وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com
وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com

مشاور و مدرس حوزه و دانشگاه

کانال تلگرام از زبان مشاور
جهت دیدن کانال تلگرام "از زبان مشاور" روی عکس کلیک کنید
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
بایگانی

مشاورهٔ ازدواج

سه شنبه, ۱۹ فروردين ۱۳۹۹، ۱۲:۲۲ ق.ظ

دوراهی

دو راهی ازدواج


پرسش:
من و همسرم (فعلا‌ً در دوران عقد هستیم) همدیگر را دوست داریم و با عشق ازدواج کردیم. ما ازدواج فامیلی کردیم، به همین دلیل گاهی خانواده‌هایمان در امور ما دخالت می‌کنند. نمی‌دانم رفتار درست با آنها کدام است.
همسرم در گذشته هر کاری که دلش می‌خواست انجام می‌داد، ولی از دو سال قبل از عقد، خود را اصلاح کرده بود. زمانی که برای خواستگاری آمدند، قول داد که هیچ‌کدام از کارهای قبل را تکرار نکند، به‌جز خوردن مشروب که آن را هم فقط تا مدت کوتاهی استفاده کند. با خودم گفتم کم‌کم ‌آن را هم کنار می‌گذارد.
خودم دختر مذهبی هستم و دوست دارم همسرم نمازخوان باشد و مشروب را به‌طور کلی کنار بگذارد، ولی او استدلال می‌کند که من مشروب خانگی و بدون الکل استفاده می‌کنم و اشکالی ندارد. البته خانواده‌هایمان هم اهل مشروب هستند و گاهی هم به بهانهٔ درمان استفاده می‌کنند. فقط من و مادرم و مادرشوهرم نمی‌خوردیم. دوست دارم همسرم دیگر لب به مشروب‌های خانگی هم نزند، ولی او می‌گوید سیگار و قلیان بد است و این مشروب اشکالی ندارد.
لطفاً راهنمایی‌ام کنید:
۱. خوردن مشروب خانگی و بدون الکل حرام است یا خیر؟
۲. من او را دوست دارم، اما برایم مهم است که مشروب را ترک کند و نماز بخواند. برای این منظور، چه کار می‌توانم بکنم؟


پاسخ:
اگر شما خانم متشرع و مقیدی هستید، فکر می‌کنم این ازدواج خیلی تناسبی نداشته باشد. درست است که شما به‌هم وابسته شده‌اید، اما اصلاً برای ازدواج عجله نکنید. از مشاوران برای تأیید قطعی ایشان، کمک بگیرید.
نکتهٔ دیگر اینکه مشروب، خانگی و صنعتی و کارخانه‌ای ندارد؛ اگر مست‌کننده باشد، حرام است؛ حتی کمی از آن، به‌حدی که مست هم نکند، ولو اثرات درمانی کمی هم داشته باشد. اما مهم‌تر، این مطلب است که فرمودید ایشان قبلاً همه کار می‌کرده و الان فقط مشروب می‌خورد و اهل نماز هم نیست.
خب، اولاً از کجا معلوم، وقتی که با شما ازدواج کرد دوباره به کارهای قبلی خودش بازنگردد؛ چراکه تجربه می‌گوید چنین افرادی، برای رسیدن به مراد دل خود، هر قولی می‌دهند و هر کاری لازم باشد می‌کنند، اما بعد از رسیدن به مقصود، دوباره به گذشتهٔ خود رجوع می‌کنند.
ثانیاً کسی که اهل نماز نیست و خانوادهٔ متدینی هم ندارد‌، اگر در آینده به قول‌وقرارش، عمل نکرد، شما چه تضمینی دارید برای اصلاح او و از چه کسی کمک خواهید گرفت؟
در روایات، ام‌الخبائث، یعنی مادر پلیدی‌ها، مشروب و خمر گفته شده، که ایشان و خانواده‌اش با توجیهات کودکانه، از آن استفاده می‌کنند. از طرفی ستون دین و معیار دینداری نماز است، که ایشان به آن بی‌توجهی می‌کنند. آیا تشکیل این زندگی ریسک بالایی ندارد؟
در آخر توصیه می‌شود احساسات را کنار گذاشته و کاملاً عقلانی و الهی به آیندهٔ خود توجه کنید.
ان‌شاءالله موفق باشید.

مشاور: استاد احمد پاک‌نهاد
۹۹/۱/۱۹

  • ۹۹/۰۱/۱۹
  • علی اکبر مظاهری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">