وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com
وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com

مشاور و مدرس حوزه و دانشگاه

کانال تلگرام از زبان مشاور
جهت دیدن کانال تلگرام "از زبان مشاور" روی عکس کلیک کنید
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
بایگانی

اختلال های اعصاب و روان

سه شنبه, ۲۲ فروردين ۱۴۰۲، ۰۴:۱۸ ب.ظ

اختلال‌های اعصاب و روان

 #نویسنده_و_مشاور: #علی_اکبر_مظاهری

🔹 ریشه‌های طلاق (۷)

🔹 از زبان مشاور

🔸 مشاورهٔ روانشناسی - روانپزشکی

🔻 پرسش یک مشاور خانواده

آقایی یا خانمی مشاور، گفته و پرسیده است: سلام و درود بر شما استاد مظاهری.
بنده نیز مشاورم؛ مشاور خانواده‌. از نوشته‌های‌تان در مشاوره‌هایم بهره‌مند می‌شوم. آنچه را جدیداً دربارهٔ ریشه‌های طلاق می‌نویسید، به‌دقت دنبال می‌کنم. هرکدام از ریشه‌ها را که می‌خوانم، شوقمندانه منتظر نمایاندن ریشه یا ریشه‌های بعدی می‌مانم. اکنون سؤالم این است که: آیا بیماری‌های اعصاب و روان را نیز از ریشه‌های طلاق می‌دانید؟ آیا از بُعد علمی و تجربه‌های مشاوره‌ای، این بیماری‌ها نیز از ریشه‌های طلاق شمرده می‌شوند؟

♦️ پاسخ ما

سلام و تحیت.
مرحبا به شما که چنین تشنهٔ دانش و تجربه‌اید. الاهی که در مشاوره‌های‌تان راه‌هایی امیدمندانه را بر مراجعان‌تان بگشایید و نیز خارهایی جانکاه را از جان‌هایی دردمند، بیرون کشانید.

 بیماری‌های اعصاب و روان

بیماری‌های اعصاب و روان، در همیشهٔ روزگاران، وجود داشته است، مانند بیماری‌های جسمانی. در عصر ما، بیماری‌های جسمانی، شاید کمتر شده باشد، اما اختلال‌های عصبی و روانی، بیشتر شده است؛ به علت‌های گوناگون. یکی از فرق‌های بیماری‌های جسمانی و روانی این است که مردمان، بیماری‌های جسمانی را نمی‌پوشانند، بلکه گاهی بزرگنمایی هم می‌کنند، اما بیماری‌های عصبی و روانی را کتمان می‌کنند؛ به سبب فرهنگ جامعه.

 خارهای جانکاه

ما، بیماری‌های عصبی و روانی را، خارهای جانکاه می‌نامیم؛ خارهایی که پیدا و پنهان، در جان مردمان فرو می‌روند و از ایشان دمار بر می‌آورند و اگر درمان نشوند، به زندگی‌شان آسیب می‌زنند؛ زندگی فردی، خانوادگی، اجتماعی. اما سخن اکنونی در ریشه‌های طلاق است.

ریشه‌ای، چونان تیشه‌ای!

اختلال‌های عصبی و روانی، از آفت‌هایی است که به‌تنهایی می‌تواند زندگی خانوادگی را بر زمین بزند؛ یعنی اگر هیچ‌کدام از عواملی که تا اکنون درباره ریشه‌های طلاق نوشته‌ایم و بعد خواهیم نوشت، وجود نداشته باشد، تنها همین یک عامل می‌تواند سبب طلاق شود.
بارها گفته‌ایم که از هر پنج طلاق، چهارتای آن ناروا است و یکی روا است. اختلال‌های عصبی و روانی، گاهی می‌تواند توجیه‌گر طلاق باشد؛ یعنی سبب همان یکی از پنج‌تا شود.
در آثارمان، دربارهٔ اختلال‌های عصبی و روانی، بسیار نوشته‌ایم و نمونه‌هایی از زندگی‌هایی را که این عامل، آن‌ها را فروپاشیده و سبب طلاق شده است، آورده‌ایم. آن مطالب را جستجو کنید و مطالعه نمایید.
بنابرمثال: پست‌های طلاق‌های ناروای ۳ و ۴، در تاریخ ۲۲ و ۲۴ مهر ۱۴۰۱ را در رسانه‌های‌مان و در همین کانال «از زبان مشاور»، بخوانید. مطلب «جراحی زندگی» و حکایت «آقای ناچاری»، حقا که آژیری است بیدارگر. مطالبی که دربارهٔ «وسواس» نوشته‌ایم را نیز بخوانید.
آری؛ بیماری‌های اعصاب و روان، از آن ریشه‌های تیشه‌گونه‌ای است که باعث بسیاری از طلاق‌ها می‌شود.
با این که من، دربارهٔ تجویز طلاق، بسیار احتیاط‌کارم و چهارپنجم طلاق‌ها را ناروا می‌شمارم، اما گاهی، به‌ناچار و از سر اضطرار، در برابر برخی از طلاق‌هایی که بر اثر بیماری‌های اعصاب و روان شکل می‌گیرد، سکوت می‌کنم. از وقوع آن طلاق‌ها پیشگیری نمی‌کنم. گاهی نیز نظر موافق می‌دهم؛ برای پیشگیری از زیان‌های بیشتر. «بد» را می‌پذیرم تا به «بدتر» نرسند.

۱ فروردین ۱۴۰۲

🌐 http://zil.ink/mazaheriesfahani?v=1

  • ۰۲/۰۱/۲۲
  • علی اکبر مظاهری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">