وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com
وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com

مشاور و مدرس حوزه و دانشگاه

کانال تلگرام از زبان مشاور
جهت دیدن کانال تلگرام "از زبان مشاور" روی عکس کلیک کنید
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
بایگانی

ناکامی های همسران

دوشنبه, ۳ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۰۴ ب.ظ

    » آمارهای قابل توجه

اکنون آمارها و تجربه‏ های میدانی و مشاوره ‏ای‏ نشان می‏ دهد که مشکلات جنسی همسران، که سبب نارضایی ایشان‏ می ‏شود و زندگی ‏شان را تهدید می‏ کند یا آن را فرو می ‏پاشد، سهمگین‏ است و اسف‏ انگیز. بنگرید:...

مدیر بخش روان‏پزشکی سازمان پزشکی قانونی کشور، با بیان این‌که 50 تا 60 درصد طلاق ‏ها به علّت مشکلات و اختلالات جنسی است، تصریح کرد:

در حال حاضر، هیچ‏ سازمانی در کشور، متولّی حل این مشکل بزرگ اجتماعی‏ نیست. وی افزود: یکی از اهداف ازدواج، پاسخ‏گویی به‏ نیازهای جنسی است و در این راستا فردی که به دلایل‏ گوناگون سردمزاج است، دچار مشکلات عدیده ‏ای‏ می ‏شود و بیشتر این سردمزاجی ‏ها جنبۀ روانی دارد.

این روزها و ماه‏ ها، راهروهای دادگاه ‏های خانواده، پرازدحام‏ترین دوران فعالیت کاری خود را سپری می‏ کنند … میزان وقوع طلاق در جامعه به شدّت افزایش یافته. این‏ واقعیت، قابل انکار نیست.

کارشناسان و روان‏شناسان، در قالب کنگرۀ انجمن علمی‏ روان‌پزشکان ایران، تأکید کردند که … درصد بالایی از طلاق‏ های کشور، به دلیل مشکلات جنسی و ناآگاهی‏ زوج‌ها از آداب زندگی زناشویی است … .[1]

...

با پیشرفت‏های‏ علمی و روان‏پزشکی، به آسانی می ‏توان بیماری‏های جنسی‏ را درمان کرد و در کنار آن، آموزش‏ های لازم را در اختیار زوج‏ ها قرار داد و از این طریق، تا اندازۀ زیادی‏، مانع وقوع طلاق شد.

... علّت اصلی طلاق را، به ترتیب اولویت و فراوانی، این‌گونه می‌توان خلاصه کرد:

1. روابط جنسی؛

2. اختلافات عقیدۀ زن و شوهر؛

3. امور مالی؛

4. اختلافات فرعی دیگر.

بر این اساس، مسائل جنسی، مهم‌تر از عوامل دیگر است و بر خلاف تصوّر مردم، امور مالی حائز رتبۀ سوم است.

همچنین، خانم دکتر کاترین بمنت داویس از هزاران زن شوهردار خواهش کرد تا با نهایت صراحت، سؤالات او را پاسخ گویند. آن‌گاه عقیدۀ خود را چنین اظهار کرد: «یکی از مهم‌ترین علل طلاق در آمریکا، عدم اطّلاع همسران از امور جنسی است». کسانی هم که ناظر طلاق‌های شهر «رینو»[1]  هستند، بعد از مدّت‌ها تفکّر و تعمّق، به این نتیجه رسیدند که 90% طلاق‌ها در این شهر، به سبب نارضایتی زن و شوهر از مسائل جنسی است.

دکتر اولیور باترفیله، که ناظر طلاق‌های فراوانی بوده است، می‌گوید: «وقتی از همسران جوانی که برای گرفتن طلاق به دادگاه می‌آیند، سؤال می‌شود که علّت جدایی آن‌ها چیست، ناگهان دربارۀ مسائل جنسی شِکوِه آغاز می‌کنند. اگر از این‌گونه همسران ـ که بر اثر علّت مزبور، یکدیگر را ترک می‌گویند ـ صرف‌نظر کنیم، ملاحظه می‌کنیم که میزان طلاق‌ها از 50% به 16% تنزیل می‌کند».

پروفسور جان واسون (روان‌شناس) می‌گفت: «روابط جنسی در زندگی بشر اهمّیت خاصّی دارد و نبودن آن باعث شکستن کشتی‌های سعادت خانواده‌های بسیار می‌شود». به عقیدۀ همۀ داوران طلاق آمریکا، کسانی که از امور جنسی بهرۀ کافی و اطّلاعات فراوان دارند، همواره سعادتمندند.

اکنون که کتاب‌های فراوانی در این باب تدوین شده است و از طرفی ملاحظه می‌فرمایید که این امر در زندگی چه قدر حائز اهمّیت است، چرا از خواندن کتاب‌ها و مقالات دربارۀ روابط زناشویی غافل شویم؟[2]

دردهای پنهان...

البته آنچه را که آمارها و تجربه‏ ها و مشاهده ‏ها نشان می ‏دهند، آن‏ بخش از مشکل است که آشکار می ‏شود. بنگرید:

برخی از علل و عوامل طلاق، آشکار هستند و زوجین به هنگام طلاق، این علل را در دادخواست خود بیان می‌کنند ـ مانند مصرف مواد مخدّر، خشونت، دخالت والدین و گاهی فقر، اما برخی از علل طلاق، در دادخواست بیان نمی‌شود، مانند نارضایتی از روابط زناشویی، که به دلیل مسائل فرهنگی حاکم بر جامعه، در قالب «عدم تفاهم» در دادخواست ذکر می‌شود و یکی از عوامل مؤثر در طلاق است و کم‌تر در دادخواست‌های طلاق به آن توجه می‌شود.[3]

هنگامی که دربارۀ آمار طلاق و علل آن بحث می‌شود، غالباً از نقش مسائل جنسی سخنی به میان نمی‌آید؛ زیرا این مشکل اساسی، همواره به دلیل شرم و حیا، پنهان می‌شود و زوج‏ ها آن را مستقیماً به عنوان دلیل قطعی درخواست طلاق، بیان‏ نمی‏ کنند. جالب است که همین مشکل ـ که در آغاز به سادگی قابل حل بوده ـ آن قدر مسکوت می‌ماند که به مشکلات دیگری نظیر اعتیاد به مواد مخدّر و یا افسردگی و بیماری‏های جسمی و روحی می‌انجامد و در این هنگام است که خانواده در معرض فروپاشی قرار می‌گیرد و این زوج، همان اعتیاد و یا افسرگی و مانند آن را دلیل طلاق خود می‌خوانند. پس باید گفت که در چنین مواردی، «علّت ثانوی» ـ که معلول مشکلات جنسی بوده ـ به عنوان علّت اصلی معرّفی شده است و متأسّفانه در بسیاری از بررسی‏ های کلان جامعه نیز همین علّت‏های ثانویه‏، به غلط، سبب طلاق شمرده می‏شود.[4]



[1]. شهری است در آمریکا که نیمی از ازدواج‌های اهالی آن به طلاق می‌انجامد.

[2]. دیل کارنگی، آیین دوست یابی، ترجمه دکتر سیروس عظیمی، ص 400-402.

[3]. مصاحبه ای با حضور اصغر مهاجری، جامعه شناس و استاد دانشگاه، و موسوی چلک، رییس انجمن مددکاران اجتماعی، در 23/12/1390.

http://khabaronline.ir/detail/202120

[4]. روزنامۀ جمهوری اسلامی، 20/10/1388، ص7 (با ویرایش اندک).

این مطلب ادامه دارد...



[1]. ماه‌نامۀ خانۀ خوبان، ص60، شماره 35، مهرماه 1390. نیز: سایت شفاف، 9/3/1390.

نظرات  (۲)

سلام و تحیت 

خیلی خوب میشود اگر هم افراد متاهل و هم صاحبان منصب و مسئولیت، با مطالعه این قبیل مطالب و آمارها، هشیار شوند. ان شاء الله که میشوند.

خداوند توفیقاتتان را افزون نماید
پاسخ:
سلام و درود.
ان شاءالله که چنین باد.
جانتان خجسته بادا.

با سلام و احترام،

وقتی با دوستانم در این باره صحبت می کنم می بینم اکثرا در این زمینه مشکل دارند و آن قدر رهایش کردند و به دنبال را ه حل نرفتند که انگار دیگر اهمیتی برایشان ندارد و دیگر حوصله درمان و پیگیری آن را ندارند. آنان می گویند ما از همسرمان می خواستیم که پی درمان باشد راه حلی بجوید ولی آنها هیچوقت اهمیتی به این مسائل نمی دادند یا سعی می کنند خودشان به تنهایی مسئله را حل کنند اما چون موفق نمی شوند رهایش می کنند.

حقیقت این است که 80 در صد مردان در مسائل جنسی خودخواه هستند به این معنا که آن را بیشتر حق خود می دانند تا همسرانشان، و با ز بیش از 80 درصد مردان یا به مشاوره برای حل مشکلات زناشویی اعتقادی ندارند یا دوست ندارند کمکی از احدالناسی بگیرند. 

وجود همسر همراه در تمامی مشکلات نعمت بزرگی است، اما حقیقت این است که شاید این نعمت بالقوه در همسران ما باشد و ما باید آن را به فعل برسانیم. زنان نباید از حق و حقوق خود کوتاه بیایند لذت جنسی و رسیدن به ارگاسم به همان اندازه که حق مردان است حق زنان نیز هست. زنان نباید در مقابل زود انزالی یا هر دلیل دیگری که مانع از رسیدن به لذت جنسی شان شود، سکوت کنند بلکه باید به صورت جدی این مسئله را مطرح و مردان را به درمان آن تشویق کنند.   

با تشکر از مطالب راه گشایتان

پاسخ:
سلام و تحیت.
حضورتان و بیان مسائل مورد ابتلای جامعه مان را گرامی می داریم و تأیید می کنیم. خدایتان یاور باد.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">