وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com
وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com

مشاور و مدرس حوزه و دانشگاه

کانال تلگرام از زبان مشاور
جهت دیدن کانال تلگرام "از زبان مشاور" روی عکس کلیک کنید
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
بایگانی

۱۰ مطلب در فروردين ۱۳۹۹ ثبت شده است

۲۵
فروردين

فرزند علی

روزی غلامحسین ساعدی، نمایشنامه‌نویس بزرگ، بر مزار مردگان می‌گذشت. بر سنگی نوشته بودند: گوهر دختر مراد. به دلش افتاد: گوهرِ مراد. و این را نام خود پسندید.
رضا بابایی، در شناسنامه، فرزند علی است. اکنون بر مزار او می‌توان نوشت: رضا فرزند علی. اما آن که بر کویش بگذرد، به دلش می‌افتد: رضای علی؟

  • علی اکبر مظاهری
۱۹
فروردين

دوراهی

دو راهی ازدواج


پرسش:
من و همسرم (فعلا‌ً در دوران عقد هستیم) همدیگر را دوست داریم و با عشق ازدواج کردیم. ما ازدواج فامیلی کردیم، به همین دلیل گاهی خانواده‌هایمان در امور ما دخالت می‌کنند. نمی‌دانم رفتار درست با آنها کدام است.
همسرم در گذشته هر کاری که دلش می‌خواست انجام می‌داد، ولی از دو سال قبل از عقد، خود را اصلاح کرده بود. زمانی که برای خواستگاری آمدند، قول داد که هیچ‌کدام از کارهای قبل را تکرار نکند، به‌جز خوردن مشروب که آن را هم فقط تا مدت کوتاهی استفاده کند. با خودم گفتم کم‌کم ‌آن را هم کنار می‌گذارد.

  • علی اکبر مظاهری
۱۸
فروردين

شجاعت مجسم

استاد رضا بابایی

استاد رضا بابایی، استاد ویرایش و نویسندهٔ ناب‌نویس و نثرنگارِ چیره‌دست، سحرگاه امروز به دیدار پروردگارِ قلم رفت.
رضا بابایی در بهتر بنویسیم قلم آزمود و نفس زد و خون دل‌ها خورد تا در پیشگاه پیشوای مؤمنان (زندگی‌نامهٔ امیرمؤمنان علی علیه‌السلام)، پروندهٔ عقلانیت و دیانت بگشاید و به یاری پیشوای صالحان (زندگی‌نامهٔ امام‌حسن علیه‌السلام)، زندگی و بندگی را مشق کند و در رستاخیز خون و خرد (زندگی‌نامه و راه‌نامهٔ امام‌حسین علیه‌السلام)، در کنار سرور آزادگان، نفس تازه کند و جان بپالاید. خوشا آن روان آرام که پیش از پیوند جان و جانان، عاشقانه‌هایی برای نماز و نیایش را زمزمه کرده بود. [کج‌ها نام کتاب‌های اوست.]
انجمن ویرایش و درست‌نویسی کوچ پاک‌بازانهٔ این فرزند قلم را به همهٔ دوستداران خرد و زبان فارسی تسلیت می‌گوید.

استاد بابایی عزیز!
امروز قلم را وانهادی و از این غربتکده پرگشودی، اما اندیشهٔ تو برای روزگاران به یادگار خواهد ماند.
۹۹/۱/۱۸

  • علی اکبر مظاهری
۱۵
فروردين

سوغات کرونا!

چند وقتی است ناچاریم برای در امان‌ماندن از بیماری و قطع زنجیرهٔ اپیدمی کرونا، در قرنطینهٔ خانگی، روزگار از سر بگذرانیم. این شرایط ممکن است قدری کِسل‌کننده و استرس‌زا باشد؛ چراکه این مهمان ناخوانده، شرایط اقتصادی بسیاری از خانواده‌ها را نیز تحت‌تأثیر قرار داده است و این امر به‌راحتی می‌تواند بر خلق‌وخوی افراد تأثیر نامطلوب بگذارد. علاوه‌بر این، حضور مستمر در خانه می‌تواند برای برخی از خانواده‌ها مخصوصاً خانواده‌های پرجمعیت تهدید به‌حساب بیاید.
بی‌حوصلگی‌ها؛ آشفتگی‌های فکری؛ اختلاف‌نظرها؛ پایبندی بعضی از افراد خانواده به رعایت اصول بهداشتی و سر باز زدن بعضی دیگر و حتی کدورت‌های سابق خانوادگی در بین اعضای خانواده، می‌تواند عاملی برای ایجاد مشاجره‌های لفظی و درگیری‌های تازه باشد و عرصه را بر همهٔ افراد خانواده تنگ کند.
از طرفی این خانه‌نشینی برای کسانی که به‌دلیل شرایط کاری، روزها یا هفته‌ها از دوری همسر و فرزندان خود رنج می‌برده‌اند، فرصتی برای نزدیکی بیشتر و افزایش صمیمیت و نشاط و ارضای عواطف بین افراد خانواده است.

در هر صورت این شرایط می‌تواند برای عده‌ای فرصت باشد و برای عده‌ای دیگر تهدید! همه‌چیز به درک و نوع نگاه و میزان تلاش افراد برای خلق لحظه‌ها بستگی دارد.

به قلم خانم زهرا امیری، طلبهٔ حوزه و محقق نخبه
۹۹/۱/۱۵

  • علی اکبر مظاهری
۱۳
فروردين

یک قرن عمر مؤمنانه

امروز با عموعباسعلی، صلهٔ تلفنی داشتم. صدسالگی‌اش کامل شده است. یک قرن عمر مؤمنانه.
با زن‌عمو، در آشیانۀ گرمشان عاطفه‌ورزی می‌کردند. فرزندشان، حاج‌غلامرضا مظاهری نیز در خدمتشان بود.
عمو، همچنان قلبی خاشع، ذهنی ذاکر و زبانی شاکر داشت.
چه عمر پربرکتی!

علی‌اکبر مظاهری
۹۹/۱/۱۳

  • علی اکبر مظاهری
۱۱
فروردين

«آداب عشق‌ورزی» برای زوج‌های جوان


معرفی کتاب آداب


زندگی زناشویی برای زوج‌های جوان تجربه‌ای جدید است که در ابعاد مختلف آن نیاز به آموزش دارند؛ آموزش‌های مهارتی برای ادارۀ زندگی، تعامل با افراد جدیدی که در نقش همسر و خانوادۀ او وارد زندگی می‌شوند و... که معمولاً این آموزش‌ها به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم در خانواده ارائه می‌شود، اما یکی از اموری که کمتر به آن پرداخته می‌شود، زیست جنسی در زندگی متأهلی است. اگرچه زوج‌ها پیش از ازدواج دربارۀ ابعاد مختلف زندگی آینده‌شان گفت‌وگو می‌کنند، اما به دلایل فرهنگی و نیز حجب‌وحیای طرفین، اهمیت گفت‌وگو در رابطه با امور جنسی و عاطفی مغفول می‌ماند و حتی اگر طرفین اهمیت آن ‌را درک کنند، به ندرت شیوۀ زندگی جنسی خود را مورد بررسی قرار می‌دهند.
کتاب «آداب عشق‌ورزی» نوشتۀ علی‌اکبر مظاهری (مشاور حوزه و دانشگاه) آموزه‌هایی را در رابطه با رفتارهای جنسی و عاطفی همسران، برای پر کردن بخشی از این شکاف علمی در بستر فرهنگ ایرانی ـ اسلامی ارائه داده است. در این کتاب بر کلیدواژه‌های تعاملات جنسی بین همسران تأکید شده و براساس نمونه‌های عینی که در جلسات مشاوره مطرح شده‌اند، راهکارهای دستیابی به یک زندگی جنسی سالم بیان شده است. به اذعان نویسنده کتاب «آداب عشق‌ورزی» قرآن و احادیث منبع اصلی این کتاب محسوب می‌شود.
دکتر عفت‌السادات مرقاتی خویی (متخصص رفتارشناسی جنسی) مشاور علمی این کتاب است.

  • علی اکبر مظاهری
۰۵
فروردين

کرونا و زندگی!

این روزها داریم با یک مهمان ناخوانده دست‌وپنجه نرم می‌کنیم؛ مهمانی که بدون دعوت، وارد خانه‌های زیادی شده و همچنان به این گشت‌و‌گذار با تمام قوا ادامه می‌دهد. این روزهایی که باید در خانه بمانیم و در را به روی این مهمان سرزده باز نکنیم، باید مراقب خود و خانواده و دوستانمان باشیم؛ مراقب جسم و روح عزیزانمان.
راه‌های مراقبت از جسم را زیاد از رسانه‌ها دیده و شنیده‌ایم. مهم‌تر از مراقبت از جسم، مراقبت از روح در این اوقات حبس خانگی است.
در این روزها که همه در خانه‌ایم، باید همدیگر را بیشتر درک کنیم.
در این روزهای ماندن در خانه، در کنار مطالعهٔ مخصوص خودمان، باهم کتاب بخوانیم؛ همه اعضای خانواده کنار هم بنشینیم و یک کتاب مناسب را انتخاب کنیم و هرکس بخشی را بخواند.
باهم بازی کنیم، باهم فیلم و سریال تماشا کنیم، باهم کارهای خانه را انجام دهیم.
در این ایامی که خواهد گذشت، باهم بخندیم، باهم حرف بزنیم، دربارهٔ گذشته و آینده‌مان صحبت کنیم.
در این روزهای خانه‌نشینی اجباری، زنان که استرس بیماری اعضای خانواده‌شان را دارند، آسیب‌پذیرترند و امروز زنان بیشتر تشنۀ محبت و توجه همسرانشان هستند. این روزها که از بوسیدن و در آغوش گرفتن محرومیم، محبت و دوستی را زبانی ابراز کنیم. کنار خانم‌ها بنشینیم و گوش شنوای حرف‌های آنان باشیم.


 به قلم خانم زهره شفیع - کارشناش علوم قرآن و حدیث
۹۹/۱/۵

  • علی اکبر مظاهری
۰۲
فروردين

کاش مادرش زنده بود! 

مادر


امام سجاد علیه‌السلام: مردى خدمت پیامبر خدا صلى‌الله‌علیه‌وآله آمد و به ایشان عرض کرد: هیچ کار زشتى نیست که نکرده باشم‌. آیا راه توبه و بازگشت برایم وجود دارد؟
حضرت فرمود: از پدر و مادرت کدام زنده‌اند؟
عرض کرد: پدرم.
فرمود: برو و به او نیکى کن.
وقتى آن مرد رفت، رسول خدا فرمود: کاش مادرش زنده بود... .
میزان‌الحکمة، ج ۱۳، ص ۴۹۵

سالروز میلاد حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها و روز مادر مبارک باد!

  • علی اکبر مظاهری
۰۲
فروردين

گزارش یک مشاورة نتیجه‌بخش



افسردگی پاییزی


پرسش:
آقا یا خانمی گفته و پرسیده‌اند: تابستان که گذاشت و وارد پاییز شدیم، اندک‌اندک، از نشاطم کاسته شد و اکنون دلم گرفته و احساس افسردگی و دلمردگی می‌کنم. آنچه بیشتر آزارم می‌دهد، اندوهی است که در دلم لانه کرده و شادمانی‌ام را ربوده‌ است. تحمل این اندوه بی‌دلیل، برایم دشوار است. چه‌ کنم؟


پاسخ:
• تحلیل مسئله:
چون در فصل پاییز، روزها کوتاه می‌شود و آسمان گاهی ابری می‌گردد، نور کمتری به زمین می‌تابد. هوا نیز سرد می‌شود. از این‌رو، انرژی کمتری به زمین و آدمی می‌رسد و همین، باعث افسردگی خفیفی می‌شود.
همگان این افسردگی ملایم را احساس می‌کنند، اما کسانی که زمینة پذیرش اندوه و افسردگی را دارند، آن را بیشتر لمس می‌کنند و گاهی آسمان دلشان ابری می‌شود و قطره‌های اشک، در چشمانشان ‎می‌نشیند.
• اینک پاسخ به پرسش و بیان راهکارهایی برای عبور از این حالت ناخواستنی:

  • علی اکبر مظاهری
۰۲
فروردين

چشم «حاج‌آقا»! ازدواج نمی‌کنیم، سرطان هم نمی‌گیریم؛ اصلا نمی‌میریم

«مردانی باید ازدواج کنند که درآمد کافی برای ادارهٔ یک زندگی را داشته باشند و خانوادهٔ آنها نیز شرایط حمایتشان را داشته باشند تا در پی ازدواج، برای دستگاه قضایی بحران ایجاد نکنند.»

جملات فوق، راه‌حل حجت‌الاسلام حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس برای حل مسئلهٔ زندان‌رفتن مردان به‌خاطر مهریه است. فکر می‌کنم جناب‌شان از طرفداران این تفکر هستند که اگر می‌خواهید طلاق کم شود، ازدواج نکنید. بالاخره عامل هر جدایی، یک وصل است.
بله، اگر پول نداری ازدواج نکن. اصلاً تقصیر توست که پول نداری. تقصیر خانواده‌ است که توانایی مالی ندارد. اصلاً ربطی به شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ایران هم ندارد.
به مجلس و نمایندگانش چه که خیل جوانان این سرزمین هشت‌شان گرو نه‌شان است و نمی‌توانند ازدواج کنند. به دولت‌مردان چه که شغل نیست و بیکاری بیداد می‌کند. اصلاً چه ربطی دارد که تورم و گرانی مثل آبی شده که از سرمان گذشته است.

  • علی اکبر مظاهری