وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com
وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com

مشاور و مدرس حوزه و دانشگاه

کانال تلگرام از زبان مشاور
جهت دیدن کانال تلگرام "از زبان مشاور" روی عکس کلیک کنید
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
بایگانی

۱۱ مطلب در مرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

۳۰
مرداد

ترجمه و شرح نهج‌البلاغه

نهج البلاغه

💠کتاب شریف نهج‌البلاغه که فراهم‌آمده از سه بخش خطبه‌ها، نامه‌ها و حکمت‌های حضرت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام است، بوستانی است خجسته که جان حقیقت‌جویان را طراوت می‌بخشد، اندیشهٔ خوشه‌چینان خود را بالندگی می‌افزاید و معرفت‌جویان را اخلاق و ادب می‌آموزد و عدالت‌خواهان را دلیری می‌بخشد.

🔰کتاب گران‌قدر ترجمه و شرح نهج‌البلاغه، به قلم حجت‌الاسلام علی‌اکبر مظاهری به رشتهٔ تحریر درآمده و به همت انتشارات جمال منتشر شده است.

  • علی اکبر مظاهری
۲۵
مرداد

در مصاحبهٔ خبرگزاری رسا با حجت‌الاسلام علی‌اکبر مظاهری مطرح شد:

بنایی ضعیف، شلوغ و فربه؛ حاصل کار مهندسان فرهنگ

حاج‌آقا

حجت‌الاسلام مظاهری مهندسی فرهنگی را ضعیف، شلوغ و چاق خواند و گفت: علت این است که متولیان بسیارند و مشخص نیست که امکانات در دست چه کسانی است.

اشاره: فرهنگ یکی از موضوعات اصلی تمدن است که برای ساخت تمدن باید بدان پرداخته شود. اصولاً تمدن‌هایی که فرهنگی جهان شمول ندارند در سطح تمدنی قومی و منطقه‌ای باقی می‌ماند اما تمدن‌هایی با فرهنگ‌های جهان شمول به دنبال گسترش جغرافیای فرهنگی خود هستند. نگاه عمیق به فرهنگ موجب جهان شمولی تمدن می‌شود در حالی که برخی با اسارت فرهنگ در منجلاب سیاسی بازی و یا با گذاشتن عینک‌های سطحی‌نگر می‌خواهند چنین دیدگاهی نسبت به فرهنگ مغفول بماند.

از این‌رو خبرگزاری رسا در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام علی‌اکبر مظاهری، استاد حوزه و دانشگاه و مؤلف چندین کتاب در حوزه فرهنگ و جامعه، به نگاه موجود به فرهنگ و مهندسی فرهنگی در کشور پرداخت.

🔹 چهل سال از انقلاب اسلامی گذشته، به نظر شما نهاد‌های فرهنگی در این مدت در پیش‌برد فرهنگ عمومی اسلامی ـ ایرانی چقدر موفق بوده‌اند و چه ایراداتی داشتند؟

در زمان حاضر کلمه فرهنگ جزو واژه‌های سهل ممتنع شده است، سهل به این معنا که همه می‌دانند فرهنگ به چه مفهومی گفته می‌شود، اما اگر پرسیده شود که فرهنگ به چه معنا است؟ خیلی از مردم نمی‌توانند آن را تعریف کنند یا تعریف‌های متفاوتی از آن را ارائه می‌کنند. در این موضوع یکی از وظایف ما فرهنگیان یا مجموع کسانی که کار‌های فرهنگی می‌کنند از جمله خبرگزاری‌ها، اندیشمندان، فرهیختگان و دانشمندان تبیین درست واژۀ فرهنگ برای مردم می‌باشد.

  • علی اکبر مظاهری
۲۱
مرداد

بازخوردی برای مطلب «طهارت ازدواج»

نویسنده: دکتر فاطمه کوثر

🔸در پی انتشار مطلب «طهارت ازدواج»، دخترخانمی پرسیده‌اند:

سلام علیکم
امیدوارم در صحت و سلامت باشید.
پیرو پست آخرتان و سؤال انتهایی آن (آیا واقعاً کاری از ما برنمی‌آید یا...؟)،
وقتی در جامعهٔ کنونی مرسوم است که گام اول ازدواج، یعنی خواستگاری را آقایان بردارند، مگر از دخترها هم کاری برمی‌آید؟!

🔹پاسخ را از نویسندهٔ مطلب می‌خوانیم:

اینکه فرموده‌اید «در جامعهٔ ما هنوز هم خیلی پذیرفته نیست که دختران گام اول را برای ازدواج بردارند»، سخنی درست است.
اما اکنون این سه حکایت را ببینید:

حکایت اول: سپیده نزدیک به چهل‌ سال دارد و مجرد است. او تا هفت هشت سال پیش، خواستگاران خوبی داشت. چندین مورد را رد کرد. از یکی، ظاهرش را نپسندید. از دیگری شغلش را، از سومی درآمدش را و ... اکنون تنها و مجرد است.

  • علی اکبر مظاهری
۱۸
مرداد

از ماه محرم نترسیم!

نویسنده: علی‌اکبر مظاهری

اشاره:

دو سال قبل، پیش از ماه محرم، مطلبی را دربارهٔ هراس نابه‌جا از این ماه شریف، برای انتخاب همسر و ازدواج نوشتم و منتشر شد. اکنون که باز داریم به محرم نزدیک می‌شویم، بار دیگر زمزمه‌های محرم‌هراسی شنیده می‌شود. از این‌رو، آن مطلب را بازنشر می‌کنیم.

ترس از ماه محرم

شتاب‌زدگی، در هر کاری ناپسند است، به‌ویژه در انتخاب همسر و ازدواج. حوصله‌ورزی، در هر کاری پسندیده است، به‌خصوص در انتخاب همسر و ازدواج.
انتخاب همسر و ازدواج، بیش از هر چیزی، نیاز به حوصله‌مندی دارد. این عرصه، بیش از هر عرصه‌ای، خردورزی و تأمل را می‌طلبد. این انتخاب، بیش از هر انتخابی، نیازمند تحقیق و تفحص است. بی‌باکی و عجله، در این میدان، نوعی انتحار است.

هراس خیالی

یکی از تجربه‌های تلخ مشاوره‌ای من این است که وقتی به ماه محرم نزدیک می‌شویم، انتخاب‌ها و ازدواج‌های ناموفقی صورت می‌گیرد و ناگواری‌هایی را به بار می‌آورد.

  • علی اکبر مظاهری
۱۱
مرداد

اخلاقم آرزوست...

نویسنده: خانم زهره شفیع، کارشناس علوم قرآن و حدیث

این روزها با ویروسی در جدال هستیم که تنها با رعایت ضوابط بهداشتی می‌توان آن را شکست داد. توصیه‌های پزشکی را هر روز از رسانه‌ها می‌شنویم و می‌بینیم. توصیه به شستن مکرر دست‌ها، استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌. فاصله‌ای که باید رعایت کنیم و در برخی موارد سبب دوری پدر و مادر از فرزندان، خواهر و برادرها از یکدیگر و... شده است.
اما سال‌هاست میزبان کرونایی دیگر در وجودمان هستیم؛ ویروسی که نه در جسم و جانمان، بلکه در روح و روان آدمیان رشد کرده و بارور شده است.
کرونایی که با شستن دست‌ها و رعایت بهداشت فردی و اجتماعی شکست نخواهد خورد. تنها راه درمان این ویروس مخرب جان و روان، شستن دل و قلب از کینه و کدورت، تحقیر، غرور و تکبر و حسادت است.

صاف است به گردون، دل بی‌کینهٔ مستان
زنگار نگیرد به خود آیینه مستان
در آینه هر نقش کجی راست نماید
کین مهر شود در دل بی‌کینهٔ مستان
(صائب تبریزی)

  • علی اکبر مظاهری
۱۰
مرداد

بلای خانمان‌سوز

نویسنده: خانم سارا سعادتخواه، استاد دانشگاه

سلام. روزتون به‌خیر.
لطفا در مورد بلای خانمان‌سوز این نسل؛ گوشی‌های تلفن همراه، از نوع هوشمند و غیر هوشمند نیز در گروه و کانال "از زبان مشاور" مطالبی بگذارید.
🔹️همسرانی که شب‌ها آخرین تصویرمان از آنها خوابیدن با موبایل است و صبح‌ها هنگام بیدارشدنمان اولین تصویرمان، همان.
زندگی‌هایی که با ابزارهای دیجیتال، مختل شده؛ از تلویزیون به موبایل، از موبایل به کامپیوتر، از کامپیوتر به تلویزیون. وای بر زمان‌هایی که هر سه همزمان کار می‌کنند.
و وای بر فرزندانی که هوشمندانه می‌بینند، می‌شنوند، به خاطر می‌سپرند و اینگونه در این شرایط کرونایی تربیت می‌شوند.
فرزندانی که والد یا والدین را، در هر ساعتی از شبانه‌روز، با موبایل می‌بینند و آن را جزء اجزاء اصلی زندگی قلمداد می‌کنند و در بازی‌هایشان این نکته کاملا مشهود است.
لالایی‌ و ذکر قبل از خوابشان، تصویر و صدای کلیپ‌های موبایل است و بسی جای خوشبختی می‌شود اگر کلیپ و فیلم و صدا کودکانه باشد! و گرنه که هیچ.

۱۳۹۹/۰۵/۱۰

  • علی اکبر مظاهری
۰۹
مرداد

دعای عرفه؛ زمزمه‌ای عاشقانه از خاک تا افلاک

نویسنده: زهرا نصیری

عرفه

صحرای عرفات در حافظۀ تاریخی خود، زمزمه‌های عارفانه و عاشقانه‌ای را به گوش جان سپرده است که در درازنای تاریخ، بزرگ‌مردانی چون آدم ابوالبشر علیه‌السلام، ابراهیم خلیل‌ا... علیه‌السلام، پیامبر اعظم صلی‌ا... علیه وآله و نیز امام حسین علیه‌السلام با معبود خود سر داده‌اند و اکنون دعای عرفه از عاشقانه‌های امام عشق برای ما به یادگار مانده است که در روز نهم ذی‌الحجه نجوا می‌شود.

اگر خوب بنگری و گوش جان باز کنی، درمیابی که هنوز هم زمزمه‌ای زیباتر از نجوای میوۀ دل بتول در گوش زمان نقش نبسته است؛ نجوایی که در خلوت ملکوتی صحرای عرفات، گاه طنین عاشقانه می‌گیرد و گاه صدای بندهٔ مضطر را به معبود می‌رساند و سیل اشک را از دیدگان امام سرازیر می‌کند.
امام حسین علیه‌السلام در این دعا، با جملاتی آکنده از عشق الهی و اظهار بندگی، اعتقادات خود را بازگو می‌کند؛ از شهادتین گرفته تا اعتراف به دریافت نعمت‌های جسمی، روحی، مادی و معنوی و این شهادت را نه فقط با زبان ظاهر که با حقیقت ایمان و اعتقاد درونی، از مکنونات دل، با خطوط چهره، با مجاری تنفسی، با مفاصل و اعضا، با همۀ بافت‌ها و نسوج داخلی و در یک کلام، با تک‌تک سلول‌های وجودش بیان می‌کند و خود را عاجز از شکرگزاری آن نعمت‌ها می‌داند؛ آنجا که می‌فرماید: «با بند بند دیدگانم و روشنایی چشمانم، با چین‌ها و چروک‌های صفحۀ پیشانی‌ام، با زوایای حفره‌های وجودم، با نرمینۀ پرده‌های بینی‌ام، با تارها و دهلیزهای پردۀ شنوایی‌ام و... شهادت می‌دهم اگر بخواهم شکر یکی از نعمت‌های تو را به‌جا آورم، نخواهم توانست.»

  • علی اکبر مظاهری
۰۸
مرداد

حلاوت ازدواج

نویسنده: خانم دکتر فاطمه کوثر

ازدواج و درک رابطۀ حلال عاشقانه، نه تنها یکی از شیرین‌ترین، بلکه شیرین‌ترین هدیۀ خداوند به انسان‌ها، البته بعد از حلاوت رابطه با خودش است. خدا عجب پدیده‌های باشکوهی را در این جهان خلق کرده است!
اگر دست زیر چانه بزنیم و به تماشای آفرینش بنشینیم، تا آخر عمر فرصت داریم که تماشا کنیم و لذت ببریم.

در این میان، دیدنی‌ترین آفریده، عشق سالم میان زن و مرد است.
اگرچه متاهل شدن، همراه با افزایش مسئولیت‌ها و متضمّن تلاش بیشتر، خصوصا در شرایط فعلی اقتصادی است، اما همه‌ اینها به داشتن ذهن و دلی آرام و پاک از انواع افکار و دلبستگی‌های آزاردهنده، می‌ارزد. گویی نوعی احساس طهارت اندیشه داری. علاوه بر اینکه یک ازدواج موفق، شیرینی‌هایی دارد که به هر قیمتی، ارزش چشیدن دارد.

این یک واقعیت است که انسان، هر اندازه قوی و مراقب باشد و حتی شخص موفقی باشد، نداشتن همسر به او آسیب می‌زند. تنها در یک صورت، آدمی معذور است و آن این‌که واقعا کاری از او برای ازدواجش بر نیاید.
ولی آیا واقعا کاری از ما برنمی‌آید؟!
عمر انسان آنقدر ارزش دارد که لازم است وضعیت ازدواج‌مان را بازنگری کنیم و ببینیم آیا واقعا کاری از ما برنمی‌آید یا ...؟

۱۳۹۹/۰۵/۰۸

  • علی اکبر مظاهری
۰۶
مرداد

سلام بر عشق!

حاج‌آخوند گفته بود:
«عشق، برای جوانان، مثل بال برای پرواز است. نباید بال آن‌ها را ببندیم یا بشکنیم یا سنگ بزنیم. وقتی ازدواجی می‌خواهد با عشق آغاز شود، خدا را شکر کنیم که عشق، سنگ بنا و بنیاد زندگی بچه‌های ما باشد. تو نمی‌خواهی پسری مثل هادی داشته باشی؟»

آناهید، از شوق، خودش را توی بغل آرتیس [پدرش] انداخته بود. صدای گریه‌هاش بلند شده بود. آرتیس موافقت کرده بود.

سال‌ها بعد، به خانهٔ آرتیس رفته بودیم. حاج‌آخوند هم بود. آناهید برای ما چای با نبات آورد. وقت نماز، سجادۀ هادی را برای حاج‌آخوند انداخت. شعاع مهتاب از پنجره‌ای که رو به شرق، رو به چما، باز بود، توی صورت حاج‌آخوند افتاده بود. چشمانش افق دوردست چما را، که حالا آبی تیره بود، می‌کاوید... .

آناهید گفته بود:
«زندگی ما از همین پنجره که رو به آفتاب باز می‌شود، آغاز شد.»

📚شیخ‌ بی‌خانقاه. صفحهٔ ۵۲. با تقطیع.

  • علی اکبر مظاهری
۰۲
مرداد

بررسی علل کاهش نرخ ازدواج در میزگرد شفقنا

حجت‌الاسلام و المسلمین علی‌اکبر مظاهری معتقد است که متأسفانه ازدوج‌نکردن درحال تبدیل‌شدن به فرهنگ است.
وی این امر را بسیار خطرناک برشمرده می‌گوید: هم به‌عنوان یک روحانی و هم به‌عنوان کسی که سال‌هاست در مسائل خانواده و جوانان مشاور است، این هشدار را می‌دهم همان‌طور که اگر اکسیژن متوقف شود، حیات نابود می‌شود، اگر ازدواج متوقف شود، زندگی دچار سکته می‌شود. همان‌طور که دولتمردان نیروی خود را بر روی برجام متمرکز کرده بودند، برای ازدواج جوانان نیز باید به اندازهٔ برجام و با همان جدیت کار شود، اگر چنین شود ازدواج جوانان به سامان می‌رسد. روحانیت نیز به جای ورود به سیاست، به دغدغهٔ دینی و اجتماعی جوانان بپردازد و همانند پیامبر(ص) در امر ازدواج راهنما و مشوق جوانان باشد.

🔹متن کامل میزگرد را در اینجا بخوانید:
https://fa.shafaqna.com/news/977139/

  • علی اکبر مظاهری