وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com
وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com

مشاور و مدرس حوزه و دانشگاه

کانال تلگرام از زبان مشاور
جهت دیدن کانال تلگرام "از زبان مشاور" روی عکس کلیک کنید
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
بایگانی

طعم شیرین قناعت

شنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۴، ۰۸:۰۲ ب.ظ

 

Image result for ‫قناعت‬‎

 

   » نویسنده: خانم مهندس فاطمه کوثر ( ارشد مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی اصفهان. استاد دانشگاه در مشهد )

چقدر خوب است که آدم قانع باشد به همان چیزی که خدا برایش خواسته. بپذیرد که او هم باید سهمی از رنج و نداشتن را در این دنیا تحمل کند. نه اینکه عاجزانه تحمل کند؛ که چنین تحملی نه تنها رشدش نمیدهد، بلکه باعث افت و جاماندگی اش در مسیر کمال میشود. چقدر خوب است که انسان عاقلانه و رضامندانه باور کند که " لقد خلقنا الانسان فی کبد: ما انسان را در رنج آفریدیم" و این رنج را لازمه کمال بداند.

استادی میگفت:...... " انسان همین که رنج را بپذیرد، راحت میشود..." و راست میگفت. کاش بدانم که همه چیز عالم سهم همه کس نیست و به سهم خودم قانع باشم. تو اگر سلامتی داری و آنچه میخواهی نداری، آن یکی آنچه تو میخواهی دارد ولی سلامتی ندارد و سومی شاید هر دو را ندارد و چیز دیگری دارد.

این روال، داستان این عالم است. این چینش داشتن ها و نداشتن ها، چینش پازلی را میماند که اگر تنها یک قطعه را به درستی در جای خودش نگذاری، به تصویر مورد نظر نمیرسی. پس شاید و باید که من چیزهایی داشته و چیزهایی نداشته باشم.

اگر این را بپذیرم، آرام میشوم و نقش ام را در همین صحنه بازی میکنم. دیگر به به دست آوردن آنچه مال من نیست و سهم من نیست، اصرار نمیکنم.

یادم می آید اولین بار این برداشت زیبا و جامع از قناعت را، در وبلاگ استاد علی اکبر مظاهری خواندم. خداوند توفیقاتشان را افزون نماید.

تقدیم به روح آزاد شده ی پدرم، صلواتی بفرستید. لطفا.




  • ۹۴/۰۹/۲۸
  • علی اکبر مظاهری

نظرات  (۷)

  • فاطمه کوثر
  • سلام خدمت خانم " سارا"  . 
    از اظهار نظرتون بسیار ممنونم. 
    درست میفرمایید. منظور بنده هم از قناعت همین است که شما نوشتید. تعبیر و نحوه بیان شما از من زیباتر بود. 
    سلام خانم کوثر عزیز.من هم از عالمی شنیدم اگر لذتی در دنیا قسمتت باشه حتما بهت میدن به قول معروف گر نستانی به ستم میدهند ، اگه آدم به این مطمئن باشه و از طرفی هم یادش باشه که خدا در حق هیچ کس ظلم نمی کنه خدا رو به خاطر تمام چیزهایی که داره و نداره شکر میکنه وشکر باعث افزایش نعمت میشه .مشکل ما اینه که گاهی اینهارو فراموش می کنیم و وقتی مشکلی پیش میاد خودمون رو اذیت می کنیم
    پاسخ:
    نویسنده پاسخ دهند.
  • فاطمه کوثر
  • سلام خدمت دوست عزیزم، خانم عموزادی

    بابت حضور عالمانه و کامنت زیباتون، خیلی ممنونم

  • فاطمه کوثر
  • سلام و عرض ادب خدمت استاد و دوستان عزیز 
    بابت لطف دوستان نظر دهنده، خیلی ممنونم. در پاسخ به خانم رشیده، باید عرض کنم که : درست میفرمایید. انسان باید مفهوم قناعت را درست بفهمد و نباید هر نداشتنی را به حساب قناعت گذاشته و یا....اما منظور بنده از قناعت، قانع بودن به خواست و مصلحت الهی بعد از انجام تمامی تلاشهای ممکن است. مثل کسی که با وجود تلاش و رنج، عزیزی را از دست میدهد یا جوانی که با وجود کوتاهی نکردن در امر ازدواج، هنوز مجرد است و ...
    اما به نکته خوبی اشاره کردید. این بدفهمی گاهی در انسان بوجود می آید. 

    سلام خدمت پدر دلسوزمان،

    درک صحیح قناعت سخت است که خیلی ها آن را اشتباه برداشت می کنند. نمی دانم درست است یا نه، ولی من وقتی قناعت را در مسائلی می پذیرم که قدرت تغییرشان را ندارم. در اطرافم انسان های متفاوتی می بینم انسان هایی که نداشته هایشان را بدون هیچ کار اساسی و تلاش، قناعت می پندارند و انسان هایی که باور دارند که اگر الان خیلی چیزها (چه مادی و چه معنوی) را ندارند ناشی از سستی و تنبلی خودشان است نه قناعتشان. جایی مطلبی شنیدم که خیلی به عقلم نشست! " انسان مومن غنی است و قدرتمند یعنی این قدر از نظر معنوی و مادی قدرتمند است که علاوه بر بی نیازی خودش می تواند سایرین را بی نیاز سازد. مومن قدرتمند است نه ضعیف چه از لحاظ مادی و چه معنوی.

    قناعت زیباست اگر فهمش کنیم

    به دور از این سستی هاست اگر هضمش کنیم،

    قناعت قدرت است نه کاسه ی نداشتن های ما،

    قناعت فرصت است نه مرداب شدن های ما.

    با تشکر

     

    پاسخ:
    نویسنده پاسخ دهند.
    با سلام و عرض ادب خدمت استاد مظاهری و سرکار خانم کوثر بابت نوشته بسیار پرمایه و زیباشون. اتفاقا من هم اولین معنای درست قناعت را در کتاب فرهنگ خانواده استاد خوندم  و جالب بود برام که سالیان سال از این کلمه برداشت متفاوتی داشتم...
    از حضرت علی علیه السلام پرسیدند که منظور خداوند از حیات طیبه چیست فرمودند:هی القناعه.
    پاینده باشید
    پاسخ:
    نویسنده پاسخ دهند.
    قناعت برای انسان آزادگی به ارمغان می آورد. خداوند روزی مان کند
    پاسخ:
    نویسنده پاسخ دهند.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">