وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com
وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com

مشاور و مدرس حوزه و دانشگاه

کانال تلگرام از زبان مشاور
جهت دیدن کانال تلگرام "از زبان مشاور" روی عکس کلیک کنید
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
بایگانی

بازنشستگی؛ آفت‌ها و مدیریت‌ها

جمعه, ۱۳ مهر ۱۳۹۷، ۰۵:۱۲ ب.ظ



مشاوره خانواده

پرسش:
خانمی ‌نوشته‌اند: بازنشستگی همسرم شاید به خاطر مزایا و دریافت‌های مالی، برایمان بد نشده، ولی - متأسفانه - صمیمیت ما کمتر شده. او بیشتر از قبل عصبانی می‌شود، از کوره در می‌رود، ایرادهای بی‌جا می‌گیرد.
به راهنمایی شما نیازمندم.

پاسخ ما:
آفرینتان می‌گوییم که چنین دانایید. مرحبایتان می‌گوییم که چنین در اندیشه پاسداری از ارزش‌های زندگی‌تانید. خدایتان پاداش نیکو دهد. موقعیت شما و همسرتان و وضعیت جدید زندگی‌تان را می‌شناسیم و درک می‌کنیم؛ زیرا این پدیده (بازنشستگی و ناگواری‌های آن)، پدیده‌ای است گسترده و شناخته‌شده‌.

اکنون چنین کنید:
۱. پاسداری از صمیمیت؛
صبوری ورزید. نگذارید صمیمیت‌تان خدشه پذیرد. می‌دانیم که سخت است، اما فایده‌هایش بسیار است. شما و همسرتان سال‌ها با صمیمیت زندگی کرده‌اید. این گوهر بی‌بدیل را هرگز از کف ندهید. با تمام توان از آن پاسداری کنید.
۲. پرهیز از مقابله‌به‌مثل؛
هنگامه‌های عصبانیت و از کوره‌دررفتن‌های همسرتان، با ایشان مقابله‌به‌مثل نکنید.
۳. بازنشستگی یا خانه‌نشینی؛
ما با همسرتان سخن بسیار داریم. چگونه می‌توانیم با ایشان سخن بگوییم؟ ما را در انجام این کار یاری کنید. «بازنشستگی» با «خانه‌نشینی» متفاوت است. آنچه مثبت است، بازنشستگی قانونی و بهره‌مندی از مزایای آن است، اما خانه‌نشینی، برای مرد، منفی است. این موضوعی است که درباره آن با همسرتان سخن داریم. اما اکنون که شما مخاطب ما هستید، می‌گوییم: همسرتان را به بیرون‌رفتن از خانه تشویق کنید، اما با مهربانی و ظرافت، نه با دستور و تحقیر.
۴. در جست‌وجوی آرامش؛
همسرتان را به مشاوره با مشاوری دانا و توانا تشویق کنید.
۵. در آثارمان، درباره بازنشستگی، بسیار نوشته‌ایم. به‌خصوص در کتاب «فرهنگ خانواده» که یک بخش بلند چهار فصلی به این موضوع اختصاص یافته است. آن را به دقت بخوانید و همسرتان را نیز تشویق به خواندن کنید.
خدای سبحان یاور و مددکارتان باشد.

علی‌اکبر مظاهری، مجله خانه خوبان، شماره ۱۱۵، مهر ۱۳۹۷.



  • ۹۷/۰۷/۱۳
  • علی اکبر مظاهری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">