وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com
وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com

مشاور و مدرس حوزه و دانشگاه

کانال تلگرام از زبان مشاور
جهت دیدن کانال تلگرام "از زبان مشاور" روی عکس کلیک کنید
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
بایگانی

طعم زندگی

يكشنبه, ۳۰ فروردين ۱۳۹۴، ۰۱:۴۷ ب.ظ

 

 

» نگرشی عادلانه

در ارزیابی همسر، باید همۀ اوصاف و خصلت‌های او را در نظر آورد.  نگریستن به کاستی‌ها و نادیده انگاشتن امتیازها و خوبی‌ها، خلاف انصاف و عدالت است.

مردی می‌گوید:

در مدّت سی سالی که با همسرم زندگی می‌کنم، غذایی را که درست می‌کند، به ذائقۀ من کم‌نمک و به ذائقۀ او خوب است. گهگاه با ملایمت و ملاطفت به او تذکّر می‌دهم، امّا او همچنان غذا را به میل و سلیقۀ خودش درست می‌کند. من این حقیقت را پذیرفته‌ام که او چنین است و جز این نیست. با خود می‌گویم: او آن همه خوبی دارد، بگذار این یک تفاوت سلیقه، بلکه تفاوت ذائقه را با من داشته باشد.

این مرد، عاقل است، زیرا:...

1. خوبی‌­های فراوان همسرش را در نظر دارد و برای یک اختلاف ذائقه، آن‌ها را نادیده نمی‌انگارد؛

2. می‌کوشد با ملایمت به همسرش تذکّر دهد، تا شاید این اختلاف ذائقه را رفع کند؛

3. چون دریافته است که همسرش میل ندارد و یا نمی­تواند این اختلاف ذائقه را به اتّحاد ذائقه تبدیل کند، آن را پذیرفته و با آن کنار آمده است و این ناگواری مختصر را به دیگر مسائل زندگی نکشانده و گوارایی‌های فراوان زندگی‌شان را ناگوار نکرده است. آفرین بر او!

بسیاری از نزاع‌های همسران به این سبب است که این تفاوت‌های کوچک را نمی‌پذیرند و تحمّل نمی‌کنند و هر کدام می‌خواهد دیگری را با سلیقۀ خود هماهنگ کند و به‌واقع، سلیقه و خواستۀ خود را بر او تحمیل نماید.

جهان چون چشم و خطّ و خال و ابروست                              که هر چیزی به جـــای خویش نیکوست[1]

همچنان که هر انسانی دارای ویژگی‌های منحصر به خود است و بسیاری از این اوصاف و خطّ و خال و چشم و ابرو و گونه، زیبایی و «به‌جاییِ» خود را دارند و نیازی نیست که آن‌ها را دگرگونه سازیم.

آری؛ باید همسرمان را یاری کنیم تا اوصاف ناستوده و کردارهای ناپسندش را اصلاح کند؛ امّا این کار، غیر از زدودن همۀ اختلاف سلیقه‌ها و یکسان کردن همۀ اوصاف و خصلت‌هاست.

آفتی جانکاه

یکی از آفات جانکاه در زندگی زن و شوهری، «گیر دادن»های همسران به یکدیگر و ایراد گرفتن مستمر از همدیگر است. این آفت، مانند خوره به جان زندگی مشترک می‌افتد و آن را رنجور می‌کند و همسران را کلافه می‌سازد، تا جایی که ممکن است کار را به جاهای خطرناک بکشاند و مانع استمرار زندگی مشترک شود. این ایرادگیری‌ها، عزّت نفس انسان را خدشه‌دار می‌کند و تحمّل زندگی را دشوار می‌نماید.

یکی از ریشه‌ها و علّت‌های اصلی این ایرادگیری‌ها، همانا عدم رضایت از ویژگی‌های ذاتی همسر است. اگر همسر خویش را آن‌گونه که هست، نپذیریم و از او خشنود نباشیم، به او ایراد می‌گیریم و از وی توقّعاتی فوق طاقت و توانش خواهیم داشت، که این کار، به ستوه آورنده است.

سخن پایانی

از بوستان هستی، این گُل نصیب ما شده است. خدا را بر وجود او سپاس گوییم و همسرمان را تکریم کنیم و از وی خشنود باشیم. شادابی این گل را پاس داشته و از آفت‌ها محفوظش داریم و بر طراوتش بیفزاییم.

                             دلارامی که داری دل در او بند             دگر چشم از همه عالم فرو بند[2]

و این فرمان خداوند و پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله را همواره پیش چشم بداریم و در قلمرو کردار نیز بر قامت آن جامه‌ای فاخر بپوشانیم:

«أمسِک عَلَیکَ زَوجَکَ واتَّقِ اللهَ» [3]؛

همسرت را نزد خویش بگیر و او را نگه‌دار و تقوای الاهی را پیشه کن و از خداوند پروا بدار.


1- شیخ محمود شبستری، گلشن راز.

2- سعدی

3- احزاب، 37

 

  • ۹۴/۰۱/۳۰
  • علی اکبر مظاهری

نظرات  (۵)

سلام
یه جا خوندم: جهان چون چشم و خدّ و خال و ابروست ...
حالا خد درسته یا خط؟
پاسخ:
سلام و درود.
بله. در نسخه های گلشن راز، هر دو کلمه، آمده است. و هر دو صحیح است.
سلام جناب استاد
سوالی دارم که میخواهم لطف کرده و زودتر پاسخ دهید
در مورد مهریه و کم و زیاد آن
برخی مهریه را بسیار کم در نظر میگیرند مثلا 14 سکه و برخی بسیار زیاد؛ سوالم در رابطه با مهریه کم است و اینکه برخی ها اسرار دارند که مطابق با مهر السنه که الان حدود 3 ملیون میشود مهریه دهند؛ آیا درست نیست که در این روزگار میزان مناسبتری در نظر گرفته شود؟آیا مهریه کم آسیبی ندارد؟ آیا 14 سکه را کم نمی دانید؟
تشکر
پاسخ:
علیکم السلام

بیایید با کمک هم  از آخر بررسی کنیم:
  1. آیا با مهریه زیاد، جوانان بیشتر به ازدواج روی می آوردند؟
  2. به نظر شما مهریه های زیاد بدون آسیب است؟ آیا ازدواجهای با مهریه زیاد دوام بیشتری دارد؟ الان بیشتر جدایی ها در مهریه زیاد است یا کم؟
  3. به نظر شما میزان مناسب مهریه چقدر است؟
  4. جدای از این مطالب، اصلاً مهریه چیست؟ آیا مهریه، چک و سفته ضمانت است؟ آیا مهریه نرخ و قیمت زن است؟ به مهریه، صِداق هم می گویند. یعنی مهریه نشانه راستی و صداقت است. دیده اید گاهی زن به شوهر یا فرزند به پدرش می گوید اگر مرا دوست داری فلان چیز را برای من بخر. مهریه هم تقریباً چنین حالتی دارد.
  5. اینکه شرایط و آداب صحیح ازدواج را رعایت نکنیم و همه تکالیف را بیندازیم روی شانه «مهریه»، کار به جای درستی نمی رسد؛ درست مانند اینکه برای رسیدگی به یک گیاه تنها آن را در یک گلدان قیمتی بگذارید. این گیاه نیازی به گلدان گران قیمت ندارد، رسیدگی و مواظبت می خواهد. ازدواج هم چنین است. باید یک اصولی (مانند مشاوره، مطالعه، استفاده از تجربه، رفتار عاقلانه و ...) را در آن رعایت کرد تا ان شاء الله زندگی سعادتمندی رقم بخورد. چنین ازدواجی اگر کمتر از مهرالسنه هم داشته باشد، موفق است. در مقابل اگر درست رفتار نشود و آن آداب مورد غفلت قرار گیرد اگر هزاران برابر مهریه های امروزی را هم تعیین کنند شکست، سرانجام قطعی آن است هرچند در ظاهر هم طلاقی اتفاق نیفتد.
با سلام و عرض ادب
 تغافل یکی از اصول اخلاقی مهمی است که بر اساس آموزه های دینی از  نشانه های عقل محسوب می شود و به خصوص در زندگی خانوادگی باعث ایجاد آرامش می شود. اما گاهی این تجربه آزارم داده که نجابت نسبت به برخی آدمها خوب نبوده و انانیت برخی آنقدر زیاد است که به خیالشان مخاطبشان کمتر میفهمد و  توجه به رفتارشان نمی کنند. از دغدغه های رفتاریم این هست که به تعادل لازم در این زمینه برسم.
ما را از دعای خیرتان بی نصیب نگذارید ارادتمند بزرگواریهای شما هستم.
پاسخ:
سلام علیکم.
از شما بزرگوار، بابت حضور دانشمندانه تان، سپاسگزارم. الاهی رستگار باشید.
سلام علیکم سخنتان بسیار دقیق ونکته سنج بود...
پاسخ:
سلام و درود.
سپاس بابت حضورتان و نکته ستایی تان.
چه سیب قشنگی استاد! با آدم حرف میزنه. انگار چشم آدم رو با خودش میبره. اما مطلب تون از سیب هم قشنگ تره چون با خوندنش طعم زندگی و آرامشی رو که محصول تغافل هست به کام دل مینشونه. اولین بار که این مطلب رو خوندم، خیلی خوشم اومد.
پاسخ:
سلام و رحمت. 
سپاس بابت حضورتان و ستایش خوبی ها.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">