهی منصفانه، به حال و روز زندگی‌های خانوادگی‌مان بنگریم. چه چیز بیشترین اثر را در احساس خوش‌بختی دارد؟ چه چیز در بحرانی‌ترین شرایط زندگی، همسران را مایة دل‌گرمی هم قرار داده و ثبات زندگی را حفظ می‌کند؟ چه چیز است که چسب زندگی مشترک است و مانع گسستن آن از هم می‌شود؟
خودتان پاسخ دهید. آیا پاسخ این پرسش‌ها، چیزی جز محبت است؟
فراموش نکنیم که گاهی تأثیر سرکوب کردن یک ایده، به خودمان و لحظه‌ای که آن را گفته‌ایم، محدود نمی‌شود. گمان نکنیم وقتی تشت آب و گلاب را مسخره می‌کنیم یا با آن مخالفت می‌ورزیم، اتفاقی نمی‌افتد؛ با این کار در نظر عده‌ای، محبت شدید میان زن و شوهر را زیر سؤال می‌بریم و این، یعنی خیلی چیزها.

خانم‌ مهندس فاطمه کوثر، مجله "خانه خوبان"، شماره ۱۰۸، اسفند ۹۶.

  • ۹۶/۱۲/۲۰
  • علی اکبر مظاهری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">