وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com
وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com

مشاور و مدرس حوزه و دانشگاه

کانال تلگرام از زبان مشاور
جهت دیدن کانال تلگرام "از زبان مشاور" روی عکس کلیک کنید
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
بایگانی

۷ مطلب در فروردين ۱۳۹۳ ثبت شده است

۲۸
فروردين

    » پیشگامی دختر در خواستگاری

 در جامعه و فرهنگ ما پسر از دختر خواستگاری می کند. این کار، کار درستی است. طبیعت و فطرت دختر بر مطلوب و معشوق بودن است و طبیعت و فطرت پسر بر طالب و عاشق بودن. پسر خواهنده است و دختر خواسته شده. این از قوانین افرینش است و خدای حکیم، از سر حکمت، این دو گونه موجود را این گونه آفریده است.

اکنون سخن این است که آیا دختر نیز در انتخاب همسر نقشی دارد؟ او هم می تواند خواهان پسر باشد و خواستنش را ابراز کند؟ اگر دختری پسری را بخواهد و پسر، بی خبر باشد یا بپندارد اگر از این دختر خواستگاری کند و جواب منفی می شنود و سرافکنده می شود، دختر باید چه کند؟ سکوت کند؟ به انتظار بماند تا شاید پسر اقدام کند؟ از پسر خواستگاری کند؟...

  • علی اکبر مظاهری
۲۲
فروردين

        

                                                   از زبان مشاور

آسیه به مشاوره آمد. دختری است 28 ساله که بر اثر برخی از عوامل ناروای جامعه ما مجرد مانده است. دختر عاقلی است. اندیشناک زندگی آینده اش است. در بیان مسائل ازدواجش حریم نگه می دارد، اما حیایش، به زبان احادیث دینی، «حیای عقل» است.

گفت: «یادتان می آید چهار سال پیش خواستگاری داشتم و او را، با مشاوره با شما، رد کردم؟»

یادم نیامد. یادداشت هم نکرده بودم. توضیح داد و یادم آمد.

آن گاه گفت: «اگر او هنوز ازدواج نکرده باشد، چطور است بگویید دوباره به خواستگاری ام بیاید و قبول کنم؟»...

  • علی اکبر مظاهری
۱۹
فروردين

                                                    از زبان مشاور

آقای منصوری، مردی 35 ساله، نزدم آمد به مشاوره. بی‌نشاط بود و پکر. پس از گفت‌وشنودهایی مقدماتی، گفت: «دچار بی‌انگیزگی در زندگی شده‌ام. نمی‌دانم کجای جادۀ زندگی ایستاده‌ام. نه پیش می‌روم و نه پس می‌آیم.»

او را تحسین کردم که برای حل مسئله‌اش به مشاوره آمده و مانند برخی از مردمان نپنداشته که این حالت، سرنوشت حتمی اوست و چاره‌ای جز تحمّل آن نیست. آن‌گاه گفتم: کار که می‌کنید؟ کارتان چطور است؟ 

گفت:«بله. کارمندم. کارم برایم یکنواخت شده. همه روزه، در زمانی معیّن، کاری معیّن را با دستمزدی معیّن انجام می‌دهم. این کار برایم کسالت و ملالت می‌آورد. نه شوقی، نه تغییری، نه هیجانی، نه تازه‌ای؛ یکنواخت و بی‌فراز و فرود.» 

  • علی اکبر مظاهری
۱۴
فروردين

                                                                                                                

نویسنده: ریحان تهرانی

بعضی وقتا که از همه جا خسته میشی و ناامید. وقتی فکر می کنی همه درها به روت بسته شده ... اونجا خدا اومده پیشت. اومده باهات رفیق بشه... اگه غنیمت بدونی حسابی بهش نزدیک میشی...

برگ از درخت بی اذن خدا نمی افته. تمام اتفاقات این عالم حساب و کتاب داره. همه اش برای اینه که ما با خدا حرف بزنیم. خدایا دلم می خواست باهات حرف بزنم و تو هم باهام حرف بزنی. دلم می خواست راهنمایی ام کنی. بگی کجا، چه جوری و از چه راهی باید برم تا به تو برسم، رسیدنی سعادتمندانه...

ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده / گوشه ای از کربلا جا و مکانم بده  

  • علی اکبر مظاهری
۱۰
فروردين

از فرزندان کتابی ام دوتاشان بیش از همه از من کار بردند و برای میلادشان بیش از خواهران و برادرانشان به انتظارم واداشتند. این دو یکی ترجمه و توضیح نهج البلاغه بود و دیگری همین دردانه نازدانه، یعنی «فرهنگ خانواده» است.

امام خمینی در نکوداشت استاد شهید مطهری گفتتد: « او از شخصیت هایی بود که حاصل عمرم محسوب می شد.»  من نیز در نکوداشت میلاد این دردانه متین می گویم: «فرهنگ خانواده» از کتاب هایی است که حاصل عمرم محسوب می شود.

قبلا گفته بودم برای جشن میلادش سنگ تمام می گذارم. اکنون آن زمان رسیده است. نخستین اقداممان برای نکوداشت این دردانه باوقار، این است که چند روز دیگر در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، جشن مفصلی برایش می گیریم و مهمانان بسیاری را از سراسر ایران و از همه جای جهان دعوت می کنیم تا در محفل شکوهمند میلادش حضور یابند. ان شاءالله.

ناشر: انتشارات نورالزهرا. قم. پل حجتیه. ابتدای بلوار بهار. پلاک 256. تلفن 37739106

 
  • علی اکبر مظاهری
۰۳
فروردين


*خویشاوندان؛ رابطه ها و ضابطه ها

یکی از نشانگان ارج دار جامعه ایمانی و زنده و پویا آن است که اعضای آن با یکدیگر پیوندی فرخنده و ارتباطی خجسته دارند؛ پیوندی هدفمند و ارتباطی سالم و سازنده. این موضوع درباره خویشاوندان، جاندارتر و پررنگ تر و شاداب تر است. پس از خویشاوندان، دوستان و آشنایان اند.

در آموزه های اسلامی صله ارحام، یک واجب دینی است و ترک آن حرام است. برانجام آن وعده پاداش و بر ترک آن وعده کیفر داده شده است.

*بررسی موضوع ، از منظر روانی و عاطفی

رابطه خویشاوندی از نظر بهداشت روانی و عاطفی قابل توجه شایان است. شادابی، امیدواری ، رضامندی ، و خرسندی روحی از فایده های این رابطه حمیده است؛ بویژه درباره سالمندان که نیاز بیشتری به توجه و احترام دارند، این پیوند اهمیت بیشتری می یابد و پاداش انجام آن بیشتر و کیفر ترک آن سخت تر است.

  • علی اکبر مظاهری
۰۱
فروردين

 

حجت الاسلام علی اکبر مظاهری در گفتگو با قدس آنلاین:

قدس آنلاین - طیبه مروت : در وبلاگی آمده بود« آیا تا به حال با علامت هایی شبیه به ضربدر کنار زنگ یا آیفون منزلتان مواجه شده اید؟ آیا از خود پرسیده اید چه کسی این علامت هارا با ماژیک روی دیوارمنزلتان کشیده است؟

آیا از خود پرسیده اید چرا بعضی از این ضربدرها با ماژیک آبی وبعضی با ماژیک قرمز زده شده اند؟
عیدی دادن وعیدی گرفتن از سنت ما ایرانی ها است واز قدیم این عمل رسم بوده است اما در هیچ کجای تاریخ وکتاب ها عیدی گرفتن وعیدی دادن را واجب نکرده است وآن را حق مسلم افراد ندانسته است.
اما اینکه هرسال شب عید، رفتگران برای گرفتن عیدی به درب منازل شهروندان مراجعه می کنند مسئله تازه ای نیست، اما آنچه بیش از اصل مسئله موجب ناراحتی است، این است که اخیراُ بعضی از رفتگران در آستانه عید نوروز جهت دریافت عیدی به درب منازل شهروندان مراجعه می کنند، حال اگراز صاحب خانه عیدی گرفتند کنار زنگ خانه آن فرد با ماژیک علامتی میزنند واگر از صاحب خانه عیدی نگرفتند با رنگ دیگری ویا با علامت دیگری بر روی دیوار آن خانه علامت میزنند. حال سوأل این است که چه چیزی باعث شده این افراد عیدی گرفتن از مردم را حق خود بدانند؟»
حجت الاسلام علی اکبر مظاهری اصفهانی، نویسنده و استاد اخلاق در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین از بایدها و نبایدهای سنت عیدی دادن می گوید و توصیه هایی نیز به رفتگران زحمتکش دارد که این روزها کارشان برای زیباسازی شهر چند برابر شده است.

  • علی اکبر مظاهری