وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com
وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com

مشاور و مدرس حوزه و دانشگاه

کانال تلگرام از زبان مشاور
جهت دیدن کانال تلگرام "از زبان مشاور" روی عکس کلیک کنید
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
بایگانی

برگی دیگر از کتاب «آداب عشق ورزی» 2

يكشنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۲، ۰۸:۱۷ ب.ظ

آموزش

 از زبان مشاور

فاخته‏‌های غریب‏

ما همیشه جوانان را به ازدواج «بهنگام» تشویق مى‏‌کنیم و نیز تحصیلات عالى علمى را مانع ازدواج نمى‏‌دانیم و ازدواج در دوران‏ دانشجویى را تشویق مى‏‌نماییم. از این ‏رو، دانشجویان متأهّل اگر برایشان مشکلى پدید آید، توقع دارند که ایشان را در حلّ مشکلشان یاری کنیم و این توقعى «بجا» است.

حمیدرضا که سال سوم دانشگاه را می‏‌گذراند، نه ماه پس از نامزدی، با همسرش «هم‌آشیانه» شد و زندگی مشترک را آغاز کردند. حدود سه ماه از عروسی‌شان می‌گذشت که پریشان و افسرده، به دفتر مشاوره آمد. گفتم: هان، تازه داماد! چه شده؟ به این زودی بریده‏‌ای؟!

حمیدرضا گفت: «من و همسرم، در این دیار غربت، غیر از همدیگر کسی را نداریم. از دیارمان هجرت‏ کرده‏‌ایم تا این‌جا، دور از همۀ خویشان، هم درس بخوانیم و هم زندگی‏مان را که تازه شروع‏ کرده‏‌ایم، با یکدیگر به خوبی بگذرانیم؛ امّا خوشمان نیست. همسرم با من جرّ و بحث و بداخلاقی می‏‌کند، بهانه می‏‌گیرد؛ وقتی خانواده‏‌ام از شهرستان به این‌جا می‏‌آیند، با آنان نیز بدرفتاری می‏‌کند. از زندگی‏مان‏ راضی نیستیم. همسرم را دوست دارم و او هم مرا دوست‏ دارد؛ امّا انتظاری که از زندگی مشترک داشتیم، حاصل نشده و آن‏ لذّتـی را که از زندگی زن و شوهری توقّع داشتیم، نمی‏‌بریم. هر دو، همین احساس را داریم؛ هم غربت و دوری از دیار و بستگان و هم‏ ناخوشی زندگی دو نفری. مگر شما نمی‏‌گویید که آدم با ازدواج، خوش‌بخت‏‌تر است و تکاملش سریع‏تر و آسان‏تر می‏‌شود؟ ما که چنین‏ احساسی نداریم».

گفتم: همسرتان که بداخلاقی و جرّ و بحث می‏‌کند، شما چه کار می‏‌کنید؟

گفت: «من هم ناخواسته مثل او عمل می‏‌کنم».

گفتم: «بیایید با هم، ریشه‏‌های ناخرسندی‏‌هایتان را پیدا کنیم». آن‌گاه، به ریشه‏‌یابی مشکلات پرداختیم. هیچ عامل قابل قبولی‏ برای ناخرسندی‏‌هایشان یافت نمی‏‌شد، تا این‌که من بحث را به سوی‏ مسائل جنسی و کام‌یابی یا ناکامی جنسی کشاندم. او اندکی خجالتی بود و به راحتی نمی‏‌خواست در این باره چیزی بگوید؛ اما آرامْ آرام، وارد بحث شد و چون سفرۀ دلش را باز کرد، ریشۀ مشکلات نمایان گردید. معلوم شد که هر دوی آنان به سبب‏ نابلدی، از بهره‏‌های جنسی محروم‏‌اند و همین ناکامی، مانع‏ شادابی زندگی‏شان شده و دِقِّ دلشان و عقدۀ محرومیت جنسی‏شان را بر سر همۀ جلوه‏‌های زندگی می‏‌گشایند و می‏‌پاشند و آن‌ها را پژمرده و فلج می‏‌کنند.

با پی بردن به این عامل اساسی، چارۀ کار نیز روشن شد: آموزش. پس به راهکارها پرداختیم و همسرش را نیز به مشاوره دعوت‏ کردیم و خانمی دانا را با همسرش آشنا نمودیم تا مهارت‏‌های ویژۀ جنسی و عاطفی را به او تعلیم دهد. پس از یک ماه، مشکل حل شد و هر دو کامیاب شدند.

حمیدرضا می‏‌گفت: «مثل این‌که حالا داریم ماه عسلمان را می‌‌گذرانیم. تازه داریم معنای زندگی زن و شوهری را می‏‌فهمیم. تازه‏ فهمیدیم ازدواج یعنی چه!»

پس از دو ماه، از حمیدرضا پرسیدم: توقّعتان از زندگی مشترک‏ بر آورده شد؟

گفت: «بله. بهتر از آنچه توقّع داشتیم.»

گفتم: تنها تو، یا هر دوی شما؟

گفت: «هر دو، بلکه او بهتر از من!»

از آن جرّ و بحث‏‌ها و مجادله‏‌ها و بداخلاقی‏‌ها پرسیدم.

گفت: «تمام شد. با هم رفیقِ رفیق شده‏‌ایم».

نظرات  (۶)

با سلام

دوستان عزیزی که مطالب آداب عشق ورزی را مطالعه می فرمایند پیشنهاد بدهند چه راهکارهایی برای آشنایی عمیق اکثریت جوانان متاهل با آداب عشق ورزی و مسائل خاص زناشویی وجود دارد؟؟؟

ملتمس دعا

السلام علیکم و رحمه الله

ورود صادقانه استاد عزیز به عرصه وبلاگ نویسی و همصحبتی با جوانان مومن و عزیز را تبریک می گویم و از دوستان عزیز دعوت می کنم مجدانه وارد مباحث شوند تا از اندوخته های علمی همدیگر بهره ببریم.

سلام، منطورتان را از " لطفا میان دو مصراع فاصله بیندازید." متوجه نمیشم ... سلامت باشید
پاسخ:
سلام و ادب. در نظرهای وبلاگتان نوشته ام: یار می خواهد ز من آشفتگی       کوشش بیهوده به از خفتگی
در انعکاس، میان این دو مصراع، چسبیده است. گفته ام جدا کنید. فرخنده باشید.

سلام و ارادت

خدار رو شکر که مشکلشون اینقده  خوب  حل شد  چه بسا علت خیلی خیلی ازجدایی ها  این مشکله که مونده و کهنه و چرکین شده.....

اما مشکل اصلی اینجاست که اکثریت  افراد تن به مشاوره نمیدن و واقعا مشاور خوب آگاه و قابل اعتماد کمیاب و شایدم  نایابه! البته هنوزم الان خیلی فرهنگ مشاوره پذیری بهتر شده.

با اینکه این مطلب رو توی نبرد بی برنده هم خونده بودم اما حل مشکل یه زوج بازم واسم تازگی داشت.

اجرتون با خود خدا....

با سلام و تشکر
بسیار پست عالی هست برا همه جوانان چه متاهل و چه مجردان
به گفته خانم سمیرا خیلی خوب است اگر هنگام عقد این نوع اموزشها داده شود تا این نوع مشکلات پیش نیاید.
حال از شما استاد محترم تقاضایی دارم اگر امکان باشد در همین جا بنا به شرایطی که شما می بینید اگر کلاسهایی هست بگویید که همه برون و استفاده کنن
یاعلی
پاسخ:
سلام علیکم. کلاس در این باره، چندان نیست؛ اما کتاب بسیار است که برخی را در آخر کتاب « آداب عشق ورزی» معرفی کرده ایم. مشاوره نیز بسیار کارساز است.
با سلام و تشکر بابت این پست تامل برانگیز

به نظر من در هنگام عقد باید این مهارت ها را در قالب کلاسهای آموزشی  و به طور صحیح به زوجین اموزش دهند تا شاهد اختلافات این چنینی و مشاجرات خانوادگی ناشی از این مسئله نباشیم...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">