وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com
وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com

مشاور و مدرس حوزه و دانشگاه

کانال تلگرام از زبان مشاور
جهت دیدن کانال تلگرام "از زبان مشاور" روی عکس کلیک کنید
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
بایگانی

 بازسازی زندگی (۶)

 #نویسنده_و_مشاور: #علی_اکبر_مظاهری

 پس از طلاق (۱۲)

 (ادامهٔ راهکارها برای ازدواج دوباره)

۴. پیوند با همتایان

کبوتر با کبوتر، باز با باز
کند همجنس با همجنس پرواز

در ازدواج مجدّد، ترجیح آن است که طلاقیان و همسرْمحرومان، با همانندهای خود ازدواج کنند تا «همتایی» مراعات شود. از ملاک‌های دانه‌درشت در انتخاب همسر، «همتایی» است. در ازدواج دوباره، طلاقیان و همسرْمحرومان، همتایان دیگر طلاقیان و همسرْمحرومان‌اند.
البته این قاعده در اینجا حتمی نیست، اما ترجیح دارد و توصیه می‌کنیم؛ ترجیح و توصیهٔ اکید.
چرا؟ زیرا:
۱. کسانی که سابقهٔ ازدواج دارند، حال و هوای یکدیگر را بهتر درک می‌کنند. احساس‌های مشترک دارند. خوشی‌ها و رنج‌هایی همانند دارند. هردو شیرینی‌ها و تلخی‌های ازدواج و همسرداری و سپس جدایی و بی‌همسری را چشیده‌ و کشیده‌اند. تجربه‌هایی مشترک دارند. از این روست که می‌توانند زندگی مجددشان را بهتر درک و مدیریت کنند.

۲. هر دو یک امتیاز منفی دارند. منظورمان از «منفی»، «بد» نیست، بلکه «کاستی» است؛ هردو امتیاز «تجرد» را ندارند. «بکربودن»، یک امتیاز مثبت است. در ازدواج مجدد، به کمبود یک امتیاز مثبت نیاز داریم. ازاین‌روست که می‌گوییم: مجرد با مجرد ازدواج کند و غیر مجرد با غیر مجرد، تا همتایی حاصل شود.
۳. نه منّت، نه تحقیر: ممکن است مجرد، بر کسی که سابقهٔ ازدواج دارد، منّت بگزارد؛ منّتِ بکربودن خود را. نیز آن که پیشینهٔ ازدواج دارد، احساس حقارت کند؛ حقارتِ بکرنبودن خود را. البته بزرگواران، برکسی منّت نمی‌گزارند و عزتمندان، احساس حقارت نمی‌کنند، اما چه کنیم؟ ماییم و آدمیان معمولی. از معمولی‌ها نباید انتظارهای دانه‌درشت داشت.

 برگی دیگر از کتاب «دانش خانواده»

امروزه شاهد تعداد فراوان زنان و مردانی هستیم که به دلیل وقوع طلاق یا وفات همسر، مجرد هستند. سرشماری سال ۱۳۹۵ بیانگر آن است که در این سال ۳۰۶/۵۶۰ زن ۳۰-۵۰ سال و ۲۸/۵۳۷ مرد در همین سنین، بر اثر وفات همسر، بدون همسر بوده‌اند. علاوه بر آن، تعداد ۴۱۹/۶۵۴ زن و ۲۵۱/۳۴۱ مرد در همین سنین، بر اثر طلاق همسر، بدون همسر بوده‌اند. لازمهٔ پاسخ به نیاز این افراد آن است که خانواده، دوستان و بستگانِ این افراد، مقدمات مناسب را برای ازدواج افراد همتا و هم‌شأن از این گروه با یکدیگر فراهم سازند. بسیاری از دختران و پسرانی که به دلایل مختلف از همسر خود جدا شده‌اند یا همسر آنان وفات نموده است، افراد بسیار مناسبی برای ازدواج با یکدیگرند، هرچند لازمهٔ موفقیت در ازدواج مجدد این افراد اموری چند است؛ از جمله:
یک. از زمان طلاق یا وفات همسر حدود شش ماه گذشته باشد تا تنش‌های روانی پس از طلاق یا وفات همسر از بین رفته یا کاهش یافته و آرامشی که لازمهٔ تصمیم‌گیری صحیح است، فراهم شده باشد.۱
دو. در ازدواج دوم نیز شایستگی‌های لازم و معیارهای اصلی ازدواج در نظر گرفته شود.
سه. در صورت وجود فرزند، باید اطمینان یافت که آیا همسر جدید صلاحیت رسیدگی به فرزند را دارد یا خیر.
چهار. در ازدواج مجدد پس از طلاق باید در مورد علت طلاق تحقیق صورت گیرد.۲

 باز هم مشاوره

اینجا نیز، بلکه با تأکید بیشتر، می‌گوییم: مشاوره، مشاوره، مشاوره!
اینجا نیز، به‌حتم، نیازمند مشاوره‌ایم. چه «قاعدهٔ همتایی» را به کار گیریم؛ ازدواج‌داران با ازدواج‌داران، چه خلاف این قاعده عمل کنیم؛ یکی ازدواج‌دار و دیگری مجرد، حتماً با مشاوری دانا و توانا مشاورهٔ کامل کنیم. بر مشاورهٔ در این موضوع و در این مرحله، تأکید بیشتری داریم؛ به‌ویژه برای کسانی که بخواهند بر خلاف این قاعدهٔ همتایی عمل کنند.
به امید خدا.

۴ شهریور ۱۴۰۲

۱. ما قبلاً در مطلب «سوگواری پس از طلاق»، نظرگاهمان را در این باره بیان کردیم و زمان‌بندی شش‌ماهه را نقد نمودیم. مظاهری.

۲. دانش خانواده و جمعیت، جمعی از نویسندگان، نشر معارف، چاپ هفتم، فصل دوم، با ویرایش اندک.

ما را در رسانه‌هایمان دنبال کنید 👇
🌐 http://zil.ink/mazaheriesfahani?v=1

  • ۰۲/۰۶/۱۷
  • علی اکبر مظاهری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">