این طلبکاری مبارک جنبشی است!
در نکوداشت امید و آرزو
امید، زایندهٔ مسیح ماست...
مطابق دیدگاه حکیمان اسلام، وجود انسان، عین ربط به وجود خداوند است. به این معنا که اگر افاضهٔ هستی از جانب خداوند صورت نمیپذیرفت، هیچ موجودی حیات نمییافت.
همهٔ موجودات پرتویی از وجود خداوند هستند؛ اما در میان آنها، تنها انسان میتواند از نظر صفاتی تا مرحلهٔ تشبه به خالق خود پیش برود و رشد کند.
🔹 حال که هستی انسان، بالذات، این ظرفیت را دارد که در آثار حیاتی خود، خداگونه شود، لاجَرم اسباب به فعلیت رسیدن این قوا نیز در درون او نهادینه شده است. یکی از این لوازم و ضروریات، وجود امید و آرزوست که موجبات حرکت به سمت کمال و طلب مطلوب را فراهم میآورد.
🔹 بنابراین از تدبیرات مدبر عالم، به ودیعت نهادن امید در درون انسانهاست. چنانکه حضرت رسول اکرم (ص) میفرمایند: «اِنَّمَا الاَمَلُ رَحمَهً مِنَ اللهِ لِاُمَّتی. لَولاَ الأَمَلُ لاأَرضَعَت اُمُ وَلَداً وَلاغَرَسَ غارِسٌ شَجَراً»؛ امید، رحمتی از طرف خداوند برای امت من است. اگر امید نبود، مادر به فرزندش شیر نمیداد و باغبان درختی نمیکاشت.
🔹 پس میتوان آدمیان را همانند اهل کاروانی در نظر گرفت که به سمت کمال و به ظهور رساندن استعدادهای درونی خویش در حرکتاند و عامل حرکت این کاروان، امید است.
امید حالتهایی نظیر شوق و طلب را در درون انسان بهوجود میآورد، که او را به سمت کمالخواهی و کمالطلبی هدایت میکند. چنانکه مولانا نیز میفرماید؛ این طلب و شوق است که باعث زاییدهشدن مسیح هر جانی میشود، زیرا هر یک از ما مسیحی داریم که باید آنرا متولد کنیم: «تن همچون مریم است و هر یکی عیسی داریم. اگر ما را درد پیدا شود، عیسای ما بزاید.»*
مسیح هر کدام از ما، همان لطیفهٔ نهانی انسانیت است. آن لطیفهای که خداوند از روح خود به هنگام آفرینش در درون انسان دمید که از آن تعبیر به «مسیح هر جان» میشود.
زین طلب بنده به کوی تو رسید
درد مریم را به خرما بن کشید
🔸🔸🔸
این طلبکاری مبارک جنبشی است
این طلب در راه حق مانع کشی است
🔸🔸🔸
در طلب زن دائماً تو هر دو دست
چون طلب در راه، نیکو رهبر است
*فیه ما فیه
به قلم خانم نرگس مرادی، کارشناسارشد فلسفهٔ هنر
۱۰ آبان ۹۸
- ۹۸/۰۸/۱۰