وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com
وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com

مشاور و مدرس حوزه و دانشگاه

کانال تلگرام از زبان مشاور
جهت دیدن کانال تلگرام "از زبان مشاور" روی عکس کلیک کنید
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
بایگانی

پس از طلاق (۷)؛ سوگواری پس از طلاق

جمعه, ۱۷ شهریور ۱۴۰۲، ۱۱:۲۷ ق.ظ

 سوگواری پس از طلاق

 #نویسنده_و_مشاور: #علی_اکبر_مظاهری

 پس از طلاق (۷)

 از زبان مشاوره

 مشاورهٔ طلاق

 پرسش

خانمی یا آقایی گفته و پرسیده است:
مطالبی را که دربارهٔ طلاق می‌نویسید، می‌خوانم. زمان کوتاهی است که جدا شده‌ام. طلاقم را، به تعبیر شما، «روا» می‌دانم. دربارهٔ سوگواری پس از طلاق، چیزهایی شنیده و خوانده‌ام. سؤال‌هایی در این موضوع برایم مطرح شده است که خدمت‌تان مطرح می‌کنم و امید پاسخ دارم:
سوگواری پس از طلاق، چیست؟ زمان آن چقدر است؟ چه مقدار زمان، برای عبور از این بحران، نیاز است؟ آیا این سوگواری، پس از همهٔ طلاق‌ها به وجود می‌آید؟ چگونه باید آن را مدیریت و درمان کرد؟ چه‌کارهایی باید بکنیم و چگونه این مرحله را از سر بگذرانیم؟

 پاسخ ما

چون طلاق، مانند عمل جراحی است، جراحت‌هایی را در جان و روان و حتی جسم، ایجاد می‌کند. عمل جراحی، هرچه عمیق‌تر باشد جراحت‌های آن نیز عمیق‌تر و بیشتر است. ازاین‌روست که می‌گوییم: طلاقیان، پس از طلاق، زمانی را برای التیام جراحت‌های عاطفی و روحی و جسمی، نیاز دارند. در این مرحلهٔ «نقاهت»، باید بر زخم‌های ناشی از طلاق، مرهم نهیم تا التیام حاصل شود و سلامت، جایگزین جراحت شود. سوگواری پس از طلاق، مانند افسردگی پس از زایمان است. این‌چنین:
۱. ضعیف است. در یکی‌_دو هفته می‌گذرد. بدون نیاز به درمانی خاص.
۲. متوسط است. عبور از آن، یکی‌_دو ماه زمان می‌برد و اقدام‌هایی را می‌طلبد.
۳. عمیق است. گذر از آن، شاید چند ماه زمان بطلبد و نیز درمان بخواهد.
اگر مرحلهٔ طلاق، همراه با جنگ و جدال باشد و عاطفه‌ها را زخمی و روان و روح را مجروح کرده باشد، دوران سوگواری‌اش ممکن است اندکی طولانی شود، اما اگر طلاق‌شان «عاقلانه» باشد و جان‌ها آسیب چندانی نخورده باشند، این سوگواری، زود می‌گذرد. (راستی! چرا نباید طلاق‌هایمان عاقلانه باشد؟!)
ازاین‌رو، زمانی را برای این دوران، مشخص نمی‌کنیم.

 عبور از بحران

۱. از غوغای طلاق، فاصله بگیرید.
تا جای ممکن، از حاشیه‌ها وغوغاهای طلاق، فاصله بگیرید. از تکرار بیان ماجرای طلاق، پرهیز کنید. بدگویی از همسر پیشین و تکرار محکوم‌کردن او را رها کنید. خاطره‌های ناگوار آن را از ذهن‌تان برانید.
۲. با مشاوری دانا و توانا، همراه باشید.
این مشاوره، در مدیریت این بحران و گذراندن آن از ذهن و روان، بسیار مؤثر است.
۳. ورزش کنید.
ورزش، بیش از تأثبر بر جسم، بر اندیشه و روان اثر می‌گذارد.
۴. مطالعه کنید.
مطالعهٔ کتاب‌های عمیق، با موضوع‌های دلپسند و بیرون از موضوع‌های غمبار، در زدودن اندیشه‌های مسموم، تأثیری نیکو دارد. درباهٔ انتخاب موضوع، با مشاورتان مشورت کنید.
۵. اطرافیان فرد طلاقی، هوای او را داشته باشند. او را کمک کنند تا این موج رنجبار را به‌خوبی از سر بگذراند. با او مهربانی کنند. به او «نیش» نزنند. بر جراحت‌های روحی او نیفزایند.
۶. مراجعهٔ به روان‌پزشک را نیز در نظر داشته باشید.
اگر جراحت‌های روانی و عاطفیِ برآمدهٔ از طلاق، شدید باشد، ممکن است نیاز به مراجعهٔ به روان‌پزشک نیز باشد. این را با مشاورتان مطرح کنید و از ایشان راهکار بگیرید.
ما، این راهکار را، دربارهٔ افسردگی پس از زایمان نیز توصیه می‌کنیم، اگر افسردگی، شدید باشد.
۷. رابطه‌تان را با خدا صمیمی‌تر کنید.
این مهمترین راهکار است. خداوند، مهربان‌ترین، داناترین، و تواناترین پناهگاه پناهجویان است. اگرچه خدا طلاق را نمی‌پسندد، اما شما می‌گویید که طلاق‌تان از نوع «رواها» بوده است. پس خود را در دامان پرمهر خدا بیندازید و صمیمانه با او راز دل بگویید و از او مدد بطلبید.
رابطهٔ صمیمانه و عاطفی با خدای مهربان، برای مدیریت این بحران و گذار از آن، بهترین راهکار است.
الاهی که خدای خوبمان، یاری‌تان فرماید.

 نکته‌ای مهم

درست است که، به دلیل سوگواری پس از طلاق، نباید در ازدواج مجدد عجله کرد، نیز اما نباید به این دلیل، ازدواج مجدد را به «تأخیر ناروا» افکند. این مسأله را از آنچه هست، بزرگتر نکنیم. مبادا به بهانهٔ سوگواری پس از طلاق، اقبال‌ و فرصت‌های ازدواج دوباره را بسوزانیم. پس از طلاق باید به ساماندهی مجدد زندگی اندیشید. یکی از عواملی که باعث تأخیر در ساماندهی دوبارهٔ زندگی می‌شود، همین سوگواری است.
دراین‌باره نیز با مشاورتان مشورت کنید. اگر ایشان دانا و توانا باشد، هم مواظب است که تصمیم عجولانه نگیرید، هم مراقب است که ازدواج مجدد را به «تأخیر ناروا» نیندازید.
این نکته را حتما به یاد داشته باشید.
به امید خدا.

۲۰ مرداد ۱۴۰۲

ما را در رسانه‌هایمان دنبال کنید 👇
🌐 http://zil.ink/mazaheriesfahani?v=1

  • ۰۲/۰۶/۱۷
  • علی اکبر مظاهری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">