وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com
وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com

مشاور و مدرس حوزه و دانشگاه

کانال تلگرام از زبان مشاور
جهت دیدن کانال تلگرام "از زبان مشاور" روی عکس کلیک کنید
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
بایگانی

تکریم والدین (1)

دوشنبه, ۱۴ خرداد ۱۳۹۷، ۰۶:۰۹ ب.ظ
(1) تکریم والدین
مصاحبه با روزنامه مردم نو، به مناسبت روز جهانی والدین.
مصاحبه‌گر: خانم زهرا نصیری، روزنامه‌نگار و آموزگار.
 روز اول ژوئن به‌عنوان روز جهانی والدین نامگذاری شده است. مجمع عمومی‌ سازمان ملل متحد به‌موجب قطعنامه‌ای در سال 2012 چنین نامگذاری را در سطح بین‌المللی انجام داد و به این ترتیب جایگاه والدین را در سراسر جهان ارج نهاد.
والدین ارکان خانواده محسوب می‌شوند و این هسته کوچک اما اساسی جامعه را شکل می‌دهند؛ ولی باید در نظر داشت که با کهولت سن والدین و افزوده‌شدن نقش پدربزرگ و مادربزرگ به جایگاهشان، نباید آن‌ها را خارج از خانواده تلقی کرد. 
حجت‌الاسلام علی‌اکبر مظاهری، مشاور حوزه و دانشگاه، در این خصوص تاکید دارد: «ارکان خانواده پنج قسم هستند؛ پدر، مادر، فرزند و پدربزرگ و مادربزرگ. نباید  پدربزرگ و مادربزرگ را از دایره خارج کرد؛ به‌طوری که گویی دیگر نقشی در زندگی ندارند؛ چراکه هر پنج رکن برای برقرار ماندن و ثبات خانواده لازم و موثر هستند و بقای خانواده سالم در گرو تکریم والدین است.» 
به‌مناسبت روز جهانی والدین با حجت‌الاسلام علی‌اکبر مظاهری، نویسنده حوزه خانواده و مشاور حوزه و دانشگاه به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
مظاهری با تاکید بر ارکان پنج‌گانه یک خانواده و جایگاه والدین در آن، اظهار می‌کند: «جایگاه و مکانت والدین در بالاترین حد متصور قرار دارد. این پنج رکن هرکدام در قِبل دیگری دارای وظایفی است و هرکدام برعهده دیگری حقوقی دارند. والدین عزیز و محترم هستند و این احترام باید برای همیشه محفوظ بماند؛ چراکه اگر از عزت و احترام پدر و مادر کاسته شود، پایه‌های زندگی لنگان می‌شود. احترام و تکریم والدین، برای بقای خانواده سالم، ضروری است. اگر این تکریم خدشه‌دار شود، به سلامت خانواده آسیب وارد خواهد شد.»
نویسنده کتاب «فرهنگ خانواده» با اشاره به جایگاه والدین در منابع دینی، تصریح می‌کند: «در قرآن کریم وقتی امر می‌شود که خدا را بپرستید و برای او شریک قائل نشوید، بلافاصله به نیکی نسبت به والدین هم امر می‌شود؛ بنابراین در کتاب آسمانی ما پس از توحید، درباره پدر و مادر سفارش شده است. همچنین در روایات و دعاهایی که از ائمه علیهم‌السلام به ما رسیده، در این باره بسیار مفصل بحث شده است. بنده به پژوهشگران دینی توصیه می‌کنم که از دعاها غفلت نکنند. در دعاها معارف بسیار بلند و گسترده‌ای وجود دارد. در صحیفه سجادیه درخصوص حقوق والدین دعایی از امام سجاد علیه‌السلام وجود دارد که از نظر بنده بهترین منبع برای آگاهی از حقوق والدین است؛ به‌طوری که تدبر در معانی آن دعا، انسان را در برابر پدر و مادر خاضع می‌کند. اگر انسان این دعا را با دقت بخواند و به قلب خود بچشاند، دیگر به این موضوع فکر نمی‌کند که آیا پدر و مادرم حق مرا ادا کردند یا نه، فقط به این می‌اندیشند که من با پدرو مادرم چه کنم و چگونه آن‌ها را تکریم و خدمت کنم.» 
این مشاور حوزه و دانشگاه در ادامه با تاکید بر نقش والدین در تربیت نسل‌ها، اظهار می‌کند: «محیط زندگی امروز بسیار گسترده‌تر از محیط دیروز است. در نسل‌های گذشته، تربیت آسان‌تر بود، چون جامعه پیچیدگی چندانی نداشت، اما امروزه جامعه بسیار گسترده شده، عوامل تاثیرگذار بر تربیت فرزندان فراوان و گسترده شده‌اند و همه این عوامل، تربیت را سخت‌تر کرده است. حالا ما باید در این جامعه فرزند تربیت کنیم. تربیت در چنین جامعه گسترده‌ای مراقبت بیشتر، حسایت بیشتر و دانش بیشتری می‌طلبد. اما در عین‌حال باید این مژده را هم داد که در زمان حاضر دانش تربیت از همیشه گسترده‌تر شده است. کتاب‌های تربیتی بسیار خوبی نوشته شده و منابع وسیعی در این باره به‌وجود آمده است، در حالی که طی چند دهه قبل کتاب‌های تربیتی انگشت‌شمار بود. پس همان‌طور که جامعه وسیع شده و امر تربیت را پیچیده کرده، دانش تربیتی هم گسترده‌تر شده است. باید از این منابع استفاده کرد و خود را به دانش تربیت مجهز ساخت؛ بنابراین والدین امروزی نباید از تربیت فرزند بترسند یا ناامید شوند، چون تجهیزات لازم وجود دارد. لازم است والدین دانایی‌های لازم را کسب کنند و فرزندان را برابر با اقتضائات عصر کنونی تربیت کنند. امام علی علیه‌السلام می‌فرمایند فرزندانتان را مانند زمان خود یا پدرانتان تربیت نکنید، چون این‌ها برای زمان خود آفریده شده‌اند. لذا تربیت نسل امروز نمی‌تواند مانند تربیت سه نسل قبل باشد.» 
{باقی مصاحبه‌، در پست بعد می‌آید. ان‌شاءالله.}
  • ۹۷/۰۳/۱۴
  • علی اکبر مظاهری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">