وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com
وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com

مشاور و مدرس حوزه و دانشگاه

کانال تلگرام از زبان مشاور
جهت دیدن کانال تلگرام "از زبان مشاور" روی عکس کلیک کنید
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
بایگانی

کمال طلبی مثبت و منفی

جمعه, ۲۰ مرداد ۱۳۹۶، ۰۶:۱۷ ب.ظ

    

» از زبان مشاور

     پرسیده اند:
کمال‌طلبی چه نشانه‌هایی دارد؟ چگونه باید به افراد کمال‌طلب کمک کرد و چگونه با ایشان رفتار نمود تا از مبتلا شدن‌شان به اضطراب و افسردگی پیشگیری کرد؟

پاسخ ما:
کمال‌طلبی، اگر به اعتدال باشد و به افراط نگراید، صفت و حالت مثبتی است و در رشد و بالندگی انسان، تأثیری نیکو دارد.

1. نشانه‌های کمال‌طلبی مثبت:
- کمال‌طلبان مثبت، هدف‌هایشان بلند است. ایشان به اهداف کوچک قناعت نمی‌کنند، اما در هدف‌گیری‌ها عاقبت‌اندیش‌اند، بی‌نقشه راه نمی‌روند و بی‌گدار به آب نمی‌زنند.
- عزت‌نفس ایشان بالاست، احساس توانمندی می‌کنند و خودباوری بالایی دارند.
- شجاع و دلیرند. اهل خطر کردن و ریسک‌اند، اما ریسک عاقلانه و هوشمندانه. حساب کار دست‌شان است که به بی‌باکی متهورانه دچار نشوند.
- راه ورود به کارها و خروج از آن‌ها را پیدا می‌کنند.
- در کارهایشان منتظر کمک دیگران نمی‌مانند، اگرچه از یاری دیگران مدد می‌جویند. میان یاری جستن از دیگران و با معطل یاری آنان ماندن فرق می‌گذارند....
- به پستی‌ها و آلودگی‌ها تن نمی‌دهند. به فرموده امیرمؤمنان(ع): «مَنْ کَرُمَت عَلَیهِ نَفسُهُ هانَتْ عَلَیهِ شَهَواتُهُ؛ آن کسی که نزد خویشتن بزرگوار است، پلیدی‌ها نزدش بی‌مقدارند».*
- در بیان مقصود و مطلوب خود، صریح و توانمندند.
- دچار روزمرگی نمی‌شوند، همیشه یک گام جلوتر از امروزند. از فردا هراسی ندارند. فردا و فرداها غافلگیرشان نمی‌کنند.

2. نشانه‌های کمال‌طلبی منفی:
- شتاب‌زدگی در کارها و عجله نابجا برای رسیدن به فرداها.
- بلندپروازی‌های بی‌تدبیر و بی‌پشتوانه.
- محاسبه نکردن میان امکانات و هدف‌ها. اینان نیز اهداف بلند دارند، اما هدف‌هایشان با امکاناتشان همخوانی ندارد؛ هدف‌هایشان بیشتر و بلندتر از امکانات‌شان است. از این‌رو، چون به اهدافشان نمی‌رسند، سرخورده می‌شوند. در محاسبه میان «ممکن‌ها» و «مطلوب‌ها»، حساب از دستشان بیرون می‌رود.
- بی‌باکی‌های متهورانه، شجاع‌اند و دلیر، اما چون تدبیرشان اشتباه است، به تهور می‌رسند. اهل ریسک کردن‌اند، اما ریسک خطردار و بدعاقبت.
- احساس توانمندی و اعتمادبه‌نفس دارند، اما این احساس و اعتمادشان، پشتوانه عقلانی کافی ندارد. از این‌رو، برایشان دردسرساز می‌شود.

3. کمک به ایشان
اما اینکه چگونه ایشان را یاری کنیم که دچار اضطراب و افسردگی نشوند؟
- تربیت صحیح در دوران کودکی و نوجوانی. پدران و مادران و مربیان عاقل می‌توانند، بلکه می‌باید، ایشان را نیکو تربیت کنند و نیروهای جوشان و فوران زنده‌شان را تعدیل کنند. ایشان باید در این‌ّباره مطالعه کنند و شیوه‌های این تربیت ویژه و نیکو را بیاموزند و به کار گیرند، تا فرزندان‌شان رشید، عاقل و عاقبت‌اندیش شوند.
- باید ایشان را در محاسبه‌ها کمک کرد. با احترام به توانمندی‌هایشان، بلکه ستودن توانایی‌هایشان، به ایشان به وضوح نشان داد که نتیجه ضرب دو در دو، چهار است، نه پنج و هشت و صد.
- اجتناب از ملامت. هرگز نباید احساس خجسته کمال‌طلبی و احساس توانمندی‌شان را تحقیر کرد و آنان را بر بلنداندیشی‌هایشان سرزنش نمود، بلکه باید با مهربانی و بدون کوچک شمردن آنان، نشان‌شان داد که برای رسیدن به قله اورست، باید مقدمات لازم را فراهم کرد. برای پریدن از هواپیما باید چتربازی آموخت و با چتری مطمئن پایین پرید. برای رسیدن به مقام بالای علمی، باید پله‌پله بالا رفت و مدارج آن را عالمانه پیمود.

4. همدلی و همراهی
اینان چندان نیازی به پند ندارند. پند زیاد، کلافه‌کننده است. باید نزد دلشان نشست، بلکه در دلشان فرو رفت و با رفاقت، با آنان همدلی کرد و همراهی نمود و اعتمادشان را جلب کرد، تا به یقین باور کنند که ما قصد فروکشیدن آنان را نداریم، بلکه می‌خواهیم در بالا رفتن یاری‌شان کنیم تا بالا رفتن‌شان عاقلانه و خوش‌عاقبت باشد.

* نهج‌البلاغه، حکمت 449.

🔗 علی اکبر مظاهری، ماهنامه «خانه خوبان»، شماره 101، مرداد96، ص19.

  • ۹۶/۰۵/۲۰
  • علی اکبر مظاهری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">