وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com
وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com

مشاور و مدرس حوزه و دانشگاه

کانال تلگرام از زبان مشاور
جهت دیدن کانال تلگرام "از زبان مشاور" روی عکس کلیک کنید
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
بایگانی

   » شفقنا. زندگی حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر مظاهری، استاداخلاق وخانواده، نسبت به خطر فراگیر کاهش ازدواج و بالا رفتن سن ازدواج در کشور هشدار داد و گفت: تمام نیروی دیپلماسی کشور بر روی برنامه هسته ای متمرکز شد و آن را به فرجام و برجام رساند، دولت باید بر روی ازدواج جوانان نیز متمرکز شود و این مشکل را حل  کند؛ اگر جامعه، نیروی دولت، بزرگان و عقلا عزم خود را برای ازدواج جوانان جزم کنند این مساله با نتیجه مطلوبی حل خواهد شد.

او در گفت وگو با شفقنا اظهار کرد: معتقدم حکومت در وجود و حل مشکل ازدواج در کشور مسوول است.

شعار اکنون باید ساماندهی ازدواج جوانان باشد و دولت هم در حل این مساله نباید تنها شعار دهد بلکه باید بودجه ای به آن اختصاص دهد.

 

متن گفت وگوی شفقنا با حجت الاسلام و المسلمین مظاهری را می خوانید:

در مقوله ازدواج با بحث های مختلفی به لحاظ دینی و اسلامی درگیر بودیم و هستیم، اما جامعه در حال طی کردن مسیری با شیب منفی است. نسبت به ۱۰ سال گذشته تعداد دختران و پسران ازدواج نکرده و همچنین طلاق افزایش یافته است و چنین آماری زیبنده کشوری اسلامی چون ایران نیست. به نظر شما علت این مساله و راه های برون رفت از آن چیست؟ چرا جوانان ما از ازدواج فراری هستند؟  

از قدیم می گفتیم که در مورد برخی از مسایل زیاد حرف نزنید و بیشتر عمل کنید، این بسیار مشهور و معروف است که “از سخن کم کنید و به عمل بیافزایید”، می خواهم این سخن را تصحیح کنم، باید هم حرف زد و هم عمل کرد، آنچه پسندیده و مطلوب نیست این است که سخن بگوییم و بنویسیم و عمل نکنیم. درباره ازدواج ما نیازمند سخن، نوشتن و برنامه ریزی های بسیاری هستیم؛ نه اینکه گفتن ها و نوشتن ها زیاد و عمل کم باشد یا اینکه عمل کم باشد و گفتن ها و نوشتن ها نباشد بلکه سخن و کردار باید همتا یکدیگر باشند. بنده سخنی را سال های سال مطرح و ادعا هم کردم که اگر کسی خلاف این را دریافت به من خبر دهد، گفتم در زمان پیغمبر اکرم(ص) با وجود کمبود امکانات در مدینه النبی مشکلی به نام مشکل ازدواج وجود نداشت، اما امروز گفته می شود که باید امکانات باشد تا مشکل ازدواج حل شود. در زمان پیامبر(ص) دختر و پسر مجرد نداشتیم، اگر پسر یا دختری نمی خواستند، ازدواج کنند این حرف دیگری بود، یا دختری نمی خواست ازدواج کند به هر دلیلی حرف دیگری است، اما اینکه جوانی بخواهد ازدواج کند و شرایط برای محقق شدن این امر وجود نداشته باشد؛ مشکل بزرگی است.

در زمان پیامبر(ص) برای امر ازدواج فرهنگ سازی نمی شد، چرا در آن زمان ازدواج رخ می داد؟

پیامبر از مکه به مدینه آمده بودند و حکومت تشکیل دادند، در همان حکومتشان مشکلی به نام ازدواج نبود، پیامبر فرهنگ سازی کرده بودند و خود ایشان شخصا به میدان پا گذاشته بودند. به جوانی می رسیدند و می گفتند ازدواج کردی، اگر می گفت نه، علت را جویا می شد و در همان لحظه مشکل را حل می کردند. یکی از مشکلاتی که جوانان در آن زمان مطرح می کردند، این بود که یا رسول الله ما با چه کسی ازدواج کنیم، پیامبر دختری را معرفی می کردند؛ نمونه آن ازدواج میان جوبیر و زلفا. صحبت پیامبر در دل ها نفوذ داشت به همین دلیل وقتی در فضیلت ازدواج صحبت می کردند، موجب تحول می شد و افراد سخن پیامبر را در رأس قرار می دادند. پیامبر اکرم در مدت زمان کوتاهی چنین فرهنگی را در جامعه ساخته بودند و هیچ مشکلی وجود نداشت، اما ما از ابتدای انقلاب در حال فرهنگ سازی در این زمینه هستیم و مشکلات بسیاری داریم.

چرا امروز چنین فرهنگ سازی در جامعه ما شکل نگرفته است؟

در مورد مسایل جوانان، هم باید گفت و هم باید عمل کرد، اما گفتن هایمان باید پر و پا قرص باشد و در عمل هایمان هم مخلصانه و جوانمردانه به میدان بیاییم. دولت اعلام کرده که امروز ما حدود ۱۱ میلیون نفر جوان آماده ازدواج داریم، عده ای مشکلات را مطرح و مدام تکرار می کنند در صورتی که اگر چیزی زیاد تکرار شود نتیجه معکوس می دهد. تجربه ۳۰ ساله من در عرصه روانشناسی این را نشان می دهد که وقتی ازدواج جوانان ما عقب می افتد پسرها در انتخاب دختران وسواسی و دخترها افسرده می شوند. باید در این زمینه طرحی نو در انداخت، بزرگترها باید وارد میدان شوند و افرادی واسطه خیر برای ازدواج ها گردند؛ کاری که پیامبر اکرم انجام می دادند و اکنون در جامعه ما نیست.

جوانان بسیاری هستند که سن ازدواجشان گذشته و تمایل دارند اما هنوز این امر در میان آنها تحقق نیافته است.

جامعه باید متوجه عوامل تغییر ذائقه جوانان ما نسبت به ازدواج باشند چرا که همین مساله موجب تأخیرات طولانی در امر ازدواج می شود. باید پیش از اینکه ذائقه دختران و پسران خراب شود، شرایط ازدواج را تسهیل کنیم. در روایت ماست که پیامبر(ص) فرمودند: خداوند مرد بد ذات را دوست ندارد. کسی که ارتباط با افراد بسیار را تجربه می کند، تنوع طلبی هم برای او پیش می آید یا به ازدواج رغبت نمی کند یا اگر همسر داشته باشد به همسر خود رغبتی نمی کند و میلش به سوی دیگران گرایش پیدا می کند؛ چنین فردی در حقیقت بد ذائقه شده و زندگی چنین افرادی فرخنده نمی شود.

در جامعه اسلامی ما این روزها بحث ازدواج موسوم به “سفید” مطرح است. نظر شما چیست؟

ازدواج موسوم به “سفید” فاجعه ای است که در کشورهای اروپایی و آمریکا وجود دارد و دختر و پسر ازدواج نمی کنند و گاهی صاحب فرزند هم می شوند. بنده در نوجوانی قبل از انقلاب، داستانی در یکی از مجلات آن وقت خواندم که نوشته بود آپارتمان مجردها، خیلی تعجب کردم که مگر چنین چیزی می شود! ننگ است، الان در تهران آپارتمان مجردها وجود دارد و دختر و پسر بدون ازدواج با یکدیگر در یک خانه زندگی می کنند که فاجعه بزرگی است، اگر این مساله در جامعه ما جا بیفتاد تیشه به ریشه ازدواج می خورد. مساله “ازدواج سفید” بسیار دردناک است اگر جوانان خود را به هنگام ازدواج ندهیم، دچار ازدواج سفید می شوند. مثلا اگر شما از جهت تغذیه غذای مردم را تهیه نکنید حرام خوار و دزد می شوند. ابوذر می فرماید که من تعجب می کنم از کسی که در خانه خود نان ندارد چطور شمشیر نمی کشد. همین مساله در مورد غریزه جنسی نیز مطرح است، تعجب می کنم از دختر و پسری که ازدواجشان به تأخیر افتاده و گناه نمی کنند و منحرف می شوند. باید به مردم و مسوولان در مورد “ازدواج سفید” هشدار داد، این امر نباید در جامعه فراگیر شود چرا که موجب فساد می شود. در چنین مواردی شاید عده ای بر این معتقد باشند که عقد موقت خوانده شود تا از نظر شرعی مشکل وجود نداشته باشد، اما مهم این است که این دو نفر نسبت به هم تعهد ندارند و این مشکل و مساله اصلی است. بهترین شیوه ازدواج همان شیوه ای است که پیامبر و اسلام به ما یاد داده و در ایران هم بوده است، اگر بخواهیم ازدواج خارج از این چارچوب را تجویز کنیم یعنی اینکه خودمان با دست خود هلاکتمان را امضا کرده ایم.

همه ما در این دو سال اخیر دیدیم که تمام نیروی دیپلماسی کشور بر روی برنامه هسته ای متمرکز شد و آن را به فرجام و برجام رساندند، دولت همانطور که به دیپلماسی کشور متمرکز شد و آن را به جایی رساند، باید برای ازدواج جوانان نیز متمرکز شود؛ اگر جامعه، نیروی دولت، بزرگان و عقلا عزم خود را برای ازدواج جوانان جزم کنند این مساله هم حل می شود و قطعا به نتیجه می رسد. برخی از مشکلات فرهنگی است که اهل فرهنگ باید در این زمینه وارد عمل شوند، برخی دیگر از مشکلات مالی است که سرمایه داران و دولت باید وارد عمل شوند و در بعضی از مواقع نیز لازم است بزرگان وارد شوند؛ ازدواج جوانان به هر دلیلی که عقب بیفتد به صلاح جامعه نیست، ما نمی خواهیم فقط سخن دینی بگوییم، هر سخن خوبی سخن دین است، پیامبر فرمودند: اگر کسی برای دخترتان آمد که اخلاق و دینش درست بود به او دختر دهید. البته باید مشاوره و مطالعه کرد و عاقلانه کار را انجام دهید اما معیارهای اصلی همان دینداری و اخلاق مداری است.

جوانان مذهبی نگاه شما را قبول دارند و شاید نگاه تجملی خاصی هم به مقوله ازدواج نداشته باشند، اما وقتی می خواهند وارد عمل شوند زندگی متناسب با امروز اقضائاتی دارد که جوان امروز نمی تواند آنها را فراهم کند.

حل این مشکل عزم عمومی می خواهد، فرد فقط می تواند خود و خانواده را به حدی برساند؛ حل این مساله در سطح جامعه عزم قوی تری می خواهد، ما معتقدیم در این مساله کل حکومت مسوول است. اکنون این زیبنده ما نیست که از بسیاری کشورها عقب باشیم، برخی از جوانان ما به کشورهای دیگر می روند و امکانات بسیار خوبی در اختیار آنها قرار می دهند. پیامبر(ص) وقتی می خواستند در مورد معاد صحبت کنند، چهره شان برافروخته می شد گویا اینکه خبر از یک لشکر می دهند که می خواهد بیاید و مردم را نابود کند چون پیامبر با عمق جان معاد را درک کرده بودند. در مورد ازدواج هم همینطور مسوولان باید نه تنها حرف بلکه وارد عمل شوند.

شعار امسال ما این باشد که ازدواج جوانان را سامان دهید. دولت نباید فقط شعار دهد بلکه بودجه ای به این مساله اختصاص دهد. برای حل مشکلات مالی نیز لازم است یک گروه اقتصاد تشکیل شود و برای ازدواج جوانان طرحی عملی دهند؛ ما زمین ها و معادن بسیار داریم اما تدبیر و مدیریت نداریم. باید توجه داشته باشیم که اگر مساله ازدواج جوانان حل شود بسیاری از مسایل دیگر نیز حل خواهد شد.

نظرات  (۵)

  • کیانا محبوبیان
  • سلام و عرض وقت بخیر مجدد
    پوزش بابت تاخیر در جواب و سپاس برای پیگیری مسئولانه شما
    اسم کتاب: "همراه اعتباری...! بنده وکیلم...؟"
    نویسنده: محمد (اماد) کلوشانی
    انتشارات: رازبان
    در اصفهان، از خیریه المهدی (خیابان هاتف) تهیه کردم ولی کتابفروشی امام خمینی (خیابان پنج رمضان) موجود دارند
    در پناه خدا باشید استاد گرامی
    پاسخ:
    سلام و تحیت.
    سپاسگزارتانم.
  • محبوبیان
  • سلام بر شما استاد گرامی
    جسارتاً حضرت‌عالی کتاب "همراه اعتباری، بنده وکیلم؟" رو ملاحظه فرموده‌اید؟
    احساس من اینه که به مطالب شما بسیار بسیار نزدیک هستش
    اسم نویسنده‌اش آقای محمد کلوشانی (اماد) هستش که به نظرم باید همه‌ی جوان‌ها دست‌کم برای یک‌بار هم که شده، آن را مطالعه کنند
    پاسخ:
    سلام و تحیت.
    نخیر. این کتاب را ندیده ام. لطفا کتابشناسی کامل آن را بنویسید تا تهیه کنم.
    سپاس بسیار.
    با سلام و احترام خدمت استاد گرامی
    من امیدوارم و البته مطمئن هستم که صحبت های به جای جنابعالی به گوش مسؤلین خواهد رسید . و باز هم امیدارم که به یاری خدا جامه ی عمل پوشانیده شود.   ولی در این زمینه مسؤلیت های فرد فرد ما چیست؟؟؟
    در پناه حق سلامت و شاد باشید 

    پاسخ:
    سلام و درود.
    همگی مان، در باره ازدواج جوانانمان، در پیشگاه خداوند سبحان، مسئولیم؛ چه فرد فردمان، چه خانواده هامان، چه جامعه مان، چه نظام حکومتی مان. و از آن جمله، شخص شما، که در مجامع علمی جضور دارید و در دانشگاه کرسی تدریس در اختیارتان است و راهبر اندیشه جوانان اید.
    بنده بر آنم، که به قدر توان، این وظیفه دینی و انسانی را انجام دهم. به شما و مانندهایتان نیز چشم امیددارم و به سویتان دست استمداد گشوده ام. 
    امیدمان به لطف خدای رحمان است. او یاورمان است. مسئله ازدواج جوانانمان چندان بزرگ است که عنایت کلان خدای سبحان را می طلبد. فانه ینصر من نصر دینه و عباده. ان شاءالله.
    سلام و درود
    ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام عزای حضرت سیدالشهداء(ع)
    سپاسگزارم از دلسوزیتان و آرزوی توفیقات شما را از درگاه حق دارم. کاش هر فردی که مسؤلیتی در این زمینه دارد پیام این نوشتار را دریافت نماید. تقاضامندم در پیامرسانی تان استوار بمانید هرچند که این مشکل مکتوم نیست و هر که بخواهد ببیند می بیند.
    وجود امثال شما باعث دلگرمی جوانانی است که دچار این مسأله هستند.
    التماس دعای فراوان داریم.
    پاسخ:
    سلام و رحمت.
    تا آنجا که خدا توفیق دهد، در این مسیر، استوار می مانم. همراهی های ارزشمندتان امید بخش است. سپاس.

    سلام و عرض ادب. با ایده تان خیلی موافقم. حکومت باید روی مشکل ازدواج جوانان متمرکز شود و ضرورت آن را مثل مساله هسته ای بداند. صدماتی که کشور از ناحیه ی به تاخیر افتادن ازدواج جوانان میخورد، به نظر من شاید بیشتر از صدمه ناشی از پایمال شدن حقوق هسته ای باشد. کاش صدای مظلومیت جوانانی که بی گناه از حق طبیعی شان به دلیل فرهنگ ناروای جامعه محروم شدند، به گوش مسئولین و پدران و مادران سخت پسند و دنیا طلب و تمام کسانی که ناخواسته باعث این ظلم بزرگ شدند، برسد. هیچ کس جای هیچ کس دیگر نیست. یک فرد متاهل هیچوقت نمیتواند دست و پنجه نرم کردنهای یک فرد مجرد را بفهمد. درست است که شخص متاهل هم سختیهای خاص خود را دارد ولی عدم ثبات روحی و معنوی که گریبانگیر فرد مجرد است، از افراد متاهل معمولا دور است. سختی کار آنجایی بیشتر میشود که بعضی افراد بی خبر از حال و روز درون تو، با نفسی که از جای گرم بلند میشود، نصیحت ات میکنند. اگرچه این نصیحتها بدلیل دلسوزی و محبت است ولی هر کلامی شیوه بیانی دارد. هیچ کس جز خدا نمیداند که یک فرد مجرد متدین، چقدر برای پاک ماندنش تلاش کرده و سختی کشیده است....

    واقعا نمیدانم چه کسی میتواند پاسخگوی این ظلم باشد...

    در میان مجردین بعضا انسانهایی هستند که میتوانستند پدران، مادران و همسران بسیار خوبی باشند ولی یا خودشان اشتباه کردند و یا قربانی اشتباه دیگران شده اند.

    خداوند امثال شما را برای جامعه ما حفظ کند...فریاد ما را به گوش آنان که نشنیده اند، برسانید.

    پاسخ:
    سلام و تحیت.
    این کامنت را که خواندم، در یادداشت هایم نوشتم: کامنتی در قواره یک پست.
    حضورتان خجسته است. از کامنت تان در نوشتن کتاب «دختران و انتخاب همسر» بهره می جویم. ان شاءالله.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">