وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com
وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com

مشاور و مدرس حوزه و دانشگاه

کانال تلگرام از زبان مشاور
جهت دیدن کانال تلگرام "از زبان مشاور" روی عکس کلیک کنید
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
بایگانی

غیرت پسندیده(1)

پنجشنبه, ۲۴ خرداد ۱۳۹۷، ۰۱:۱۶ ب.ظ

  مشاوره خانواده                          

                         
آقا یوسف و شکوفه خانم، با مشاوره من، انتخاب همسر و ازدواج کردند. دو ماه از عقدشان می‌گذشت که به مشاوره آمدند. هردو از پیوندشان خشنود بودند و از همدیگر ابراز رضایت کردند. 
آقایوسف گفت: «شکوفه خانم صحبت خصوصی دارند.» آقایوسف که بیرون رفت، شکوفه‌خانم گفت: «این‌که گفتم راضی و خشنود هستیم، درست است، اما چند مسئله پیش آمده که ناراحتم کرده.»
گفتم: به تفکیک و به ترتیب اهمیت، بگویید. او گفت:
«1. آقایوسف پیامک‌های مشکوک دارد. بلد نیست مخفی کاری کند و آن‌ها را پاک کند. گاهی من موبایلش را برمی‌دارم که تفریحی، در آن بگردم. ناگهان آن را از من می‌قاپد و پیامک‌ها را پاک می‌کند. وقتی می‌پرسم چه بود؟ می‌گوید صلاح نیست بدانی.
 2. در فیسبوک صفحه دارد. به من نشان می‌دهد. دیدم عکس زنانی را کنار عکسش گذاشته. دوستانه اعتراض کردم و گفتم آن‌ها را حذف کن. قبول کرد اما عمل نکرد.
3. دوستان دانشگاهی دارد؛ پسر و دختر. با آن‌ها به گردش می‌رود. به من می‌گوید تو هم بیا. اما چون گفته که در جمعشان دختران مجرد بدحجاب غیرمذهبی هست، نمی‌روم. او ارتباطش را با آن‌ها قطع نمی‌کند. اعتراض ملایم می‌کنم، اما گوش نمی‌دهد.
4. با خانم‌های نامحرم، راحت است. من تحمل این کار را ندارم.»
به شکوفه‌خانم گفتم: با آقایوسف جداگانه صحبت می‌کنم و ان‌شاءالله مسائل حل می‌شود. 
آن‌گاه آقایوسف را به اتاق مشاوره خواندم و آمد. گفتم: لازم است با آقایوسف هم جلسه خصوصی داشته باشیم، اما اکنون یک نکته اصلی را به هر دوی‌تان می‌گویم:
همان‌گونه که قبل از عقد، در مرحله انتخاب همسر، مشاوره می‌کردید، بعد از آن هم لازم است مشاوره کنید. آن زمان برای انتخاب مشاوره می‌کردید، حالا برای آموختن راهکارهای زندگی مشترک و نیز برای این‌که در زندگی‌تان گره‌ای نیفتد و نیز برای حل مسائل، مشاوره کنید. همسران، در همه مراحل زندگی‌شان، نیازمند مشاوره‌اند. مشاوره را از نان شب، واجب‌تر بدانید. 
آقایوسف گفت: «فکرم ناراحت شد. بگویید چه شده؟» 
شکوفه‌خانم را بیرون فرستادم. با آقایوسف تنها شدیم. به او گفتم:
1. همان‌گونه که مرد غیرت دارد، زن نیز دارد. همان‌طور که زن باید غیرت شوهر را حرمت بگزارد و غیرت او را تحریک نکند، مرد نیز باید چنین کند.
2. فصلی در کتاب «فرهنگ خانواده» داریم با نام «هووهای ساختگی». آن را به‌دقت بخوانید و مراعات کنید.
3. زندگی متاهلی با زندگی مجردی، تفاوت‌هایی دارد. این تفاوت‌ها را یاد بگیرید و مراعات کنید. در این‌باره نیز در کتاب «فرهنگ خانواده»، مطالبی هست. آن‌ها را بخوانید. آن‌گاه چندتا از تفاوت‌ها را برای آقایوسف گفتم.
4. همان‌گونه که شما برنمی‌تابید خانمتان با پسران و مردان دیگر ارتباط داشته باشد، شما نیز نباید داشته باشید؛ بدون هیچ فرقی؛ اگرچه رابطه شما نجیبانه باشد.
5. موبایل خود را از دست خانم قاپیدن و پیامک‌ها را حذف کردن، بدگمانی خانم را برمی‌انگیزد. اگر خانم چنین کند، شما چنین نمی‌شوید؟
6. گذاشتن عکس‌های خانم‌های نامحرم در کنار عکس خود در فیسبوک و با آنان ارتباط داشتن و صفحه را به خانم خود نشان دادن، اشتباه محض است. پرهیز کنید.
7. ارتباط‌تان را با دختران آشنا، که قبل از ازدواج در دانشگاه با آنان به اردوهای گروهی می‌رفتید، قطع کنید. آیا می‌پسندید خانمتان دوستانی اینچنین، از پسران، داشته باشد و با آنان ارتباط بگیرد؟ 
آقایوسف، با پاکدلی و حق‌پذیری، همه آنچه را که گفتم‌ پذیرفت. درباره برخی از مسائل، پرسش‌های توضیحی داشت، که پاسخ دادم. در آخر گفتم: با خانم‌تان هم حرف‌هایی دارم که به خود او می‌گویم.
{ادامه دارد}
  • ۹۷/۰۳/۲۴
  • علی اکبر مظاهری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">