وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com
وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com

مشاور و مدرس حوزه و دانشگاه

کانال تلگرام از زبان مشاور
جهت دیدن کانال تلگرام "از زبان مشاور" روی عکس کلیک کنید
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
بایگانی

نکته‌هایی در باب زندگی مشترک

دوشنبه, ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹، ۱۰:۴۳ ق.ظ

کوچک‌های بزرگ!

زندگی متأهلی

در زندگی مشترک، مشکلات و اختلافات کوچکی دیده می‌شود، مشابه مهمان کوچک دنیا، ویروس کرونا. این ویروس کوچک می‌تواند طی چند روز یک انسان قوی را از نفس بیندازد.

این مشکلات به‌ظاهر کوچک و بی‌اهمیت را نباید دست‌کم گرفت، بلکه باید هرچه سریع‌تر به‌دنبال درمان و رفع آن رفت. به تعبیر دیگر مشکلات زندگی مانند جدول حروف است. برای حل آن ابتدا باید سراغ مشکلات کوچک‌تر رفت، مشکلات بزرگ خودبه‌خود رفع خواهد شد.

با یکدیگر صحبت کنید

یکی از آفاتی که در زندگی امروزه شاهد آن هستیم، صحبت نکردن همسران با یکدیگر و دوری روحی و عاطفی بین آنهاست. همسران باید موضوعی را برای صحبت با یکدیگر انتخاب کنند که مورد علاقهٔ هر دو طرف است. در این حالت، زن و شوهر می‌توانند ساعت‌ها با هم صحبت کنند و از هم‌نشینی لذت ببرند.
از کودکی، گفتن و خواندن و نوشتن را در مدارس آموزش می‌بینیم، اما نحوهٔ صحبت‌کردن و شنیدن را نه! باید مهارت این هم‌صحبتی، هم‌نشینی و معاشرت را بیاموزیم و به فرزندانمان آموزش دهیم‌.
پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمودند: وقتی مرد به زن خود با محبت می‌نگرد و زنش نیز به او با مهر نگاه می‌کند، خداوند به دیدهٔ رحمت به آنها نگاه می‌کند.
جلوس المرء عند عیاله احب الی الله تعالی من اعتکاف فی مسجدی هذا؛ نشستن مرد در کنار خانواده‌اش، نزد خدای متعال، دوست‌داشتنی‌تر است از اعتکاف در این مسجد من.

به یکدیگر کمک کنید

ویروس دیگر در زندگی مشترک، کمک‌نکردن به یکدیگر است.
ایما امراة اعانت زوجها علی الحج والجهاد او طلب العلم اعطاها الله من الثواب ما یعطی امراة ایوب علیه‌السلام؛ هر زنی که در حج و جهاد و دانش‌اندوزی به شوهرش کمک کند، خداوند آن پاداشی را که به زن حضرت ایوب (علیه‌السلام) داده، به او می‌دهد.

هر مرد و زنی باید همراه و همیار همسر خود باشد. همسران باید در حد توان خود به یکدیگر کمک کنند. این کمک می‌تواند مالی، عاطفی، فکری و حتی جانی باشد.

علاقه و دوست‌داشتن را ابراز کنید

کرونای دیگر در زندگی مشترک، ابراز‌نکردن عشق و علاقه خود به همسر است. اگرچه منشاء این آفت همان صحبت‌نکردن همسران با یکدیگر است، اما ابرازنکردنِ زبانی عشق و علاقه باعث سردشدن همسران از یکدیگر خواهد شد.
قول الرجل للمراة انی احبک لا یذهب من قلبها ابدا: این گفتار مرد به همسرش که «من تو را دوست دارم» هرگز از قلب زن بیرون نمی‌رود.
احترام گذاشتن به مرد، یکی از مهم‌ترین راه‌های ابراز محبت به او از سوی همسرش است. وقتی زن، هنگام ورود شوهر به منزل، با لبی خندان و چهره‌ای گشاده به استقبال همسرش می‌رود، به او سلام می‌کند، به او خوش‌آمد می‌گوید، از او پذیرایی می‌کند، مؤدبانه کنار او می‌نشیند، به صحبت‌هایش گوش می‌دهد، مهم‌ترین کارها را در جلب محبت و رضایت شوهرش انجام داده است.
پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمود: حق الرجل علی المراه إناره ‌السراج و إصلاح الطعام و أن تستقبله عند باب بیتها فترحب: حق مرد بر زن آن است که چراغ خانه را روشن کند، غذا را آماده کند و هنگام ورود مرد به خانه، تا جلوی در، به استقبال او برود و به او خوش‌آمد بگوید.

به یکدیگر هدیه دهید

به‌دنبال مناسبت برای دادن هدیه به همسر نباشید. برای تشکر، برای ابراز عشق و علاقه خود، همسرتان را با یک هدیه کوچک خوشحال کنید‌. این هدیه می‌تواند یک شاخه گل زیبا یا یک پیام محبت‌آمیز و یا یک بوسه باشد‌.
تهادوا بالنبق تحیی المودة و الموالاة؛ با میوهٔ درخت سدر به یکدیگر هدیه دهید تا مودّت و یاری‌رسانی زنده شود.
در این حدیث زیبا رسول اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) به هدف اصلی هدیه اشاره می‌کنند و این نکته را ذکر می‌کنند که ارزش مادی هدیه اهمیت چندانی ندارد؛ بلکه هدیه‌دادن تأثیر بسیار مهمی در ایجاد صمیمیت و محبت خواهد داشت.

اگرچه این آفت‌های کوچک در زندگی‌مان وجود دارد و دلیل آنها را مشکلات اقتصادی و کمبود وقت می‌دانیم، اما با یک مدیریت زمانی و اقتصادی می‌توان این آفت‌ها را زدود.
ان‌شاءالله.

به قلم خانم زهره شفیع، کارشناس علوم قرآن و حدیث
۹۹/۲/۱۵

  • ۹۹/۰۲/۱۵
  • علی اکبر مظاهری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">