وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com
وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com

مشاور و مدرس حوزه و دانشگاه

کانال تلگرام از زبان مشاور
جهت دیدن کانال تلگرام "از زبان مشاور" روی عکس کلیک کنید
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
بایگانی

چشم حاج‌آقا، ازدواج نمی‌کنیم!

شنبه, ۲ فروردين ۱۳۹۹، ۱۲:۱۳ ب.ظ

چشم «حاج‌آقا»! ازدواج نمی‌کنیم، سرطان هم نمی‌گیریم؛ اصلا نمی‌میریم

«مردانی باید ازدواج کنند که درآمد کافی برای ادارهٔ یک زندگی را داشته باشند و خانوادهٔ آنها نیز شرایط حمایتشان را داشته باشند تا در پی ازدواج، برای دستگاه قضایی بحران ایجاد نکنند.»

جملات فوق، راه‌حل حجت‌الاسلام حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس برای حل مسئلهٔ زندان‌رفتن مردان به‌خاطر مهریه است. فکر می‌کنم جناب‌شان از طرفداران این تفکر هستند که اگر می‌خواهید طلاق کم شود، ازدواج نکنید. بالاخره عامل هر جدایی، یک وصل است.
بله، اگر پول نداری ازدواج نکن. اصلاً تقصیر توست که پول نداری. تقصیر خانواده‌ است که توانایی مالی ندارد. اصلاً ربطی به شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ایران هم ندارد.
به مجلس و نمایندگانش چه که خیل جوانان این سرزمین هشت‌شان گرو نه‌شان است و نمی‌توانند ازدواج کنند. به دولت‌مردان چه که شغل نیست و بیکاری بیداد می‌کند. اصلاً چه ربطی دارد که تورم و گرانی مثل آبی شده که از سرمان گذشته است.
اصلاً به نهادهای فرهنگی و اجتماعی چه که ازدواج ساده و کم‌هزینه در ایران نهادینه نشده است. اصلاً مگر وظیفهٔ آنها فرهنگ‌سازی است.
واقعاً نمی‎‌دانم چرا ما مردم اینقدر برای نهادهای مختلف بحران ایجاد می‌کنیم. مثلاً مریضی‌های خاص می‌گیریم و پول هم نداریم. بیمهٔ تأمین اجتماعی، بیمارستان‌ها و وزارت بهداشت به دردسر می‌افتند. واقعاً کسانی که درآمد کافی ندارند و خانواده‌شان از آنها حمایت نمی‌کند، چرا سرطان می‌گیرند؟
آنهایی که پول ندارند چرا می‌میرند؟ چرا برای شهرداری و سازمان بهشت زهرا دردسر درست می‌کنند؟ پول نداری، نمیر؛ به همین سادگی.
القصه ‌که حاج‌آقا، ما را ببخشید که سربار حکوکت شده‌ایم. به‌قول آن آقایی که دوست دارد نماینده مجلس شود، ما بی‌غیرت هستیم که نمی‌توانیم در پایتخت درآمد بالای ۱۰ میلیون داشته باشیم. راستش را بخواهی حاج‌آقا ما عرضه نداریم. شاید به‌خاطر این است که دوست داریم نان حلال سر سفرهٔ خانواده خود ببریم، وگرنه توانایی ازدواج‌کردن داشتیم تا شما به زحمت نیفتید.
بالاخره راه‌حل‌ها برای زندگی زیاد است. روزی زینب ابوطالبی می‌گوید هرکس مثل ما فکر نمی‌کند، پاسپورت بگیرد و برود و حالا هم یکی مثل حاج‌آقا نوروزی می‌گوید اگر پول ندارید ازدواج نکنید.
فقط کاش سخنگوی کمیسیون قضایی که اتفاقاً ملبس به لباس روحانیت هم هستند، از هم‌لباس‌های خود بخواهند که دیگر روی منبر از سنت پیامبر و اینکه پول ازدواج از خزانهٔ غیب خدا پرداخت خواهد شد، حرف نزنند. «النِّکَاحُ سُنَّتِی فَمَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتِی فَلَیْسَ مِنِّی‏» زمانی قابل اجراست که جیب پر از پول باشد.
در آستانهٔ چهل‌ویکمین سالگرد انقلاب اسلامی مردم ایران، یک نکته را به سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس و دیگران یادآوری کنم که انقلاب ایران، انقلاب مستضعفین بود ولی حالا گویا در این کشور انقلاب شده همین مستضعفین زیاد حق زندگی‌کردن ندارند و همین که نفس می‌کشند، باید خدا را شکر کنند.

به قلم مصطفی داننده

  • ۹۹/۰۱/۰۲
  • علی اکبر مظاهری

نظرات  (۱)

سلام علیکم

مطلب جالبی بود.

سبب مشکل در امر ازدواج بسیار است از دید پسری مثل من که می‌خواهم ازدواج کنم؛ بی‌کاری، بی‌پولی، عدم مسئولیت‌پذیری، توقعات زیاد و غیره!

اما علت مشکل کجاست؟ کجا می‌بایست فرهنگ‌سازی می‌کردیم؟

ابزار مناسب برای فرهنگ‌سازی صداوسیما هست؛ تلویزیون و رادیو. پسوند بسیاری از نهادها و سازمان‌ها، پسوند «جمهوری اسلامی» دارد؛ اما کدام‌یک از برنامه‌ها، سریال‌ها، فیلم‌ها، انیمیشن‌ها و غیره برای فرهنگ‌سازی اسلام ناب تلاش می‌کند؟

برای این نسل که ما هستیم؛ اونایی که ازدواج کردند که سبقت گرفتن از اونایی که هنوز مجرد هستند؛ اونایی که هنوز مجرد هستند، اگر می‌توانند که از موانع بگذرند، و بشکنند که خدا بهشون توفیق قرب یا نزدیک شدن به الله رو بدهد و اونایی که توان عبور از موانع و مشکلات شخصی و اجتماعی ندارند؛ هم می‌توان کمک‌شون کرد هم همیاری کرد؛ اما عده‌ای مثل این حقیر که ذوب در هوی‌پرستی و راحت‌طلبی هستن، ازدواج‌شون دچار اعوجاج می‌شود و ممکن از به خود، جامعه و کشور ضربه بزنند. راه حل این هم آگاهی دادن هست و هم این‌که فضایی برای این‌ها ایجاد می‌کردیم که اگر در شرایط گوناگون قرار می‌گرفتید، بهترین تصمیم کدام‌اند؟!

علت این‌که امام جامعه می‌فرماید در هیچ زمینه‌ای بن‌بست نداریم؛ این است!

 

ان‌شاءالله خدا به شما قلم پربرکت و پررزقی دهد.

مؤفق و برقرار باشید

التماس دعا

پاسخ:
سلام و تحیت.
خداوند سبحان یاورتان باشد.
از طریق پیامرسانهایمان با ما در ارتباط باشید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">