وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com
وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com

مشاور و مدرس حوزه و دانشگاه

کانال تلگرام از زبان مشاور
جهت دیدن کانال تلگرام "از زبان مشاور" روی عکس کلیک کنید
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
بایگانی

پس از طلاق (۹)؛ بازسازی زندگی (۳)

جمعه, ۱۷ شهریور ۱۴۰۲، ۱۱:۳۰ ق.ظ

 بازسازی زندگی (۳)

 #نویسنده_و_مشاور: #علی_اکبر_مظاهری

 پس از طلاق (۹)

 (ادامهٔ راهکارها برای ازدواج دوباره)

۲. مشاوره

بیشتر کسانی که زندگی‌شان به بن‌بست می‌رسد و به جدایی می‌انجامد، برای ازدواج‌شان مشاوره نکرده‌اند؛ مشاوره با مشاوری دانا و توانا. کم سراغ دارم همسرانی را که در مرحلهٔ انتخاب همسر، مشاورهٔ کامل انجام داده باشند و سپس ازدواج‌شان به طلاق انجامیده باشد. و نیز کم دیده‌ام طلاق‌کارانی را که برای ازدواج‌شان مشاورهٔ کامل انجام داده باشند.
دقت می‌فرمایید چه عرض می‌کنم؟ بیشتر طلاقیان، کسانی‌اند که انتخاب همسر و ازدواج‌شان، بدون مشاورهٔ کامل بوده است. این را دارم به‌وضوح می‌بینم.
اگر مشاوره، در سامانداری و پایداری زندگی خانوادگی، این‌همه اهمیت دارد، حقا که سزاوار است آن را در جایگاهی بلند بنشانیم.
از نخستین پرسش‌هایی که از مراجعان طلاقی می‌کنم این است: برای ازدواج‌تان مشاورهٔ کامل کردید؟ و پاسخ‌شان این است: «نه»!
شمایانی که زندگی پیشین‌تان به جدایی انجامید، که حدود هشتاد درصدتان مشاورهٔ کامل ازدواج نداشته‌اید، اکنون که می‌خواهید دوباره ازدواج کنید، حتماً مشاوره کنید؛ مشاورهٔ کامل، با مشاوری دانا و توانا.
می‌دانید که ما مشاورهٔ ازدواج را واجب می‌دانیم؛ واجب عقلی، علمی، تجربی. این وجوب، برای ازدواج دوباره، با تاکیدی بیشتر است. ازدواج دوباره، چم‌ها و خم‌هایش بیش از ازدواج اول است. از چم‌ها و خم‌هایی که در ازدواج دوباره مطرح است، بررسی عواملی است که زندگی قبلی را از هم پاشید. از نخستین پرسش‌هایی که در مشاورهٔ ازدواج دوباره از مراجعان می‌کنم، این است که چرا زندگی قبلی‌تان نافرجام شد؟ از ایشان می‌خواهم دلیل یا دلایل طلاق پیشین‌شان را بیان کنند تا بکاوم که مبادا همان عامل یا عوامل، در ازدواج مجددشان وجود داشته باشد.
از وظایف دانه‌درشت مشاور، در این مشاوره، همانا کاویدن و پاییدن ریشه‌های طلاق پیشین است. اگر رگه‌ای یا رگه‌هایی از آنچه که خیمهٔ زندگی پیشین را فروخوابانید، در ازدواج دوباره دیده شود، باید احتیاط کرد. تأیید یا ردّ مشاور، برای داوطلبان ازدواج و خانواده‌هایشان، مهم است. برخی از عاقل‌تران، تأیید یا عدم تأیید مشاور را شرط پذیرش یا عدم پذیرش ازدواج قرار می‌دهند. و چه کار خردمندانه‌ای می‌کنند!
ازاین‌رو می‌گوییم: نامزدان ازدواجِ دوباره و خانواده‌هایشان، مشاورهٔ این ازدواج را واجب بدانند؛ واجب‌تر از ازدواج اول، و نظرگاه مشاور دانا و توانا را در مکانتی رفیع بنهند، تا پشیمانی دیگری رخ ندهد و ازدواج ناموفق دیگری صورت نپذیرد. این تأکید را حتماً در نظرتان بگذارید.
به امید خدا.

۲۶ مرداد ۱۴۰۲

ما را در رسانه‌هایمان دنبال کنید 👇
🌐 http://zil.ink/mazaheriesfahani?v=1

  • ۰۲/۰۶/۱۷
  • علی اکبر مظاهری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">