وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com
وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com

مشاور و مدرس حوزه و دانشگاه

کانال تلگرام از زبان مشاور
جهت دیدن کانال تلگرام "از زبان مشاور" روی عکس کلیک کنید
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
بایگانی

حصار زندگی ( برگی دیگر از کتاب «فرهنگ خانواده» )

يكشنبه, ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۰:۵۵ ق.ظ

آیا دختر و پسری که بنای زندگی تازه‌ای را بنیان می‌نهند، علاوه بر دیوارهایی که پیرامون خویش می‌کشند تا بدنهایشان را و ابزار زندگی‌شان را حفاظت کند، نیازمند دیوارهایی نیستند که آرامش و آبرو و استقلالشان را صیانت کند؟ آیا اگر زندگی‌مان حصار روانی نداشته باشد و هر کس هرگاه که بخواهد، بی‌اجازه و بی اختیار ما، بر زندگی‌مان وارد شود و خود و کردار و افکارش را بر ما تحمیل کند، دیگر ثباتی برایمان باقی می‌ماند؟ اگر هرکس هرگاه و به هر گونه که بخواهد، بتواند در زندگی‌مان دخالت کند، چه خواهد شد و بر سرمان چه خواهد آمد؟

حقیقت آن است که ضرورت ساختن حصار و قلعۀ روحی و روانی برای زندگانی، بیش از ضرورت ساختن حصار و قلعۀ فیزیکی و ساختمانی است. بر زن و شوهر واجب است که حصاری استوار و قلعه‌ای با دیوارهای بلند و نفوذناپذیر، گرداگرد زندگی خصوصی‌شان بکشند و به هیچکس مجال دخالت‌های ناشیانه ندهند.

 

تمثیل

یک استخر را در نظر آورید، اگر راه‌های ورودی آب به این استخر، در اختیار صاحبان و مسؤولان استخر باشد و آنان آدمیانی خردمند و فهیم باشند، آبی که به استخر می‌آید، پاک و تمیز خواهد بود؛ امّا اگر آن راه‌های ورودی آب، رهانده شوند و هر کس هر آبی که خواست، به سلیقۀ خود، به استخر بفرستد، هیچ ضمانتی نیست که این استخر، پاکیزه بماند و بشود از آن استفادۀ مطلوب کرد؛ زیرا ممکن است کسی بدخواهِ صاحبان استخر باشد و به جای آب، لجن و فاضلاب بفرستد. یا که بدخواه نباشد، امّا نادان باشد و از سرِ خیرخواهی، شربت به استخر بریزد! دیگری به سلیقۀ خود، آبی بفرستد که خود می‌پسندد و تمیز می‌پندارد، امّا به واقع، آن آب، آلوده باشد. دیگری، از سرِ دوستی، آبی با کُلُری بیش از حد مجاز بفرستد ... . بنگرید که این استخر چه خواهد شد! شاید منجلاب شود. هر چه بشود، دیگر قابل استفاده نخواهد بود و به صاحبان استخر زیان خواهد خورد.

حفاظت از استخر خصوصی زندگی و صیانت از سلامت آن، شرط خردمندی است.

نظرات  (۴)

 

پیامبر رحمت صلّی الله علیه و آله و سلّم فرموده‌اند: کسی که برای آشتی دادن میان زن و شوهری گام بردارد، خداوند به او اجر هزار شهید بر حقّ ـ که در راه خدا کشته شده اند ـ عطا می‌فرماید. و به ازاء هر قدمی که بر می‌دارد، و هر کلمه‌ای که می‌گوید، برای او عبادت یک سال ـ که شب‌ها را به تهجّد و عبادت، قیام کرده، و روزها را روزه گرفته ـ می‌باشد.

پاسخ:
درود بر شما. چه زیباست که رحمت الاهی را همراه بلکه پیش از کیفر او بیان کنیم تا دل ها به نیکویی ها گرم شوند.
پیغمبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) فرمود: کسى که کارى کند که بین زن و شوهرى جدائى افتد و به طلاق رسد، خشم و لعنت خدا در دنیا و آخرت بر او باشد و سزاوار است که خدا او را با هزار سنگ آتشین سنگباران کند، و کسى که بین زن شوهر فساد کند، ولى به طلاق نرسد، غضب و لعنت خدا در دنیا و آخرت بر اوست و از نظر کردن به وجه خدا محروم مى گردد.
پاسخ:
از قهر خدا بر بدکاراران گفتید، از مهر خدا برنیکوکاران، در همین موضوع خانواده، نیز برایمان بگویید. لطفا.
سلام
 میلاد مولی الموحدین علی (ع) رو خدمت همگان تبریک میگم.
بنظر بنده عدم دخالت ناروای دیگران هوشیاری زوجین رو میطلبه چه بسا دیده میشه که برخی خودشون ساده انگارانه مسائل زندگیشون رو برای دیگران باز میکنند و به بهانه درد دل زمینه دخالتهای ناروا رو آماده. ایشان غافل اند ازینکه مشورت دهنده باید امین باشد و دانا.
پاسخ:
سلام و رحمت. اکنون شما نیز هادی امین برای جوانانمان هستید. خدایتان توفیق بیشتر عطا فرماید.
سلام دارم و درود و تهنیت
ایام پر از خیر و برکت و رحمت و مغفرت
روزتان هم مبارک!
خدا سلامت و سعادت و سیادت عنایت کند شما  استاد ارجمند را!
پاسخ:
سلام علیکم. سپاس بابت حضورتان. روزگارتان فرخنده بادا.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">