وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com
وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com

مشاور و مدرس حوزه و دانشگاه

کانال تلگرام از زبان مشاور
جهت دیدن کانال تلگرام "از زبان مشاور" روی عکس کلیک کنید
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
بایگانی

موبایل؛ تیشه‌ای اژدهاپیشه!

جمعه, ۱۳ مرداد ۱۴۰۲، ۰۵:۵۶ ب.ظ

#نویسنده_و_مشاور:

#علی‌اکبر_مظاهری

⭕️ ریشه‌های طلاق (۱۷)

نوشتن این ریشه، جانم را به لب آورد. چندبار آن را نوشتم و رها کردم. نوشتنش مانند «کوه‌کندن» بود؛ بلکه چونان «جان‌کندن» بود. چندبار نوشتم و رها کردم. می‌خواستم رهایش کنم و اصلا نیاورم، اما دیدم بلایی است که بر جان مردمان‌مان افتاده. می‌باید درد را نمایاند، به امید درمان. ازاین‌رو، نوشتم، اما نشد که کامل بنویسم.
آنچه‌ را اکنون می‌نویسم، بیشتر، مشاوران خانواده می‌توانند ادراک کنند، سپس قاضی‌های دادگاه‌های خانواده، و سپس‌تر، وکیلان مشاجرات خانوادگی.
قضیه، بزرگ‌تر از آن است که همگان بتوانند آن را تصور یا تصدیق یا باور کنند.

🔹 پدیده‌ای ویرانگر

اکنون، در خانواده‌ها، با پدیده‌ای مواجهیم به نام «فضای مجازی».
این که برخی از پدیده‌ها «دوسویه»اند؛ هم فایده دارند هم ضرر؛ هم می‌شود از آن‌ها حُسن استفاده کرد هم سوء استفاده، این را همه می‌دانند. پس درباره‌اش سخنی نداریم.
دیگر آن‌که برخی از فرآورده‌های صنعت نوین، به حال بشر مفیدند و برخی دیگر مضر. این را نیز همگان می‌دانند. پس در این باره نیز سخن نمی‌گوییم.
و سه‌دیگر آن‌که فضای مجازی، بهره‌های فراوانی دارد و زیان‌های بسیار. این نیز برای همگان واضح است. در این موضوع نیز صحبتی نمی‌کنیم.
اما (و هزار اما!) این‌که: موبایل، سودمند است یا زیانمند؟ در این باره سخن داریم؛ بسیار سخن داریم.
اکنون موبایل، جزو زندگی مردمان شده است. همگان با آن سروکار دارند. نمی‌شود که نباشد. دربارهٔ فایده‌هایش سخنی نمی‌گوییم؛ زیرا چندان واضح است که نیازی به بیان آن نیست. اما زیان‌هایش چه؟ دراین‌باره دلِمان خون است. فغان بسیاری از مردمان، از زیان‌های آن، به آسمان بلند است. از میان این مردمان، نالهٔ همسران، از همگان بلندتر است، به‌ویژه نالهٔ خانم‌ها.

توجه داریم که سخن اکنونی ما، دربارهٔ ریشه‌های طلاق است. ما موبایل را از ریشه‌های دانه‌درشت کدورت دل‌های همسران می‌دانیم؛ از آفت‌های بدخیم روابط همسران، از عوامل رایج طلاق‌ها. البته که تقصیر از موبایل نیست. مقصران، سوء استفاده‌کنندگان از آن‌اند. این عامل، از اعتیاد به مواد مخدر، پیشی گرفته است.
ما اکنون در مشاوره‌هایمان، جای پای موبایل را، در تخریب زندگی همسران، برجسته می‌بینیم؛ بسیار برجسته.

🔸 خانم‌ها نیز!

در مطالب پیشین، در موضوع اعتیادهای خطرناک، به عنوان ریشه‌ای از ریشه‌های طلاق، نوشتیم که سهم زنان، در ابتلای به آن بلا، اندک است. به ایشان آفرین گفتیم. اما اکنون، دربارهٔ موبایل، می‌گوییم: سهم زنان، کوچک نیست. اگرچه در اینجا نیز سهم مردان بزرگ‌تر است، اما سهم خانم‌ها نیز نگران‌کننده است.
ما اینک، در مشاوره‌هایمان، به‌ویژه مشاوره‌های خانواده، شاهد حجم عظیمی از تخریب‌های فضای مجازی در پیکرهٔ خانواده‌ها هستیم؛ به خصوص موبایل. این حجم نامبارک، رو به افزونی است.
مدتی است که هر ماه، بلکه هر دوهفته، بلکه هرهفته، مراجعانی دارم که یا رو به درگاه دادگاه طلاق‌ دارند، یا در اندیشهٔ جدایی‌اند، یا از همسرشان رنجیده‌اند، یا قهر کرده‌اند، یا روانهٔ خانهٔ والدین‌اند. اینان از دست موبایل می‌نالند.
هر عاملی که به کیان خانواده و رابطهٔ همسران لطمه بزند، آفت است. نامبارک است. موریانه است. اکنون موبایل، موریانه‌ای موذی شده که در جان و روان و نجابت همسران، رخنه کرده است و دارد از زندگی خانوادگی، دمار برمی‌آورد.

♦️ شرم قلم!

این قلم شرم دارد که از پاره‌ای «بی‌نجابتی‌»های موبایلی همسران، پرده بردارد. حیا می‌کند از برخی تأثیرهای کثیف موبایل، بر فروپاشی زندگی‌های خانوادگی، سخن بنویسد.
چه بسیارند دل‌هایی که از نیش‌های زهرناک موبایلی، مجروح می‌شوند! فراوان‌اند ذهن‌هایی که با امواج مسموم موبایل، در آن‌ها موریانه می‌افتد!
البته که موبایل، مانند کثیری از وسایل رفاهی مدرن، مقصر نیست. این ماییم که از آن استفادهٔ سوء می‌کنیم. این ماییم که اژدها را بر آفتاب داغ می‌افکنیم تا جان تازه بگیرد و به جانمان آتش بزند.

🔻 چارهٔ کار

می‌باید که بر دهان اسب چموش نفس اماره، لگام بزنیم. اژدها را، در برف بخوابانیم.

اژدها را دار در برف فراق
هین مکش آن را به خورشید عراق۱

باید که قناعت ورزیم. هوس نبازیم. تنوع‌طلبی را مهار کنیم. و از همه بالاتر، تقوا پیشه کنیم. از خدا شرم کنیم.
اژدهای شهوت، سیری‌ناپذیر است، مگر آن‌که سرش را با پتک ریاضت و خویشتن‌داری بکوبیم. به همسرمان قانع باشیم. مرغ خانهٔ همسایه را غاز نبینیم. به داشته‌هایمان قانع شویم.

خدایا! مگر این‌که تو دستمان را بگیری!

دیگر نمی‌توانم بنویسم...

۲۵ تیر ۱۴۰۲

۱. مثنوی معنوی، مولانا

ما را در رسانه‌هایمان دنبال کنید 👇
http://zil.ink/mazaheriesfahani?v=1

  • ۰۲/۰۵/۱۳
  • علی اکبر مظاهری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">