وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com
وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com

مشاور و مدرس حوزه و دانشگاه

کانال تلگرام از زبان مشاور
جهت دیدن کانال تلگرام "از زبان مشاور" روی عکس کلیک کنید
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
بایگانی

آرامش بایسته

يكشنبه, ۲۹ اسفند ۱۳۹۵، ۱۲:۱۸ ب.ظ
نوشته ای از خانم طیبه نوحی، استاد دانشگاه
وجود آرامش، از بایسته های زندگی مشترک است. این حتمی است که اگر کسی در درون، آرامش داشته باشد، در بیرون نیز آرام خواهد بود.
 خداوند فرموده است:
"وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ"؛ (روم /21)
و از نشانه های او است که برای شما از جنس خودتان همسرانی آفرید تا در کنارشان آرامش یابید و میان شما دوستی و مهربانی قرار داد؛ یقیناً در این نشانه هایی است برای مردمی که می اندیشند.
زن و شوهر، برای یکدیگر، محرک مثبت هستند. بنابراین باید همواره حامی عاطفی و رفیق یکدیگر باشند. روان شناسان، در تحقیقات خود، یافته اند که افراد، قبل از ازدواج، به دلیل نیازهای مختلف از جمله نیازهای عاطفی و جنسی، دچار نوعی اضطراب و ناآرامی‌ هستند و در این  بررسی ها تأثیرات ازدواج در این امر روشن شده است....
 بنابراین در اینکه ازدواج به عنوان پایگاه سالم عاطفی است، شکی نیست، اما اینکه این آرامش چگونه باید حاصل شود، سوال است.
یکی از اصول آرامش زوجین، پاسخگویی درست به عواطف یکدیگر و ایجاد اتصالات عاطفی و جلوگیری از انفصالات عاطفی است. این اتصالات می تواند در قالب الفاظ، نگاه، لمس و... اتفاق بیافتد. در خیلی از این موارد گفتن الفاظ و یا انجام برخی حرکات و نگاه ها،  بیانگر مطالبی مهم از طرف زوجین است که البته برخی از افراد از آن غافل هستند و یا نسبت به آن سوء تدبیر دارند. 
مثلا: زوجی را تصور کنید که در طبیعتی زیبا قرار می گیرند. یکی از آن دو درخواست گرفتن عکس در این مکان را می کند، اما دیگری، بدون توجه به این جرقه عاطفی، با گفتن بیاناتی از قبیل: چرا باید عکس بگیریم؟ این همه عکس گرفتی چی شد؟ این جرقه را خاموش و رابطه را دچار انفصال عاطفی می کند. اما ممکن است بگوید: حتما. چه پیشنهاد خوبی! خاطره خوبی خواهد شد. که در این صورت، پاسخ مثبت داده و اتصال عاطفی رخ خواهد داد.
برخی جملات، ساده و پیش پا افتاده اند. نیز برخی حرکات، کوتاه  و یا ساده به نظر می آیند، اما دائره المعارف احساس را به وجود خواهند آورد.
 هرقدر توجه زوجین به نگاه، الفاظ و یا لمس اعضا یکدیگر بیشتر باشد، اتصالات عاطفی بیشتری رخ خواهد داد و در نتیجه، آرامش بیشتری نصیب طرفین خواهد شد. 
پیامبر اکرم - صلی الله علیه و آله - می فرمایند: از جمله همسران خوشبخت همسرانی اند که همسرشان آنان را در کلام و زبان گرامی دارد.
زوجین، برای کسب گنجینه آرامش، باید همواره نسبت به حرکات و بیانات هم استقبال عاطفی داشته باشند و اگر زمانی به این اتصالات جواب داده نشد؛  عامدا یا از روی غفلت و یا هر امر دیگر ، قدرت عذر خواهی و جبران وجود داشته باشد، چرا که در غیر این صورت، ذهن طرف مقابل دچار تنش می شود و آرامش از بین می رود و یادآوری این خاطرات و اعمال، مانند شنی ریز در کفش است که لذت پیادروی شیرین را از آدمی می گیرد.
  • ۹۵/۱۲/۲۹
  • علی اکبر مظاهری

نظرات  (۱)

با سلام

مطلب بسیار زیبا و آموزنده ای بود.
پاسخ:
سلام و تحیت. سپاس بابت حضورتان و تشویقتان.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">