وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com
وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com

مشاور و مدرس حوزه و دانشگاه

کانال تلگرام از زبان مشاور
جهت دیدن کانال تلگرام "از زبان مشاور" روی عکس کلیک کنید
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
بایگانی

پرسش و پاسخی روانپزشکی، از نشریه ای معتبر

جمعه, ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۱۰:۲۲ ق.ظ

    » انزال زودرس؛ ماهیت و درمان

پرسش

زمان انزال طبیعی چقدر است؟ اگر کمتر از یک دقیقه طول بکشد چه راهکار یا دارویی را پیشنهاد می کنید؟ آیا داروهای شیمیایی عوارضی هم دارند؟ اگر دارند پس چاره چیست؟ لطفاً در صورت امکان، نوع داروها را بگویید.

پاسخ...

در پاسخ به این خواننده «سلامت» باید بگویم که انزال زودرس به انزال زودتر از 2 دقیقه پس از دخول، که در بیش از 90 درصد روابط زناشویی اتفاق بیفتد، گفته می‌شود. البته این در صورتی است که فرد، رابطه زناشویی منظمی داشته باشد؛ یعنی اگر تواتر روابط زناشویی کم، مثلا در ماه یک بار یا حتی کمتر از آن باشد، نمی توان در مورد اینکه فرد، دچار ازال زودرس است یا نه، قضاوت دقیقی کرد. برای درمان انزال زودرس، 3 راهکار وجود دارد؛ دارو درمانی، روان درمانی و رفتار درمانی. با بررسی های انجام شده، بهترین روش درمان انزال زودرس، دارو درمانی است.

البته منظورتان را از شیمیایی متوجه نشدم، چون تمام داروهای علمی، سنتز می شوند؛ یعنی دانشمندان فرمول آنها را اختراع کرده و کارخانه های داروسازی آنها را در اصطلاح سنتز می کنند یا می سازند. هیچ داروی بدون عارضه ای وجود ندارد، اما عوارض داروها شدت و ضعف دارند. هر دارویی که برای هر بیماری ای تجویز می شود، بیمار، در جمع جبری از آن، سود خواهد برد.

پزشک، هنگام تجویز دارو، تمام جوانب را در نظر می گیرد و دارو را تجویز می کند. درمان انزال زودرس، آسان است، اما فرد باید 4 – 3 ماه دارو مصرف کند و سپس به تدریج آن را کم کند. هیچ داروی گیاهی موثری برای درمان انزال زودرس وجود ندارد.

تعریفی که اینجا از انزال زودرس داشتیم، اهمیت بسیاری دارد و پزشک باید برای بررسی و درمان مردانی اقدام کند که در تعریف علمی می گنجند. انزال زودرس 2 نوع دارد؛ نوع اولیه  که در آن فرد، از همان شروع زندگی زناشویی، به آن مبتلاست. و دیگری ثانویه، به این معنی که بیمار، پس از یک دوره روابط زناشویی طبیعی، دچار انزال زودرس می شود.

پس از اینکه مشخص شد مردی، طبق تعریف علمی، دچار انزال زودرس است،... نباید بلافاصله برای او دارو تجویز کرد. پدیدۀ انزال زودرس به بررسی دقیق پزشک متخصص در زمینه اختلالات جنسی نیاز دارد که در ابتدا با دریافت شرح حال دقیق و صحبت با بیمار شروع می شود. گاهی هنگامی که با بیمار صحبت می شود متوجه می شویم وجود برخی مشکلات که به صورت انزال زودرس تظاهر کرده اند باعث ایجاد چنین تصوری شده و در حقیقت فرد دچار انزال زودرس نیست. مثلاً مشکلات عاطفی بین زن و شوهر گاهی به صورت انزال زودرس خودنمایی می کند یا ممکن است فردی که دچار ناتوانی در تداوم رابطه است، برای اینکه این ناتوانی در ابقای نعوظ مشکل ساز یا آشکار نشود، وقوع انزال را عمداً تسهیل کند. در این موارد باید به ریشه مشکل پرداخت و آن را برطرف کرد. علاوه بر آن، برخی بیماری ها نیز می توانند باعث انزال زودرس شوند.

در صورت امکان باید عامل اولیه درمان شود که به دنبال آن، عارضه ثانویه بیماری، که همان انزال زودرس است، نیز درمان خواهد شد.

اخیرا در بنرهای بزرگ تبلیغاتی قدی، در داورخانه ها، انواع مختلف داروها که درمان کننده تمام انواع اختلالات جنسی هستند، تبلیغ می شوند، اما نباید در دام این تبلیغات افتاد. ضمن اینکه تبلیغ نادرست قابل پیگرد قانونی است. هیچ دارویی وجود ندارد که تمام انواع اختلالات جنسی را یکجا و صد در صد درمان کند. برخی از اختلال های جنسی غیر قابل درمان هستند. عده ای انزال زودرس را علت ارضا نشدن جنسی یا به ارگاسم نرسیدن همسر می‌دانند، اما تعریف علمی انزال زودرس عبارت است از انزال زودتر از 2 دقیقه پس از برقراری رابطۀ زناشویی. به فرض که با دارو، انزال مرد از 2 دقیقه به 5 دقیقه افزایش یابد، خانمها برای رسیدن به ارگاسم به زمان نیاز دارند (معمولاً حدود 10 دقیقه) و برای رسیدن به ارگاسم، نیاز حتمی به دخول ندارند. در چنین مواردی هم مرد و هم زن باید اطلاعات و مهارت های زناشویی خود را بهبود بخشند. امروزه در 80-70 درصد موارد می توان انزال زودرس را به طور موثر با دارو درمان کرد.[1]

 



[1]. دکتر محمدرضا صفری نژاد، نشریۀ سلامت، ص10، شماره 479، 21 تیر 1393. کتاب «آداب عشق ورزی»، ویراست جدید.

نظرات  (۱)

سلام. 
همیشه یکی از عوامل ناکامی ها در هر زمینه ای، ضعف دانایی است. حوزه روابط زناشویی نیز از این قاعده مستثنی نیست بلکه بیش از خیلی زمینه های دیگر به آموزش و یادگیری راهکارهای مناسب احتیاج دارد. کار بسیار پسندیده ای میکنید که این چنین مردم را در بهتر زندگی کردن و رسیدن به نشاط و کامیابی یاری مینمایید. 

خداوند یارتان
پاسخ:
سلام و درود. سپاس که تشویق و تشجیع کرده اید. حضورتان را گرامی می داریم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">