وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com
وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com

مشاور و مدرس حوزه و دانشگاه

کانال تلگرام از زبان مشاور
جهت دیدن کانال تلگرام "از زبان مشاور" روی عکس کلیک کنید
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
بایگانی

۷ مطلب در بهمن ۱۴۰۱ ثبت شده است

۱۸
بهمن

ریشه‌های طلاق (۷)

#نویسنده_و_مشاور: #علی_اکبر_مظاهری

⭕️ نابلدی مهارت‌های زندگی مشترک

در این عصر، جوانان ما، آموزش‌های فراوانی را می‌آموزند؛ زبان‌های خارجی، هنرهای دستی، رانندگی اتومبیل، کار با کامپیوتر، و فنون بسیار دیگر. این از پدیده‌های مبارک است. به همت جوانان‌مان می‌بالیم و به ایشان آفرین می‌گوییم. از این بابت، غنی هستیم. الاهی شکر. اما جای آموزش مهارت‌های زندگی مشترک، پُر نیست؛ همسری، سازگاری، مردانگی، زنانگی، ریحانگی.
کدبانویی، جوانمردی، سایه‌ساری، همدمی.

آقای محمود یوسفی (داداش محمود) گفتند: «دربارهٔ من مطلبی بگویید؛ حکمتی، انتقادی، توصیه‌ای، که در زندگی‌مان به کار آید.» به ایشان گفتم: شما چتری هستید بر فراز بنیان زندگی‌تان؛ حمایتگری هستید فداکار، نان‌آوری زحمتکش، تکیه‌گاهی استوار، همسری عاطفه‌ورز، پدری مهربان. مردی چنین مردانه باید تا بنیان زندگی خانوادگی برقرار و بر مدار بماند. البته همسر ایشان نیز بانویی به معنای «بانو»اند.

⭕️ همسرپرستی!

تعبیر «شوهرپرست» را، نخستین‌بار، از خانمی فضیلت‌جو شنیدم. برایم جالب بود. ایشان را آفرین گفتم. البته ما پرستش را مخصوص خدا می‌دانیم. عبارت‌هایی مانند «میهن‌پرست» را با واژگانی همچون «میهن‌دوست»، اصلاح می‌کنیم، اما منظور ایشان از «شوهرپرست»، بیان منتهای شوهردوستی و همسرداری بود.
در آموزه‌های دینی ما این معنا آمده است که اگر سجده بر غیر خدا جایز بود، شایسته بود که همسران بر همسران سجده کنند.
اینک جامعهٔ ما به همسرانی همسرپرست محتاج است؛ سخت محتاج است. خداوند مهربان، به پرستشی این‌چنان، خشنود است. نبودن این پرستش، به خانواده‌های ما آسیب زده؛ آسیبی اسفبار.

درست است که زنان ما، در عصر اکنونی، روشنفکرتر شده‌اند و استقلال‌جویند. این باعث افتخار است. اما مهربانی با همسر، شرط خردمندی است. یاوری همسر، نماد روشنفکری است. هماهنگی با همسر، اوج استقلال‌طلبی است. این مهربانی و یاوری و هماهنگی، بر هردو همسر واجب است. نه آن‌که بر زنان واجب‌تر باشد، بلکه چون پاره‌ای از آموزه‌های منحوس «سرکشی در برابر همسر»، بر زنان جامعه ما هجوم آورده است و آن را، به‌غلط، از حقوق ایشان می‌شمارند، ما وجوب بر زنان را چنین برجسته می‌کنیم. حق آن است که همسران؛ مرد و زن؛ بر هم برتری ندارند، مگر به فضیلت‌مندی؛ «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ».
(الحجرات، ۱۳)
معیار برتری، تقوای همسران است. و از نمادهای بارز تقوا، مهربانی است و مراعات حال یار.

باری؛ سخن‌مان در مهارت‌های زندگی بود.
از ریشه‌های پیچیدهٔ طلاق، مهارت‌نابلدی همسران است؛ چه مرد، چه زن.
ما اکنون در مشاوره‌های‌مان، به‌وضوح، می‌یابیم که کثیری از نابه‌سامانی‌های زندگی‌های خانوادگی، همانا محصول نابلدی ایشان است؛ نابلدی الفبای زندگی مشترک.
ازاین‌روست که به همسران جوان و غیر جوان توصیهٔ اکید می‌کنیم که اگر می‌خواهید زندگی‌تان شاداب و شادان باشد، مهارت‌های زندگی مشترک را بیاموزید؛ مهارت‌های رفتاری، گفتاری، همسرداری، دلبری. اگر خواهان آن‌اید که ریسمان نامبارک طلاق بر گردن زندگی‌تان نپیچد، اصول و فنون مدیریت زندگی را بیاموزید و به کار گیرید. اگرچه این آموزش‌ها باید از پیش از ازدواج آغاز شود، اما اکنون نیز دیر نیست. یا الله بگویید! کتاب‌های همسرداری بخوانید؛ کتاب‌هایی پرمایه. به مشاورهٔ خانواده بروید؛ نزد مشاوری دانا و توانا.

🔻 معرفی کتاب

در زمان ما وسائل آموزش همسرداری و مدیریت زندگی، بسیار است. اگرچه همه را توصیه نمی‌کنیم، اما مطالعهٔ چند کتاب را توصیهٔ اکید می‌کنیم:
۱. همسرداری. از آیت‌الله ابراهیم امینی. بوستان کتاب. قم.
۲. آثار استاد شهید مطهری در موضوع خانواده. صدرا. تهران و قم.
۳. بهشت خانواده. از دکتر سیدجواد مصطفوی. ناشران متعدد.
۴. فرهنگ خانواده. از نگارنده. نورالزهرا. قم.
۵. نبرد بی‌برنده. از نگارنده. خادم‌الرضا. قم.

۱۱ بهمن ۱۴۰۱

🌐 http://zil.ink/mazaheriesfahani?v=1

  • علی اکبر مظاهری
۰۹
بهمن

دعای مستجاب پدر

#نویسنده: #علی_اکبر_مظاهری

در آستانهٔ جوانی بودم. با پدر قدم می‌زدیم. تنهایی با پدر را دوست دارم. گهگاه گفتگوهای پدر - دختری داریم.
آن روز دو سه ساعت با ایشان بودم. صحبت‌های معمولی‌مان تمام شده بود. هر دو ساکت بودیم. فقط صدای قدم‌های‌مان به گوش می‌رسید که با صدای خش‌خش برگ‌های پاییزی برزمین‌ریخته، به هم آمیخته بود. گویی‌ هردو منتظر بودیم که دیگری چیزی بگوید. گفتم: بابا!
با مهربانی جواب داد: جان بابا!
گفتم: شنیده‌ام دعای پدر برای فرزند، مثل دعای پیغمبر است برای امّت. درست است؟
گفت: بله. همین‌طور است.
گفتم: الان دلم خواست برایم دعایی بکنید؛دعایی از ته دل.
لبخند زد. ایستاد. تٱمل کرد. در چشمانم نگاه کرد. نگاهش رنگ مهربانی و نگرانی داشت. شاد شدم و نگران.
گفت: دلی‌ترین و عقلی‌ترین دعایم برایت این است که «خدا همسری نصیبت کند که بدانی مردانگی یعنی چه. ان‌شاءالله مردی داشته باشی که طعم مرد را در کنارش بچشی.»
باز راه رفتیم. روی برگ‌های نیمه‌خشک پاییزی. حالا چشمان بابا، خیس اشک بود. هر دو ساکت بودیم. گفتم: ممنونم بابایی! و هر دو ساکت شدیم. شاید پنج‌دقیقه، هیچ‌کدام، هیچ نگفتیم. به دعای بابا فکر می‌کردم. هم فهمیدم چه گفت، هم نفهمیدم. خواستم توضیح بخواهم، خجالت کشیدم. بابا سکوت‌مان را شکست. گفت: «مردی که مرد باشد. همین.»

اکنون پس از چند سال، دعای پدر مستجاب شده. دعای پدر مثل دعای پیامبر است. دعای بابا مستجاب شده. مردی دارم مردانه. همان مردانگی‌ای که بابا می‌گفت.
الاهی شکر.

۸ بهمن ۱۴۰۱

🌐 http://zil.ink/mazaheriesfahani?v=1

  • علی اکبر مظاهری
۰۷
بهمن

حسن استفاده از نعمت‌ها حسن عاقبت می‌آورد

#مصاحبه_با_خبرگزاری_مهر؛ #استاد_علی‌اکبر_مظاهری

🌐 https://www.mehrnews.com/news/5681674/%D8%AD%D8%B3%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D9%86%D8%B9%D9%85%D8%AA-%D9%87%D8%A7-%D8%AD%D8%B3%D9%86-%D8%B9%D8%A7%D9%82%D8%A8%D8%AA-%D9%85%DB%8C-%D8%A2%D9%88%D8%B1%D8%AF

۷ بهمن ۱۴۰۱

  • علی اکبر مظاهری
۰۷
بهمن

طلاق‌های ناروا (۷)

#نویسنده_و_مشاور: #علی_اکبر_مظاهری

🔴 چوب حراج بر جان دختران

نوع این جدایی را که اکنون می‌نویسم، شاید به نظرتان عجیب آید که: مگر این هم طلاق است که روا باشد یا ناروا؟ حق با شماست. کسی بر این جدایی، نام طلاق نگذاشته است. در قانون و شریعت نیز آن را طلاق نمی‌نامند. پس چرا ما بر آن نام طلاق می‌نهیم؟
با دقت، همراهی‌مان کنید تا ببینیم موضوع چیست:
در اسلام و در قانون مدنی ایران، دو نوع عقد ازدواج داریم؛ دائم و موقت. نه بیش، نه کم. این هر دو عقد ازدواج، هم شرعی است هم قانونی.

🔻 اما موضوع این مقال

در جامعهٔ ما، رسمی ناروا وجود دارد که: برخی از خانواده‌ها (که کاش تعدادشان زیاد نباشد!)، در مرحلهٔ خواستگاری، قبل از پیمودن مسیر فرآیند خواستگاری، دختر را به عقد موقت پسر در می‌آورند و نام آن را «عقد محرمیت» می‌گذارند، تا دختر و پسر، همدیگر را خوب بشناسند و اگر به توافق رسیدند و همه چیز جور شد، عقد دائم را بخوانند.

♦️ سوال ما

چه تعداد از این عقدهای موقت، به عقد دائم نمی‌انجامد و دختر و پسر، از هم جدا می‌شوند؟ پنجاه‌درصد؟ کمتر؟ بیشتر؟ پس از این عقد، دخترها چه حالتی پیدا می‌کنند؟ وقتی دختر یا پسر یا خانواده‌ها، به‌هردلیل، به نتیجهٔ مثبت نمی‌رسند و دختر، بی‌همسر می‌ماند، چه بر سرش می‌آید؟ ببینید:

⭕️ خواستگاری و عقد موقت

🔹 از زبان مشاور

🔸 مشاورهٔ ازدواج

🔻 پرسش

دخترخانمی پرسیده‌ است: دختری ۱۸ ساله‌ام. با خواستگاری که برایم آمده و با خانواده‌اش، به تفاهم رسیده‌ایم، اما نکته‌ای که باعث اختلاف شده این است که خانوادهٔ ما معتقدند باید چند ماه صیغهٔ عقد موقت جاری کنیم و بعدا عقد دائم کنیم، اما آنان مخالف‌اند. آیا شما ازدواج بدون نامزدی را تأیید می‌کنید؟ کار درست کدام است؟

🔻 پاسخ ما

متأسفیم که در جامعهٔ ما و نزد برخی از خانواده‌ها، مرسوم شده که دختر را، زود و بدون ضرورت، به عقد موقت خواستگار درمی‌آورند، که در موارد بسیار، زیان‌های سخت‌جبران یا بی‌جبران به روان و حیثیت دختر می‌‌زند.
اگر این عقد موقت به عقد دائم نینجامد - که بسیار هم نمی‌انجامد - دختر احساس «مُطَلَّقگی» می‌کند؛ احساس می‌کند عقدش کردند و سپس طلاقش دادند. این احساس، دختر را می‌آزارد.
زیان دیگر این عقد موقت این است که خواستگار بعدی که آمد، به او چه بگوییم؟ دختر و خانواده‌اش به پسر و خانواده‌اش بگویند که قبلا یک عقد موقت داشته‌ایم یا نگویند؟ اگر بگویند - که باید هم بگویند - پسر و خانواده‌اش چه فکرهایی می‌کنند؟ و ای‌بسا که سوءظن کنند. و اگر نگویند - که نباید نگویند - هم از نظر اخلاقی درست نیست، هم استرس خواهند داشت که نکند بعداً بفهمند. و چه‌بسا که بعدا بفهمند و مشکلاتی به‌بار آید.
پس چه باید کرد؟ شیوهٔ درست کدام است؟

۱. برای دیدارها و گفت‌وگوهای دختر و پسر، در دوران خواستگاری، نیازی به محرم‌شدن آنان نیست. دختر و پسر مجازند که - با مراعات حریم‌ها - مذاکره و دیدار کنند تا به نتیجه برسند. اگر به نتیجهٔ مثبت نرسیدند، موضوع تمام می‌شود و به دختر آسیبی نمی‌خورد.
این خواستگاری را به خواستگار بعدی گفتن، مشکلی ایجاد نمی‌کند و آن سوءظنی که گفتیم را برنمی‌انگیزد. هر دختر و پسری ممکن است خواستگاری‌هایی داشته باشد، که هیچ عیبی ندارد.
۲. اگر دختر و پسر و خانواده‌ها به توافق رسیدند و از مراحل خواستگاری به سلامت گذشتند و به توافق قطعی رسیدند و هیچ مانعی برای ازدواج وجود نداشت، عقد دائم کنند و دوران عقد داشته باشند.
این که پرسیده‌اید: «آیا شما ازدواج بدون نامزدی را تأیید می‌کنید؟» می‌گوییم: چرا ازدواج بدون نامزدی؟ این دوران را با عقد دائم داشته باشید نه با عقد موقت. این که بر این دوران، نام «دوران نامزدی» می‌گذاریم، به زبان مردم سخن می‌گوییم. وگرنه نام این دوران، «دوران عقد» است.
۳. اگر دختر و پسر و خانواده‌ها به توافق قطعی رسیدند و بنا را بر ازدواج گذاشتند و هیچ مانعی و تردیدی برای ازدواج وجود نداشت، آن‌گاه اگر خواستند عقد دائم را در فلان زمان یا مکان مقدس انجام دهند یا فلان شخص معین، که الآن به او دسترسی نیست، عقد را بخواند، می‌شود عقد موقت کرد تا به آن زمان یا مکان یا شخص برسیم و عقد دائم کنیم.
تأکید می‌کنیم که عقد موقتی را تأیید می‌کنیم که صددرصد به عقد دائم بینجامد.

🔵 فرجام سخن

اکنون دانستید چرا بر این جدایی در عقد موقت، نام طلاق نهادیم؛ تلاقی ناروا؟

بیایید برای سعادت خود و فرزندانمان، عاقلانه‌تر عمل کنیم.

۶ بهمن ۱۴۰۱

🌐 http://zil.ink/mazaheriesfahani?v=1

  • علی اکبر مظاهری
۰۷
بهمن


🔹 ریشه‌های طلاق

 #نویسنده_و_کارشناس_خانواده: #استاد_علی‌اکبر_مظاهری

✅ منتشرشده در هفته‌نامهٔ «افق حوزه»

✔️ شماره ۷۳۹

✔️ منتشرشده در ۳ بهمن ۱۴۰۱

۵ بهمن ۱۴۰۱

🌐 http://zil.ink/mazaheriesfahani?v=1

  • علی اکبر مظاهری
۰۳
بهمن

 «اهل رجب» کجایند؟! #بازنشر

سخن استاد، از زبان شاگرد

 وقتی که بگویند «أینَ الرَّجَبیون» و ما در پیشگاه پروردگار شرمسار باشیم!

🔸یادم نمی‌رود که ما در مدرسه نیماورد اصفهان بودیم، بعدازظهر بود، خوابیده بودیم، از خواب که بیدار شدیم یک وقت صدای مرحوم حاج میرزا علی‌آقا[ی شیرازی اصفهانی] را شنیدم. ما، در آن مدرسه، غریبه بودیم، به عنوان تابستان رفته بودیم، ولی طلبه‌های آن مدرسه از ایشان خواهش کرده بودند، آمده بود برای طلبه‌ها موعظه می‌کرد و بعد هم ذکر مصیبت.

🔹حدیث دارد که در قیامت فریاد می‌کشند: «أینَ الرَّجَبیون» رجبیون کجا هستند؟ این مرد با همان آهنگی که داشت و با آن حال و روحی که داشت این تعبیر را به کار برد: آن وقتی که بگویند «أینَ الرَّجَبیون» و ما در پیشگاه پروردگار شرمسار باشیم، در ماه رجب هیچ چیزی نداشته باشیم و اصلا جزء رجبیون شمرده نشویم، چه خواهیم کرد؟

🔸این ماه، ماه استغفار و عبادت و روزه است و این سنت‌ها در میان ما به‌کلی دارد فراموش می‌شود. ماه رجب می‌آید، بزرگ‌هایمان [متوجه نمی‌شوند] تا چه رسد به بچه‌ها. کم‌کم اگر به بچه‌ها بگوییم ماه‌های قمری را از محرم تا ذی‌الحجه بشمار، نمی‌توانند؛ اصلا فراموش می‌کنند که یک چنین ماه‌هایی هم وجود دارد.

استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج ۸، ص ۲۳۴_۲۳۵.
گزیده_کتاب
🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻
@motahari_ir

۲ بهمن ۱۴۰۱

🌐 https://zil.ink/Mazaheriesfahani_ir

  • علی اکبر مظاهری
۰۳
بهمن

🔹 یک هفته غر نزنید، نمی‌پکید!

🔸 دربارهٔ موریانهٔ ویرانگر زندگی؛ مجادلهٔ همسران

#نویسنده_و_مشاور: #علی‌اکبر_مظاهری

✅ منتشر شده در ماهنامهٔ خانواده

✔️ فایل پی دی اف، دی ۱۴۰۱

۱ بهمن ۱۴۰۱

🌐 http://zil.ink/mazaheriesfahani?v=1

  • علی اکبر مظاهری