وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com
وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com

مشاور و مدرس حوزه و دانشگاه

کانال تلگرام از زبان مشاور
جهت دیدن کانال تلگرام "از زبان مشاور" روی عکس کلیک کنید
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
بایگانی

توسعه زنانگی؛ عامل محبوبیت 2

پنجشنبه, ۶ آبان ۱۳۹۵، ۱۲:۰۴ ق.ظ

نوشته ای از خانم انسیه نوش آبادی

رفت و آمد در محیط های مختلط، از جمله دانشگاه ها و محیط های کاری، نیزمی تواند از پروای زنانه بکاهد و به زن روحیه ای مردانه ببخشد. شاید به همین دلیل است که برخی روانشناسان معتقدند تحصیلات علمی، از محبوبیت زنان می کاهد. و بسیاری از دختران دانشگاهی، دیر ازدواج می کنند یا ازدواج نمی کنند.

زنان و مردان، با این که در دانشگاه ها،... دوشادوش مردان پیش می روند و گوی سبقت در تحصیلات عالیه را می ربایند، خودشان متوجه این نکته شده اند که تعلیمات عمومی دانشگاه ها متناسب با حوائج زن نیست و اگر زنی به اخذ درجه دکترا هم نائل شود، باز طبیعت وی به سوی کمال نرفته، روح زنانه در او توسعه نیافته است.

 واقعیت این است که این نقصان، بی اراتباط با نفس علم است. ما، در جهان اسلام، بانوانی همچون زهرای اطهر(س) و فاطمه معصومه (س) را سراغ داریم که با وجود عالمه بودن، از لحاظ زنانگی و دارا بودن صفات خوب زنانه، در حد کمال بودند. آنچه باعث عدم مطلوبیت و محبوبیت زنان دانشگاهی می شود، اختلاط و برخوردهای زیاد با مردان است که به ایشان خلق و خوی مردانه می بخشد و موجب توسعه نیافتن روح زنانگی شان می شود.

شما بانوان دین باور هرچه می توانید بر معلومات خویش بیفزایید تا توانایی هایتان ـ مخصوصادر عرصه تربیت ـ  تکمیل گردد و در روایط تان با همسر نیز خرسندی و نشاط خاطر حاصل شود، اما همواره دینداری و حفظ جایگاه ها را رعایت کنید تا در مسیر واقعی و محبوبیت الاهی قرار گیرید.

2. فرمان بری مثبت

تفاوت در میل به ریاست، از دیگر فرق های اساسی زن و مرد است، که در تقسیم وظائف خانوادگی زن ومرد، ملاحظه شده است.

در مقابل میل شدید مرد به ریاست و تسلط یافتن، زن از روحیه سلطه پذیری و میل به مرئوس بودن برخوردار است. روحیه نرم و طبعیت مطیع زن، که ناشی از عاطفه و رحمت الاهی اوست، مرد را خرسند نموده، به حمایت زن وا می دارد. 

ویل دورانت، فیلسوف معاصر اروپایی، می گوید:

« مرد فقط زنی را دوست دارد که از او ضعیف تر باشد، و زن فقط مردی را دوست دارد که از او قوی تر باشد.» (لذات فلسفه، ص 45)

بنابراین اگر سرشت اطاعت پذیریتان را در خود پرورش دهید، به صورت طبیعی، قدرت و ریاست را در همسرتان تقویت کرده اید و به همین طریق، هردو دو، در نظر یکدیگر ارزشمند تر جلوه خواهید کرد.

محبوبیت کمتر زنان دارای در آمد، ناشی از همین واقعیت است. قدرت طلبی زنان، به هر دلیلی که باشد، مرد را به زن دلسرد می نماید. زنان قدرت طلب، با آن که خود را بهتر و مستعد تر از زنان دیگر می بینند، معمولا متعجب می شوند که چرا به اندازه دیگر زنان محبوبیت ندارند. در حالی که همین قدرت طلبی، غلاقه خودشان را به همسر کم کرده است و متقابلا برمحبت همسرش نیز تاثیر گذاشته است.

یک زن قدرت طلب، اگر شوهری ضعیف و سر به راه و مطیع داشته باشد، از او متنفر و می شود. اگر شوهری قدرتمند و مثل خودش قدرت طلب داشتع باشد، باز ناراضی است؛ زیرا همانطور که خودش انتظار دارد دیگران تسلیم و مطیع او باشند، شوهرش هم چنین انتظاری را از او دارد. بنابراین یک زن قدرت طلب، همیشه در آرزوی «نیست در جهان» به سر می برد و آرزوی همسری را دارد که در رابطه با دیگران مظهر قدرت و شجاعت باشد، اما در رابطه با خود او مثل یک طفل ضعیف، مطیع و رام باشد.

ماهنامه پیام زن، شماره 215، با ویرایش و تلخیص.

ادامه دارد

  • ۹۵/۰۸/۰۶
  • علی اکبر مظاهری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">