وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com
وبسایت علی اکبر مظاهری

mazaheriesfahani@gmail.com

مشاور و مدرس حوزه و دانشگاه

کانال تلگرام از زبان مشاور
جهت دیدن کانال تلگرام "از زبان مشاور" روی عکس کلیک کنید
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
بایگانی

محرم های نسبی و سببی

يكشنبه, ۳۱ مرداد ۱۳۹۵، ۰۲:۵۲ ق.ظ

    » محرم های نَسَبی و سَبَبی

محرم های نسبی، که به سبب پیوند خانوادگی محرم اند (مانند پدر، مادر، برادر، خواهر)، با محرم های سببی که به سبب عقد ازدواج زوج ها محرم می شوند (مانند پدرشوهر، مادرزن و داماد و عروس ایشان)، ازمنظر فقهی یکسان اند، اما از منظر عاطفی و اخلاقی تفاوت هایی دارند. 

رفتارهای محرم گونگی این دو گروه، از این منظر (منظر اخلاقی و عاطفی)، باید حریم هایی متفاوت داشته باشد. مثلا حساسیت پسر به مادرش با حساسیت داماد به مادرزنش، متفاوت است. نیز حساسیت پدر به دخترش و مادر به پسرش، با حساسیت پدرشوهر و مادرشوهر به عروس و دامادشان یکسان نیست. 

از این رو، محرم های سببی، ...در رفتار و پوشش، باید بیشتر حریم نگه دارند. بی پروایی محارم سببی در رفتارهای محرم گونگی با همدیگر، آسیب زا است. 

هرچند که محارم نسبی نیز باید در پوشش و رفتار با یکدیگر حریم نگه دارند، اما رابطه محارم سببی، حریم بیشتری را می طلبد. 

فقط همسران اند که در مسائل عاطفی و جنسی، حریمی ندارند. 

نمونه ای خجسته

 یادی از آن دو یار باوقار 

جدّ مادری ما، عالمی بود تقواپیشه و پاک اندیشه و سلیم النفس. نیز بسیار خانواده دوست بود و مهربان. ما هرگز از ایشان رفتار و گفتار ناشایستی مشاهده نکردیم. توکلش به خدا و رضایتش به تقدیر الاهی، مثال زدنی بود. از او هیچ صفت ناپسندی، هر چند کوچک، سراغ ندارم، چه رسد به «حسادت»، اما «غیرتمند» بود.

ایشان، همسرش (مادر بزرگ مان) را بسیار احترام می کرد. به ویژه که مادربزرگ، علویه بود و پدربزرگ، به خاطر سیده بودن مادربزرگ، او را فوق العاده گرامی می داشت. ما هرگز کمترین بی احترامی از پدربزرگ به مادربزرگ ندیدیم و نشنیدیم. 

پدربزرگ به مادربزرگ گفته بود: «نزد دامادهایمان حجاب داشته باشید.» و ما مادربزرگ را نزد دامادهایش، که پدرمان یکی از آنان بود، بی چادر ندیدیم. 

با این که پدربزرگ، ده سال زودتر از مادربزرگ از این جهان رفت، اما مادربزرگ همچنان به آن پیمانی که با پدربزرگ بسته بود، پایبند بود و آن فرمان و خواسته ایشان را حرمت می نهاد. حتی در دوران کهنسالی که نودساله بود، نزد دامادهایش چادر به سر می کرد و حجاب و حریم می گرفت. 

رحمت خدای رحمان بر هر دوی ایشان. 

نظرات  (۲)

با سلام و ادب و احترام محضر استاد محترم
اوائل ازدواجمان بود که شنیدم پدر خانمم به مادر خانمم گفته است که جلو ما چادر بپوشد و با من که دامادشان هستم روبوسی نکند. اوائل بسیار برایم سخت بود که چنین قانونی وضع شده است. با خودم میگفتم شاید آنان مرا بد چشم یا بی حیا می دانند که چنین می کنند! به مرور زمان فهمیدم اگر من هم جای پدر خانمم بودم همین کار را می کردم. چون رابطه مادر زن و داماد با رابطه مادر و پسر متفاوت است . و غیرت پدر خانم هم اوائل روی مادر خانم زیاد است. البته نکته ای که نباید از کنار آن به سادگی گذشت این است که چگونگی پوشش نباید به گونه ای باشد که داماد احساس بیگانگی و نامحرمی کند. مثل این که مادر زن مثلا جلو داماد رو بگیرد یا با داماد حتی دست هم ندهد. به نظر من این گونه برخوردها می تواند حساسیت ایجاد کند. و در گذر زمان فاصله ها بیشتر شود.
اینکه خود خانواده عروس هم چطور این رویه را بنا بگذارند محل تامله. نباید به داماد بر بخورد و احساس کند که او را بی حیا فرض کرده اند. به عنوان مثال مادر خانم خود من چادر سرش می کند ولی تمام سر را نمی پوشاند و به قولی چادر را باز می گذارد. به نظر می رسه حد معتدلی از پوشش که حساسیت زا نباشه می تونه جلو آسیب های احتمالی رو بگیره ...
با تشکر از استاد عزیز
پاسخ:
سلام و تحیت. بله. با نظرتان موافقیم. حضورتان را گرامی می داریم.
با سلام و احترام 
مطلب آرامش بخشی است. چون هر جا تقوا و پاکیزگی هست آرامش زائیده می شود. حفظ حریم یکی از ابعاد تقوا و خویشتنداری و حیاست. 
پاسخ:
سلام و نور. آری؛ آرامش، زاییده تقوا است. حضورتان را گرامی می داریم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">