وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com
وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com

مشاور و مدرس حوزه و دانشگاه

کانال تلگرام از زبان مشاور
جهت دیدن کانال تلگرام "از زبان مشاور" روی عکس کلیک کنید
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
بایگانی

کتاب «جنگ و صلح همسران»، در انتظار انتشار

دوشنبه, ۱۳ تیر ۱۴۰۱، ۰۹:۲۱ ق.ظ

 کتاب «جنگ و صلح همسران»، در انتظار انتشار

 نویسنده و مشاور: علی‌اکبر مظاهری

 مقدمهٔ کتاب

 سخن نویسنده

 نیکبختانه‌ها و شوربختانه‌های خانوادگی

بیشتر پیشفرض‌های ذهنی، بدل به عمل می‌شوند. کثیری از باورها، کردارها را ایجاد می‌کنند. بسیاری از عقیده‌ها، جامهٔ واقعیت می‌پوشند.
نیکبختانه، در عصر ما، دانش روان‌شناسی، شکوفایی شایانی یافته است. در موضوع تبدیل افکار به کردار، که از مقوله‌های روان‌شناسی است، کتاب‌های فراوانی نوشته شده است، نیز مقاله‌ها و پایان‌نامه‌ها و جزوه‌ها. نیز در مجامع علمی و عمومی، در این باره، بسیار سخن گفته شده و می‌شود، نیز در رسانه‌های اجتماعی، فضاهای مجازی، محفل‌های انگیزشی و جمع‌های تفرحی.
پس، دربارۀ این مقولۀ روان‌شناسی؛ تبدیل افکار و باورها به رفتارها و کردارها، کمبود دانش نداریم، و یا کمبود چندانی نداریم. اما شوربختانه، آنچه کم داریم، تشخیص درستی یا نادرستی باورهاست و پیشفرض‌ها و عقیده‌ها.
از عرصه‌هایی که این کمبود، سخت محسوس است، عرصۀ خانواده است. با وجود رشد دانش‌ها، اما اسب چموش جهل و خرافه، در میدان خانواده‌ها، جَوَلان می‌دهد؛ بیرحمانه. شاخ‌های غول باورهای نادرست، بلند است و تیز؛ ترساننده.
دامن این بحث، دراز است. جای آن، مقدمۀ کتاب نیست. در فصل ۱، دراین‌باره، سخن می‌گوییم، نیز در جاهای دیگر کتاب، به مناسبت‌های مناسب.

 اما حکایت این «جنگ و صلح همسران»

۱. در سالیان بلند مشاوره‌هایمان، به واقعیت‌های تلخ و شیرین فراوانی از زندگی خانواده‌ها و خاندان‌ها رسیده‌ایم. پاره‌هایی از آن‌ها را در رسانه‌هایمان آورده‌ایم، نیز در کتاب‌ها و مقاله‌هایمان نوشته‌ایم.
اینک در این کتاب، مطالبی نیکبختانه و شوربختانه، از فرهنگ، آداب، باورها، کردارها، گفتارهای اعضای خاندان، به ویژه همسران را آورده‌ایم؛ هم از صُلحواره‌‌هایشان، هم از جَنگواره‌هایشان.
۲. در سراسر کتاب، مطالبی داریم با نام «از زبان مشاور»، که از زیباترین و مفیدترین مطالب کتاب‌اند. این‌ها تجربه‌ها و حکایت‌هایی زنده و ملموس و محسوس‌اند که در مشاوره‌ها و مشاهده‌هایمان تحصیل شده‌اند. نام‌های کسانی که در این مباحث آمده است، مستعار است، به‌گونه‌ای که هیچ‌یک از اشخاص واقعی شناخته نشوند. حتی گاهی نام مکان‌ها را نیز تغییر داده‌ایم. مگر در برخی از موارد مثبت، که با رضایت صاحب اسم، نام واقعی او آمده است. اما راز این که چرا به جای نام‌های مستعار، از رمزها و حروف الفبا (مانند آقای الف و خانم ب) استفاده نکرده‌ایم؟ زیرا نام‌ها بیشتر در ذهن خواننده می‌مانند و نیز، دلپذیرترند از رمزها.
۳. حق‌گزاری
در این سیر و سفر شیرین و تلخ، عزیزانی همراهمان بوده‌اند که نام‌هایشان در جای‌جای کتاب آمده است، امّا خانم «مریم یوسفی عزّت»، بیشترین یاوری را نموده‌اند؛ هم در تألیف، هم در تدوین. ایشان را سپاس فراوان می‌گوییم و تلاش‌های مشکورشان را ارج می‌نهیم.
آقای جواد محمدی نیز در میانۀ سفر، به کاروانمان پیوستند. از ایشان تشکر می‌کنیم.
۴. نشر جمال ـ شَیَّدَالله‌ُ أَرکانَها ـ عهده‌دار انتشار کتاب است. از این رو، مدیر محترم نشر، جناب آقای علی‌رضا سبحانی‌نسب و همراهان ایشان را سپاس می‌گوییم.
۵. آنچه در این کتاب، دربارۀ «جنگ و صلح همسران» آمده، کمتر است از آنچه که باید بیاید. از این رو، پروندۀ این کتاب را باز گذاشته‌ایم و بنا داریم این باب را هرگز نبندیم. بنابراین، میدان مشارکت در گسترش و تکمیل مطالب کتاب، برای شما و همگان، همواره گشوده است.
نظرها، انتقادها، و پیشنهادهایتان را بر دیدۀ سپاس می‌نهیم و از آن‌ها در گسترش و پرورش و بالندگی کتاب، بهره می‌جوییم.
و در همه حال، از خداوند سبحان، مدد و هدایت می‌طلبیم. إِنّهُ وَلِیُّ التَّوفِیق.

علی‌اکبر مظاهری
بهار ۱۴۰۱

🌐 http://mazaheri.andishvaran.ir
#علی‌اکبر_مظاهری_اصفهانی _ #پایگاه_اندیشوران_حوزه

🌐 http://mazaheriesfahani.ir
#وبسایت_علی‌اکبر_مظاهری

  • ۰۱/۰۴/۱۳
  • علی اکبر مظاهری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">