وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com
وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com

مشاور و مدرس حوزه و دانشگاه

کانال تلگرام از زبان مشاور
جهت دیدن کانال تلگرام "از زبان مشاور" روی عکس کلیک کنید
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
بایگانی

ازدواج بیوگان (1)

پنجشنبه, ۲ دی ۱۳۹۵، ۱۱:۳۸ ق.ظ

      » ازدواج پسر با زن بیوه


آقامیلاد، از دانشجویان مقطع ارشد، به مشاوره آمد؛ مشاوره ازدواج. او گفت: «بیش از دو سال است که خانمی را برای ازدواج در نظر دارم، اما تردید، رهایم نمی کند.»

پرسیدم: تردید در چه چیز؟

گفت: «او را از هر جهت می پسندم. او نیز من را پسندیده است. چند بار درباره ازدواج صحبت کرده ایم. در همه مسائل توافق داریم، اما او یک مشکل دارد که همان من را در رسیدن به تصمیم دچار تردید می کند و آن این است که او یک بار ازدواج کرده و از همسرش جدا شده و حالا بیوه است.»

دلیل طلاقشان را پرسیدم. گفت که اشکال از ناحیه شوهرش بوده. و با توضیح هایی که داد معلوم شد که همین گونه بوده؛ اشکال از ناحیه شوهر بوده است.

گفتم: تردیدتان را توضیح دهید....

گفت:«یکی این که خانواده ام با این ازدواج موافق نیستند و می گویند اگر با او ازدواج کنی، بعدا پشیمان می شوی. دیگر آن که خودم نیز می ترسم پشیمان شوم و نتوانم زندگی با او را به خوبی ادامه دهم.»

به آقا میلاد گفتم: بگذارید تصویر را بزرگتر کنیم و مسأله را مشروح تر مطرح کنیم:

ازدواج یک پسر، که تاکنون ازدواجی نکرده و همطراز یک دوشیزه است، با خانمی که قبلا ازدواج کرده و سپس بیوه شده، در جامعه ما، یک کار خلاف نُرم است، یک کار غیر عادی است. این کار غیر عادی، مانند هر کار غیر عادی دیگر، مخالفت هایی را بر می انگیزد. دلیل مخالفت خانواده تان نیز همین است.

کسی که می خواهد کاری بر خلاف فرهنگ عمومی کند، باید پیامدهای آن را در نظر آورد، آن گاه توان و امکانات خود را ارزیابی کند که آیا از عهده  آن کار بر می آید؟

شما اکنون، آن گونه که از سخنانتان بر می آید، همدیگر را دوست دارید. این عشق، یک سرمایه ی گرانمایه ای برای زندگی است، اما باید بنگریم و بسنجیم که آیا توان جبران مسائل بعدی را دارد و در برابر تندبادهایی، که در صورت ازدواج کردنتان وزیدن خواهد گرفت، تاب می آورد؟

او گفت: «این تندبادها چیستند؟»

گفتم:

1. مخالفت خانواده هایتان، که احتمالا ادامه می یابد.

2. حرف های مردم؛ خویشان و غیر ایشان. آشنایان اکنونی و دیگرانی که بعدا باخبر می شوند.

مردم عادت دارند که در این زمینه ها حرف بزنند و قضاوت کنند و نظر بدهند.

3. سرزنش ها و بدگویی ها برخی از کسان.

4. پس از ازدواج، به خصوص هنگام عشق ورزی و همبستری، به یادتان می آید که این خانم قبلا همسر و همبستر مرد دیگری بوده است.

و این رشته سر دراز دارد. از همین حالا باید فکر این مسائل را بکنید و توان خود را بسنجید.

آقامیلاد گفت: «بله، همین فکرها باعث تردیدم شده است. چه کنم که بر این تردیدها غلبه کنم و کار را یکسره کنم؛ یا قبول یا ردّ؟»

گفتم: خانم را به مشاوره دعوت کنید تا دیدگاه های ایشان را بشنویم و شخصیت شان را بررسی کنیم، آن گاه راهکار را می گویم.

او خانم را به مشاوره آورد. حرف هایش را شنیدم و شخصیتش را سنجیدم و در نوبت بعدی مشاوره، به آقامیلاد گفتم: خانم شخصیت خوبی دارد. همه جوانب مسأله را می داند و دارد آگاهانه اقدام می کند. هیچ تردید و تزلزلی ندارد. این شمایید که باید به نتیجه و تصمیم برسید.

گفت: «راهکارها را بگویید.»


راهکارها

گفتم:

1. اکنون شما حق دارید که با این خانم ازدواج کنید یا نکنید، اما اگر با او ازدواج کردید، حق ندارید او را، به خاطر بیوه بودنش ملامت کنید. حتی اگر اختلاف و نزاعی در طول زندگی تان پیش آید، حق ندارید، از روی عصبانیت و برای کوبیدن او، از این حربه استفاده کنید. یعنی اگر بیوه بودن او را پذیرفتید و با او ازدواج کردید، دیگر مسأله بیوگی او تمام شده است و تا آخر عمر حق ندارید، به این خاطر، با او بدرفتاری کنید و این مسأله را به رخ او بکشید.

آدمی خویشتن را می شناسد؛«بَلِ الْإِنْسانُ عَلى‏ نَفْسِهِ بَصیرَةٌ». (سوره قیامت، آیه 14)
ببینید این توان بالا را دارید که با او بزرگوارانه زندگی کنید.

2. در فرصتی وسیع و در زمانی بی دغدغه، به مکانی خلوت و دِنج بروید و با اندیشه ای آرام، خویشتن را بسنجید. با خود کاغذ و قلم ببرید. عمیقا بیندیشید و محاسبه کنید و بنویسید که دارید چه کاری می کنید؟ چه امتیازهایی می دهید و چه امتیازهایی می گیرید؟ چرا می خواهید با این خانم ازدواج کنید؟ چه امتیازها و ویژگی هایی دارد که به خاطر آن ها، به جای ازدواج با دوشیزه، با او می خواهید ازدواج کنید؟ آیا امتیازهای او آنقدر ارزش دارند که به خاطر آن ها مخالفت و ملامت خانواده و دیگران را تحمل کنید؟

می خواهید برای این ازدواج بهای سنگینی بپردازید. اندیشه و محاسبه کنید که آیا می ارزد؟ یک محاسبه دقیق و بیطرفانه انجام دهید. فرض کنید برای دیگری دارید این محاسبه و سنجش را انجام می دهید.

3. یک زمان معینی را برای رسیدن به نتیجه، مشخص کنید. تا اکنون حدود دو سال است که این قضیه را طول داده اید، و این زمان کمی نیست. در این زمان طولانی، ممکن بود موردهای مناسب و متعددی برای ازدواج شما، هر دو، پیش آید. دیگر بس است. اکنون یک فرصت مثلا دو ماهه برای خودتان قرار دهید و همه تلاشتان را برای رفع تردید و رسیدن به نتیجه، یا مثبت یا منفی، به کار گمارید. پس از آن اگر به نتیجه ی منفی رسیدید و یا هنوز همچنان در تردید هستید، کار را تمام کنید و منصرف شوید و از این ازدواج بگذرید. استخاره هم نکنید. با صراحت انصرافتان را به خانم اعلام کنید و از او عذرخواهی کنید و مودّبانه با هم خداحافظی کنید. و اگر به نتیجه مثبت رسیدید، دیگر معطل نکنید. زود ازدواج کنید. و البته، پیش از اقدام به انجام عمل نهایی، باز به مشاوره بیایید و در مسیر رسیدن به تصمیم نیز، هر گاه احساس نیاز کردید، مشاوره کنید.

آقامیلاد رفت تا راهکارها را عملی کند و نتیجه را اعلام نماید. و من، دعاگویانه، بدرقه اش کردم.


علی اکبر مظاهری
___________[🔹💠🔹]___________

مطالب وبلاگ + سایر مطالب را در کانال تلگرام مان پیگیری نمایید.

عضویت در کانال از زبان مشاور 👇👇👇
@mazaheriesfahani_ir

  • ۹۵/۱۰/۰۲
  • علی اکبر مظاهری

نظرات  (۱)

  • شاخه نبات
  • سلام و عرض ادب و احترام؛ 

    بسیار عالی بود. آنچه در این نوشته برایم خیلی جذاب و دانایانه بود: بیان موضوع از همه جوانب آن بود.
    پاسخ:
    سلام و درود. حضورتان را گرامی می داریم.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">