وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com
وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com

مشاور و مدرس حوزه و دانشگاه

کانال تلگرام از زبان مشاور
جهت دیدن کانال تلگرام "از زبان مشاور" روی عکس کلیک کنید
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
بایگانی

ادامه مطلب اختلال های اعصاب و روان

سه شنبه, ۲۲ فروردين ۱۴۰۲، ۰۴:۲۲ ب.ظ

(ادامهٔ مطلب اختلال‌های اعصاب و روان)

نکته‌ای مهم

می‌دانیم که تشخیص بیماری‌های اعصاب و روان و چگونگی درمان آن‌ها، در حیطهٔ تخصص روانپزشک است؛ روانپزشک دانشمند، ماهر دانا، توانا، صبور. دیگران؛ مشاور، روانشناس، حتی پزشک غیر روانپزشک، نباید در این میدان خطیر داوری کنند و نظر قطعی دهند، چه رسد به غیر متخصصان.
سوگمندانه، غیر روانپزشکان، در این میدان، جّوّلان‌های ناروا می‌دهند. این نظرهای غیر تخصصی، بسیار زیان‌زننده است. دراین‌باره، دلی پرزخم دارم.
چه بسیار است که دخالت‌های این غیر متخصصان، از درمان‌ها پیشگیری می‌کند و حال‌ها را خراب‌تر می‌کند و بیماران را به بن‌بست می‌کشاند.
راست است که کثیری از مردمان، در بسیاری از زمینه‌ها و در مسائل گوناگون، نظرهای غیرکارشناسی می‌دهند و از این طریق، بر سر دیگران بلاها می‌بارند، اما دربارهٔ بیماری‌های اعصاب و روان، بسیار بیشتر نظر می‌دهند و زیان‌های سخت‌جبران یا بی‌جبران می‌زنند. چه فراوان است مواردی که با تلاش بسیار، کسانی را راضی به مراجعهٔ به روانپزشک می‌کنیم، اما کسانی آنان را منصرف می‌کند. این منصرف‌کنندگان، لزوماً بی‌سواد نیستند. باسوادهای غیر روانپزشک نیز هستند. اینان کسانی را که می‌شد با سه‌ماه درمان روانپزشکی، درمان شوند، چنان فلج روانی می‌کنند که دیگر هیچ درمانی درمانشان نمی‌کند. هستی‌شان تباه می‌شود.
نظردادن دربارهٔ موضوعی که در آن تخصص نداریم، خلاف تقوا است. گناه بزرگ است.

🌸 سخنی با همکاران

اینجانب، برای تأیید یک طلاق، برای کسانی که اختلال‌های عصبی و روانی دارند، دست‌ کم نظر سه متخصص یا فوق تخصص روانپزشک را می‌گیرم. اگر گفتند بیماری‌اش بی‌درمان است، دیگر در تأیید طلاق، تردید نمی‌کنم. میان خود و خدایم «حجت» دارم. این طلاق، همان طلاق «یک‌پنجمی» است؛ یکی از پنج طلاق؛ «طلاق روا».

🍀 خبر خوب

بیشتر اختلال‌ها و بیماری‌های اعصاب و روان، قابل درمان است. رشتهٔ روانپزشکی، پیشرفت شایانی کرده است. هرچه زودتر اقدام کنیم، هرچه که مشاورمان و روانپزشک‌مان داناتر و تواناتر باشند، هرچه که به راهکارها و درمان‌ها بهتر عمل کنیم، نتیجهٔ بهتری و زودتری می‌گیریم.
مشاوره و درمان را، خودسرانه و نیمه‌کاره، رها نکنیم.

الاهی! نگذار این خارها در جان‌ها فرو رود، و اگر - به‌ هر دلیل - فرو رفت، خودت به درمان، هدایت‌مان‌ کن و به مهرورزی‌ات، شفای‌مان‌ده.
آمین.

۱ فروردین ۱۴۰۲

🌐 http://zil.ink/mazaheriesfahani?v=1

  • ۰۲/۰۱/۲۲
  • علی اکبر مظاهری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">